I

Isidor

hur länge ska ny skördat hösilage ligga innan man kan fodra med det
 
I silo runt tre månader, i bal vet jag faktiskt inte. Det finns en ganska färsk tråd i ämnet, men jag vet inte om man kom till någon slutsats där.
 
Vi har balar och dom vi har har stått och ensilerat i typ 8 veckor..öppnade första balen nu för ett tag sedan...kanonfint!!!
 
I princip kan man fodra med det direkt, skillnaden om man väntar är ju att pH sjunker mer, men om man gör av med balen hyfsat snabbt när den är öppnad så är det ingen fara. Undantaget är om man använt vissa typer av tillsatsmedel, t ex Kofasil Ultra. Tillverkaren rekommenderar då att man väntar i minst fyra veckor innan man fodrar med ensilaget.
 
Våra balar öppnades efter 2 veckor och förvandlades snabbt till en komposthög. Nu har det gått 5 veckor och de håller lite längre. Jag skulle ändå vilja påstå att det fortfarande är för tidigt att öppna dem. De är inte färdigkonserverade än.
// Linda
 
Senast ändrad av en moderator:
okej står nämligen i ett kollektivstall. vi har haft stora hösilage balar men efter som dom inte håller. så har vi nu fått tag på små balar av hösilage och dom har stått i 14 dagar säger dom. dom små borde gå åt på ca 1 1/2 dygn efter som dom har gräs i hagarna med. så vad tror ni vågar man fodra med det. vi ska nämligen börja fodra med det när dom kommer.
 
Kolla först om det är något tillsatsmedel i, och i såfall vad. Är det Kofasil Ultra ska ni helst låta dem stå.

Precis som mahlmt skriver blir balarna dåliga väldigt snabbt eftersom pH inte hunnit sjunka så mycket som i färdigt ensilage. Ni kanske får räkna med att ni får kasta en del. Var noga med att det ni ger hästarna ser ut och luktar fräscht. Ju torrare hösilaget är desto bättre håller det sig även om ensileringen inte är klar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tyvärr måste jag skicka efter hösilage i 300-250/kg balar från annan del av Sverige pgav årets dåliga skörd. Har hittat nytt på annons...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: Plantan
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 520
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp