Höexperter: Är det ett ok hö för min häst?

E

Eeiram

Hej!

Det börjar bli dags att köpa hö.
Jag har kikat runt på olika ställen och det bästa jag funnit var:

Smältbart protein g/kg foder: 37
Energi MJ/kg foder: 7,4

Låter det som ett ok hö för en häst?
Hästen i fråga är ett 17-årigt varmblodssto. Just nu går hon på sommarbete och är väldigt rund om magen så hon behöver bantas till hösten. Med andra ord vill jag inte ha för mycket energi i fodret hon får.

Är höet ok? Pris: 1,50/kg

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie

Sv: Höexperter: Är det ett ok hö för min häst?

Ja, det bör funka!

Men du kommer nog att få komplettera med protein då kvoten ligger på 5, men t.ex soja innehåller inte så mycket energi i förhållande till proteinet.

Hur ser mineralvärdena ut?

Tack för svaret!

Jag har tyvärr inte fått mineralvärdena, då vi enbart talades vid på mobiltelefon med DÅLIG mottagning. Typiskt att det bröts, men jag skall ringa tillbaka i kväll.

Skulle detta hö fungera ihop med betfor, vetekli och havre + soja om det behövs? Betfor, vetekli och havre ingår nämligen i stallhyran.

- Marie

Om du vill skippa all onödig energi och bara se till att få bra värden i foderstaten, så kanske havren och betforn ska bytas ut mot t.ex lucern?

Men det är svårt att säga utan att veta hästens behov mera exakt. Återkom gärna! :)

Lusern är ju ett bra alternativ, dock ej till min häst. Förra året hade jag katastroflågt proteinvärde - 8 g smrp/kg foder. Jag provade med både lusern pellets (det ratade hon genom att bajsa i krubban för att visa att det smakade blä :eek:) och lusern hackat strå (det var heller ingen hit då en del blev lämnat i krubban).

Jag tänkte i såna fall satsa på soja i år. Finns det olika slags soja?

Helst vill jag klämma in lite betfor att bland mineralerna i. Det är också hennes favorit med betfor och havre, men självkalrt skall jag inte ge det om det inte passar i foderstaten. Jag behöver en foderstat som passar henne och som hon absolut inte blir tjockare på, snarare tvärtom. Kan 8 kg hö/dag vara bra? Hästarna bruakr få 2 kg morgon och 2 kg lunch ute i hagen. Sedan brukar jag ge hästen 1 kg hö när hon kommer in, samt 3 kg hö vid nattningen. Jag vet inte om det är bra/dåligt.

Hur mycket energi och smältbart råprotein behöver min häst? Jag har verkligen jättesvårt för att räkna ut sådant. Jag är helt nybörjare på att räkna foderstater över huvud taget.

Hästen: 17 år, sto, varmblod. Svårt att säga någon vikt, men skulle tippa på runt 600 kg nu när hon gått på bete, och nu är hon TJOCK (dock rids/körs hon så gott som varje dag så hon tillhör inte den allra tjockaste kategorin så att säga). Hon motioneras (som sagt) så gott som varje dag genom ridning varierat med lite körning. Motionsrundorna ligger oftast på 40-60 minuter, ibland längre turer.
Främst rids hon mycket i skritt, men en del trav och galopp blir det såklart också, dock ingen "hårdträning" då hon har en gammal senskada i ena benet sedan hon var unghäst.

Det vore jättebra med riktmärken så jag vet hur pass mycket energi/smrp hon behöver.

Tack på förhand!

Mvh Marie

Senast ändrad av en moderator:

Hur många timmar är det mellan fodertillfällena?
Själv tycker jag 3 kilo över natten är ganska lite.
dra av från krafften och öka på grovfodert?
Eller kanske fylla ut med halm?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama