Penny_Lane

Trådstartare
HEj Har just fått hem höstens hösilage, och har via telefon fått fram analysen.


Torrsubbstans 58%
Smältbart råprotein 36g/kg foder
Omsättningsbar energi 5.8 mj /kg foder

Känns som om det blev en ganska så dålig analys. Jag menar värdena blev inte så bra. Tänker kombinera detta grovfoder med Grund, musli (krafts) betfor samt halm ( som sysselsättning) sedan diverse tillskott (ex b-vitamin e vitamin biotin osv)

Har tre stora tävlingshästar (130 nivå) samt 1 unghäst (4år). + 1 connemara ponny som är vääääldigt lättfödd. Vad tror ni? Nån som tror nått??
 
Sv: Hösilage

Varför så negativ? Det är väl ett utmärkt ensilage? En kvot på 6,2 och 10 MJ/kg TS. Så länge du inte ger alltför mycket halm så borde du inte ha några problem med utfodringen.
 
Sv: Hösilage

Okey. Måste erkänna att jag inte är så duktig på värden o så. Det är Horsehage som jag köpt eftersom jag tycker att det är enklare än stor bal.
Hade fått uppgifter om deras riktlinjer och då låg mitt hösilage under i värden. Deras smälsbara råprotein räknar dom med att det ligger mellan 40-70 g/kg men jag hade bara 36g/kg och energin räknar dom med 9,5-11,5 o jag hade 5,8%.
Fast jag kanske har fått allt om bakfoten igen... (stackas hästar :cool: )
 
Sv: Hösilage

Det kan bli lite snårig och snurrigt ibland! ;)

Fick du mineralanalys också? (Jag undrar för jag är själv eventuellt intresserad av HorseHage till nästa år.)
 
Sv: Hösilage

Prova att räkna med Grooven istället för Grund och Müsli, det tror jag blir bra, speciellt tillsammans med halm.

Ex

14 kg silage
2 kg halm
1 kg groov

MJ 99
Smrp/MJ 6,34

Behöver du ge mer mat så kan du bara öka silaget.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Jag har precis fått tillbaka analysen på mitt hösilage. Är inte jättehaj på exakta värdena hästen behöver av allting men vet ju att...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp