Hösilaget luktar "fränt"

Linnea123

Trådstartare
Hej på er...

Köpte i somras småbalar hösilage som jag fodrar med nu i vinter. Har köpt från samma leverantör tidigare med väldigt fina resultat på balarna.
Nu dock.. när jag öppnar vissa så luktar de lite fränt/ starkt. Behöver inte vara hela balen utan hästarna kan lämna kvar smått som är lite brunare har jag märkt och stinker ja, väldigt illa. Kan lukta över hela gården fast det bara är lite som hästarna lämnat.
Vad kan detta vara? Är så trist när jag lägger ut i hagen till dom och känner stanken, trots att det ser bra ut. Som sagt ngt brunare. Ingen av hästarna har diarée .

Någon som kan ha tips om vad detta är? Har varit så i var och varannan bal nu... sååå trist att behöva göra sig av med !
/ Linnea
 
Jag slänger allt som luktar dåligt, lite tråkigt kanske men jag vill inte mata min häst med dålig mat. :)
 
Hej på er...

Köpte i somras småbalar hösilage som jag fodrar med nu i vinter. Har köpt från samma leverantör tidigare med väldigt fina resultat på balarna.
Nu dock.. när jag öppnar vissa så luktar de lite fränt/ starkt. Behöver inte vara hela balen utan hästarna kan lämna kvar smått som är lite brunare har jag märkt och stinker ja, väldigt illa. Kan lukta över hela gården fast det bara är lite som hästarna lämnat.
Vad kan detta vara? Är så trist när jag lägger ut i hagen till dom och känner stanken, trots att det ser bra ut. Som sagt ngt brunare. Ingen av hästarna har diarée .

Någon som kan ha tips om vad detta är? Har varit så i var och varannan bal nu... sååå trist att behöva göra sig av med !
/ Linnea
Det finns ingen möjlighet för producenten att komma o titta på balarna och byta ut de dåliga? Min erfarenhet är att luktar det illa, då är det verkligen inte bra. Jag misstänker att dina hästar kommer få diarré på sikt även om de inte har det nu..

Bytte själv leverantör i höstas och det var det bästa jag gjort på länge. Det hösilaget jag köpte förut såg för det mesta bra ut, men ibland fick man slänga lite, en av hästarna blev ofta lite lös i magen, trots att jag bara utodrade med det som såg fint ut och luktade bra. Nu med det nya hösilaget har jag inte hittat ett enda dåligt strå, inte kännt någon dålig lukt och alla hästarna är jättefina i magarna.
 
Det verkar som om ditt hösilage kan innehålla smörsyra. Det är en syra som luktar oerhört starkt och illa (luktar som härsket smör eller gamla spyor). Smörsyra kan bildas i ensilage och det är inte bra då ett sådant ensilage kan innehålla giftiga bakterier. Om du googlar smörsyra och ensilage får du upp en del träffar.
Jag förstår det som att smörsyra bildas i ett ensilage med låg ts substans. Det är möjligt att ditt hösilage är för torrt. Men med tanke på lukten så kan det ändå mkt väl vara smörsyra. En enda liten droppe smörsyra känns på långt håll.

Jag hade inte gett detta till mina hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 338
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp