Hösilagefrågor.

CosmicQueen

Trådstartare
Torrsubstans 50%, är det torrt el blött? Säger mig ingenting då jag ej är insatt i hösilage...
Och hur är det med hösilage, inom hur länge måste man använda upp en sådan bal efter att den är öppnad? Är det som med ensilage, att dom bör användas upp inom några dagar?
 
Sv: Hösilagefrågor.

Halloj,

50% är blött, men inte "för" blött. mitt är på 48 och det fungerar jättebra.

Hos oss håller en bal ca 1 vecka nu. Det beror helt och hållet på hur kallt det är. När det fortfarande var ganska varmt så torkade vi det direkt när vi öppnade balen. Vi fluffade hö minst en gång per dag*ganska tungt* så det går att använda även när det är varmare ute men det blir väldigt mycket extra jobb.

//Jenni
 
Sv: Hösilagefrågor.

Tack så mkt för ditt svar.
Kollade runt lite själv och insåg att 50% är rätt blött ja.
 
Sv: Hösilagefrågor.

Det är ju rätt blött, men hästarna brukar gilla det. Vi har 44% nu och dom äter massor! Hoppas det inte blir problem i vinter med frusna balar bara!
 
Sv: Hösilagefrågor.

Hannely skrev:
Det är ju rätt blött, men hästarna brukar gilla det. Vi har 44% nu och dom äter massor! Hoppas det inte blir problem i vinter med frusna balar bara!

Jäklar jag har inte tänkt på det där med frusna balar :crazy:, vi har inte någon värme i logen där vi har höt. Iof bor vi i Skåne men det har förekommit köldknäppar här också

//Jenni
 
Sv: Hösilagefrågor.

Vi hade ts på ca 60 förra året, och då frös det litegrann när det var riktigt kallt (östergötland). Det som dock var det största problemat var att det blev svårt för hästarna att få ut stråna ur balen. Så i år hackade dom det lite (inte mycket men grässtråna är liksom delade på mitten) innan inplastning, så vi hoppas det blir bättre.
 
Sv: Hösilagefrågor.

Allt är ensilage, sen har vi hästfolk börjat att kalla det som är lite torrare för hösilage. Det finns inga vetenskapligt fastställda gränser, men oftast brukar man kalla det ensilaget som har 50% ts och högre för hösilage.

Agronom Cecilia Müller på Hippocampus SLU har skrivit mycket bra om just plastat ensi/hösilage.
Bla kan man läsa lite olika vanliga frågor och svar HÄR
 
Sv: Hösilagefrågor.

jag anser det som att allt är silage men ensilage är det runt 50% och över 60 % eller vad det var.... för hösilage...

det är vad jag har tagit åt mig och lärt mig! men jag ska läsa vad hon skriver.

f ö så finns det oftast mer än en benämning på samma sak :smirk:

Edit: intressant läsning! :) men jag skulle nog inte vilja torka i mikro..... hellre i ugnen på 105 grader :smirk: fast det får jag nog inte för min sambo :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilagefrågor.

Det brukar gå att få loss ändå, men ska ni servera fruset hösilage så ge gärna hästarna varmt vatten till. Det brukar hästmagarna uppskatta :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 099
Senast: Blyger
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 954
Senast: Twirro
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 637
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp