Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Lahtel

Trådstartare
I somras när bonden tillverkade hösilage på åkern brevid oss så blev jag lite fundersam.
Dels vände han det två gånger - jag trodde inte att man skulle vända hösilage? Eller har jag fattat fel?
Dels låg det på åkern tre dagar innan han platstade in det. Jag trodde att det skulle plastas in samma dag?
Någon som kan något om hösilagetillverkning som vet om han gjorde rätt eller fel.
Dessutom tog han bara en skörd på hela sommaren - i slutet på juli!
Då hade höet blommat ganska länge. Då trodde jag att det var som minst näring i höet. Men jag kanske har fel där också.
Vore kul om någon "tillverkningskunnig" svarade, eftersom att bonden vill att jag ska köpa hösilage av honom, men jag har varit tveksam p g a tillverkningsmetoden.
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Det beror på hur torrt hösilage man vill ha. Torkar man gräset helt blir det ju hö av det. Annars måste det ju plastas in. Men man kan ju torka gräset delvis innan man rullar och plastar. Det beror på hur mycket vätska man vill ha. Man vänder gräset för att det ska torka.
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Hur länge man låter det ligga beror på väderlek (får man regn på det slagna behöver det ju torka, då vänder man det oftast också ett par gånger) och givetvis beror det också på hur torrt man vill ha det. Ska man ha "koensilage", d v s blött plastar man direkt. Till hästar brukar det få ligga två dagar i alla fall (om det inte är strålande sol och blåsigt, då torkar det snabbare).

I år har många fått ta sitt grovfoder sent p g a väderleken (det regnade ju hela första delen av sommaren). Idealet är att ta det tidigare, men hellre dåliga värden än dålig hygienisk kvalité (pest eller kolera).
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

vad var det för väder när han höstade? mkt torrt dvs gassande sol? mkt blåsigt? elelr normal luftfuktighet.

när min brorsa höstar så slår han det dagen innan han ska pressa och strängar samma dag som pressen kommer. detta är ensilage till både min häst och till kossorna.

Att vända gräset en gång gör inte så mkt men om man får vända flera ggr så ramlar bladen av, men att vända det 2 ggr tror jag inte är nån fara. be att få titta på en bal och se om det är mkt blad kvar.
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Lahtel skrev:
I somras när bonden tillverkade hösilage på åkern brevid oss så blev jag lite fundersam.
Dels vände han det två gånger - jag trodde inte att man skulle vända hösilage? Eller har jag fattat fel?
Dels låg det på åkern tre dagar innan han platstade in det. Jag trodde att det skulle plastas in samma dag?
Någon som kan något om hösilagetillverkning som vet om han gjorde rätt eller fel.
Dessutom tog han bara en skörd på hela sommaren - i slutet på juli!
Då hade höet blommat ganska länge. Då trodde jag att det var som minst näring i höet. Men jag kanske har fel där också.
Vore kul om någon "tillverkningskunnig" svarade, eftersom att bonden vill att jag ska köpa hösilage av honom, men jag har varit tveksam p g a tillverkningsmetoden.

Har man bra redskap o maskiner och vet vad man håller på med så kan man vända för att snabba upp förtorkningen. I annat fall bör man låta bli för att inte drabbas av jordinblandning (risk för Clostridier). Väderleken bestämmer hur länge man måste låta det ligga för att få den ts-halt man önskar. Normalt ska man slå på kvällen och så vänder man en eller två gånger nästa dag och pressar sent eftermiddag. Med tanke på att det är så sent skördat så skulle iaf inte jag köpa detta, risk för att det kan vara dåligt
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Lovisaleonora_ skrev:
Ska man ha "koensilage", d v s blött plastar man direkt.

Nej, det gör man normalt inte. Då får man bara pressvatten i balarna och detta medför STOR risk för Clostridier och detta gillar inte mejerierna :mad: Man vill helst ligga en bit ifrån pressvattengränsen som ligger kring 30%
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Norpar tråden en smula, för jag undrar också över det här med jordbakterier.
Om det finns mullvadshögar på fältet när man slår får man väl in jord i höt, eller ...?
Eller ska man slå högre än högarna, fast då kan det ju bli väldigt lång "stubb".
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Nej, man ska välta mullvadshögarna innan man slår.
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Hur gör man det då utan att skada vallen?
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Att tillverka hösilage med toppkvalitet är ett hantverk, inget för slapptaskar!
Kort torktid är bra för kvaliteten.
Vändning ger kort torktid. Det är svårt att ställa in maskiner så det blir perfekt, men det går om man är noggrann.

Skördat i juli...sent. Väldigt lite näring. Förvuxet gräs, möglar redan ute på fältet. Bra för bonden, det blir mer gräs på åkern om det får stå. Dåligt för dig - dyrt med tillskaottsfoder, dåligt för hästen, hygienen kan bli dålig.

BRA hästhösilage skördas från början av juni fram till midsommar, ibland en bit in i juli beroende på vädret. Och en återväxtskörd i mitten-slutet av augusti.
Så är det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

henrik skrev:
Att tillverka hösilage med toppkvalitet är ett hantverk, inget för slapptaskar!

Kort torktid är bra för kvaliteten.
Vändning ger kort torktid. Det är svårt att ställa in maskiner så det blir perfekt, men det går om man är noggrann.

BRA hästhösilage skördas från början av juni fram till midsommar, ibland en bit in i juli beroende på vädret. Och en återväxtskörd i mitten-slutet av augusti.
Så är det!

Ett förtydligande för oss slapptaskar :o :

Hur kort är kort torktid? (Fattar att det har med vädret at göra, men hur ska det kännas?)
HUR ska maskinerna ställas in för att VAD ska bli perfekt? Är det i vändningen du menar att jord kan komma in?
Och du som verkar vara en spänstig task ;) - hur gör du med mullvadshögarna?

Berätta gärna så utförligt du orkar, eller kom med lästips för en ensilage-amatör!
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Vet också att bästa skörde tiden är innan midsommar. Men tyvärr så var det så i stort sett hela landet att höskördarna regnade bort. Ditt kanske var ett undantag? Vi fick också in vårat sent, men med relativt bra värden ändå, och inget mögel på åkern. Fråga mig bara inte om värderna för dom har jag inte utan det har den jag köper av.

Vilken TS halt anser du och ni andra är idealet för häst hösilage?
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Idealet ur ganska många synpunkter ligger mellan 45-60%.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

jag skrev helt fel ;-)...tänkte mig inte för.
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Jag köper urfint hösilage från smedby som skördades början på juni :angel: TS 62% MJ 6.5 Smrp 49 och "bra" mineraler..
Fast det kanske var väääldigt lokalt solsken ;)
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

Kan det ha varit. Några soldagar fanns det i Juni helt klart. Men dom var inte många, ni hade turen att få in ert då, det hade inte vi tyvärr.
 
Sv: Hösilagetillverkning - det ska väl inte vändas?

FTW skrev:
Ett förtydligande för oss slapptaskar :o :

Hur kort är kort torktid? (Fattar att det har med vädret at göra, men hur ska det kännas?)
Så kort som möjligt! 1-2 dagar helst.

HUR ska maskinerna ställas in för att VAD ska bli perfekt? Är det i vändningen du menar att jord kan komma in?

Maskinen ska vända ALLT gräs UTAN att böka i jorden. Icke vänt foder har kanske ts 55% som en blandning av 30% och 70% ts, dvs fickor av blött gräs med risk för botulism, och bitar med för torrt gräs med risk för mögel. BRA foder är JÄMNT torkat.

Och du som verkar vara en spänstig task ;) - hur gör du med mullvadshögarna?

Hm...har lyckligtvis inga mullvadar, men sork. Ser till att det inte finns något för sorken att gömma sig under i t.ex. diken. Putsar bort gammalt gräs på hösten. Går över fälten på våren och tar bort/jämnar till ev. högar. Ser man nåt från traktorn när man slår gräset får man stanna och ta bort jorden. Som sagt, det är ett hantverk! Men fodret blir fint!

Berätta gärna så utförligt du orkar, eller kom med lästips för en ensilage-amatör!

...................
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Trix
·
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 676
Senast: Tacitus
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 472
Senast: Jate Volim
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 177
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp