Glimfeather

Trådstartare
Jag ska flytta min häst till ett nytt stall där de fodrar med hösilage. Hon har tidigare ätit hö och ska nog fortsätta med det tills grundvaccineringen av botulism är klar. Vad bör man tänka på när man byter grovfoder? Hur mycket bör man öka givan? Hur många sprutor är grundvaccineringen på, hur lång tid tar det och vad koster de? Hon fick en spruta i höstas, emn var då inte sprutad förra året. Vet sa att det var ok, emn vågar man chansa?
 
Sv: Hösilage

Att vänja dom gradvis vid hösilaget, inte ta allt på en gång. Börja med 1 kg hösilage å öka på 1 kg/dag eller varannan dag. När hästen har fått första sprutan är det vaccinerad, även om man inte gjort det innan. Sprutan gäller tills den gått ut. Alltså är hästen vaccinerad trots att den bara fått en spruta!
 
Sv: Hösilage

så hästen kan alltså inte bli smittad om den fått första sprutan? är det tre sprutor den ska ha? hur lång tid är det emellan? eller är hon vaccinerad redan nu?
 
Sv: Hösilage

Glimfeather skrev:
så hästen kan alltså inte bli smittad om den fått första sprutan? är det tre sprutor den ska ha? hur lång tid är det emellan? eller är hon vaccinerad redan nu?
DEt kan inte smitta , giftet finns i ensilaget. Efter 3 sprutor har du ett fullgott skydd. 1 månad mellan sprutorna.
 
Sv: Hösilage

Ja,l men jag mear alltså om hon kan bli sjuk av silaget om det innehåller smittan nu när hon redan har fått en spruta i höstas. Domigo skrev nämligen: "Sprutan gäller tills den gått ut. Alltså är hästen vaccinerad trots att den bara fått en spruta!" Detta lät konstigt alltså frågade jag.
 
Sv: Hösilage

Du har inte ett fullgott skydd efter bara en spruta om det är gundvaccinering du pratar om. Har du otur så... Varför skulle man annars ge tre sprutor om det inte behövs? Jag vet inte vad Domigo pratar om, hon får förklara själv.
 
Sv: Hösilage

Ja, det var just det jag ville få uträtt. tänkte att hon menade att det räckte en månad eller nåt. men då vet jag. alla säger ju olika. jäkla veterinär som gav henne en spruta öht fast hon inte fick nån året innan.
 
Sv: Hösilage

Det kan vara lite knepigt att i kilo mängd bedöma hur mycket mer silage du behöver ge jämfört med höet. det har ju med näringsvärdet i respektive att göra i slutändan. Dock generellt tycker jag de tillgodogör sig silaget bättre än höet, men jag kan vara ute och cykla totalt och bara inbilla mig. :)
Hur mycket "mer" får man bedöma lite efter hur blött just det silage ert stall använder etc- en del är så torrt att det nästan inte går att skilja från hö, medan andra har riktigt blött - mer åt "ko" silage....
vårt är någonstanns åt det torrare hållet, brukar (obs - väldigt generellt nu) räkna ett par kilo mer än jag skulle på en högiva... men somsagt - det blir väldigt "lösa" bedömningar när man inte har näringsvärdena...
 
Sv: Hösilage

Botulismvaccinen (grundvaccin) ska ges 3 gånger med fyra veckors mellanrum.
Därefter en gång per år.

Hästen har inget skydd förrän någon vecka sista "grund".

Titta på denna länk:
Vaccinering

Den har vi fått av vår vet.station

Eller Strömsholms rekommendationer:
Mera
AM
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage

Tack så jättemykcet :) Jag får köra dit hennes vanliga hö tills vaccineringen är klar. ingen av de andra hästarna där är vaccinerade, jag fattar inte hur de vågar chansa! får börja med hösilaget till hösten, får göra en analys då med, för det finns antagligen inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 849
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp