Hösilagefrågor!

S

Sweet

Då jag är helt grön på hösilage så har jag en del undringar som jag hoppas få svar på! :)

Vilket är bäst för hästen, hö eller hösilage?
Hur torrt bör hösilaget vara för att vara bra?
Är värdena oftast bättre i hösilage än i hö?
Bör man ge en större mängd hösilage än hö till hästen?
Hur länge ska hösilaget lagras i bal innan man kan fodra med det?
Hur analyserar man hösilage då man ej kan öppna balarna innan man ska fodra med dem?

Hoppas ni vill svara på mina frågor! :bow:
 
Kan försöka svara på några av frågorna. Är själv nyfiken på vad andra svarar, då jag inte är så duktig på hösilag!

Vilket är bäst för hästen, hö eller hösilage?
*Är nog lite mer vad man själv tycker, men jag skulle säga till min häst är det hösilag, då han är host häst och inte klarar av att stå på nåt annat.

Hur torrt bör hösilaget vara för att vara bra?

Är värdena oftast bättre i hösilage än i hö?

Bör man ge en större mängd hösilage än hö till hästen?
*Man ska ge mer hösilag än hö.

Hur länge ska hösilaget lagras i bal innan man kan fodra med det?
*Undrar jag med, skulle inte tro att det spelar nå roll?? :confused:

Hur analyserar man hösilage då man ej kan öppna balarna innan man ska fodra med dem?
*Det är ju lite svårt att göra analys, då som du säger kan man ju inte öppna balen. Antingen kan man öppna en bal och göra analys och sen säga att alla balar från samma höskörd har ca samma värden, lr så kanske man kan få analys av bonden, om han har tagit innan han lagt på plasten...?
 
- Vad är bäst för hästen?
Jag föredrar ensilage eftersom min häst är väldigt förtjust i det och det är dessutom dammfritt. Just det att det är dammfritt tycker jag känns bra i längden, då luftvägsproblem är så vanligt förekommande.

- Hur torrt bör det vara?
Man ska inte haka upp sig för mycket på ts-halten, utan försäkra sig om att man fått ett välkonserverat stråfoder. I en preferensstudie utförd vid SLU (Redgård, examensarbete) fann man att då hästarna fick välja mellan grovfoder med olika ts-halt valde de det blötast, med ts-halt 35 %. Går ts-halten mot 30 % och lägre brukar det bli för blött och då får man problem med pressvatten. Vid för hög ts-halt kan inte mjölksyrabakterierna tillväxa och då för man istället ett lufttätt lagrat stråfoder, som då blir känsligt för mögelangrepp (i och med att man inte får någon konserverande pH-sänkning).

- Generellt brukar värdet i ensilage ligga lite högre.

- Då ensilage innehåller med vatten måste man ge mer för att hästen ska få i sig tillräckligt med torrsubstans. Vet du vattenhalten i ensilaget är det lätt att räkna ut hur mycket mer du ska ge.

- Analys: Det bästa är om man kan ta prover ute på fältet, precis innan balning. Har man inte möjlighet att göra det kan man antingen ta prover i balarna och sedan tejpa igen ordentligt. Ett anant alternativ är att ta prover ur redan öppnade balar och frysa in till dess att man fått tillräckligt att skicka till analys.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
498
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp