Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?
Grattis till graviditeten! Du ska se att det går bra, håll i viktökningen bara så du inte går upp för myckeet (då blir ju belastningen större). Fortsätt göra övningarna, precis som du säger att du gör. Eftersom jag är partisk så säger jag bara sjukgymnastik, sjukgymnastik och sjukgymnastik! *ler* Varva gärna med olika behandlare och behandlingar (hemövningar, mobilisering, träning osv). Feldenkrais och annan typ av behandling för höftleden är också kanon!
Här kommer också lite ridtips. Eftersom jag har tillfällig synnedsättning och lite svårt att läsa har jag tyvärr inte läst igenom alla sex sidorna ifall någon annan redan tipsat.
Värm upp ordentligt innan ridning, gärna så du blir lätt svettig. Då är leden varm och uppmjukad. Gör sedan lite höftövningar, stretcha gärna lätt lårets muskulatur, främst höftböjaren och insidan på låret. När du är uppsutten så gör du efter egen förmåga följande övningar:
* Sitt på sittbensknälarna ordentligt, lyft knäna uppåt och åt sidan och håll kvar några sekunder om du kan. Upprepa det antal gånger som känns bra, kanske 4-5 eller flera.
* Luta dig så mycket bakåt som du kan, slutmålet ska vara huvudet på rumpan (alltså, jag kommer inte ens halvvägs men det är dit man ska tänka).
* Låt lårbenen hänga rakt ner, böj upp underbenet med foten mot rumpan. Knät ska peka rakt nedåt (eller något bakåt, men ta det försiktigt med höftleden här) om det går, som vanligt är det målet för rörelsen men gör bara så mycket du kan. Håll benet dubbelt genom ett grepp kring fotleden och dra benet lätt bakåt. Håll kvar 30 sekunder eller längre (eller kortare om du har svårt att göra övningen).
Lycka till!