Höspill i boxen!

F

FTW

Hur gör ni för att minska höspillet i boxarna? En del hästar äter ju fint från sina högar, och lämnar inte ett hö-strå kvar, men ur en del boxar mockar jag ut massor med kissigt hö tillsammans med halmen. :(

Finns det någon fiffig uppfinning? (Annat än hö-häck, vilket inte fungerar, eftersom fast inredning förstörs på kuppen ... :mad: )

Och hö-nät måste man väl sätta så högt så att hästen får en onaturlig ät-ställning.

Goda idéer mottages tacksamt!
 
Sv: Höspill i boxen!

Blir det mycket hö kvar i boxen som bara blir nertrampat så minskar jag mängden hö till hästen (inom rimliga gränser förstås). Min häst lämnar nästan alltid lite hö kvar men lämnar han mycket så drar jag ner 1/2kg-1kg för tillfället. Min häst står på torv därför syns det tydligt hur mycket han äter upp, han får relativt mycket hö ca 10-12kg/dag till sina ca 550kg. De hästar som äter upp varenda smula hö står ofta på ganska små högivor, undantag finns förstås, men det är den erfarenhet jag har.
 
Sv: Höspill i boxen!

Min häst kan bara få exakt så mycket hö hon orkar äta upp, annars blir det höblandat spån i hela boxen och jättesvårt att mocka.

Har införskaffat en "låda" på ungefär 100 liter från ÖB (sett att liknande modell används som vattenkar i hagar) som jag lägger höet i. Visst, en hel del kommer utanför när hon drar i det men det mesta ligger kvar och det blir dessutom lätt att bara tömma den när det blvit mkt småspill och damm som annars skulle hamna i ströet.
Hon är av den stillsamma typen ;) som inte bökar omkring i boxen och hölådan står alltid snällt placerad på samma ställe. Kanske inte den bästa lösningen för "vildare" hästar som gärna drar runt med hinkar och diverse attiraljer. Men för oss fungerar det väldigt bra. :D

Har dessutom lärt mig att jag måste anpassa högivan från dag till dag. Om jag t ex ser att det är mkt hö kvar från frukosten ger jag ungefär ett halvt kg mindre till lunch etc. Jag tar även hänsyn till om hon rids ganska snart efter fodring då hon förlorar ett par timmars "ät-tid" och mer hö kommer finnas kvar till nästa fodring.
(Hon går på ganska mkt hö och jag vill gärna att hon äter så mkt hon orkar, därför har jag "råd" att dra ned omkring 1kg per dag respektive öka om det är nödvändigt. För lättfödda hästar som bara går på 5-6 kg om dagen är det förstås vanskligare att dra ned, men å andra sidan brukar dessa också sluka vartenda strå.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp