M

malört

är det nån som har klöver i sitt ensilage, eller vad har ni för blandning? Är det nån som vet om det blir mycket sämre värden om man tar ensilage nu från en 1:års vall eller borde man tagit tidigare? Jag har fått erbjudande om ensilage som tas nu och det är lite klöver i det, men jag vet ej hur detta kommer att påverka värdena...nån som har erfarenhet??
 
Är det en första årsvall som du blivit erbjuden ensilaget från? I så fall skulle jag fråga vilken blandning som såddes i vallen. Är vallen tänkt som grovfoder till hästar så är det ingen större andel klöver. Men är vallen i första hand tänkt för kor, så är risken mycket stor att det är för mycket klöver i den. Dessutom brukar inslaget av sorten Alsikeklöver vara stort de första åren och den kan i för stora mängder vara giftig för hästar.

Sen till din andra fråga. Värdena på vallen är sakert inte optimala. Men det är bara positivt för dig i så fall. Hästar skall inte ha lika kraftigt grovfoder som kor.
Men värdena behöver inte heller vara dåligt. Generellt har det varit kallt, vilket innebär att vallen mognar långsammare. Har vallen skördats tidigare i år.. är det en andra skörd? Då kan det vara lika kraftigt som om det tagits i normal tid.
Hur har bonden skött vallen... gödslat... och så vidare. Det har också betydelse.
 
Ja det är en 1:a års vall men jag vet inte så mycket mer än tidigare. han sa att han hade olika och den här vallen var det bara lite klöver i så att det ev skulle kompensera en sen skördning?. han skall analysera det nu så jag får nog vänta på resultat innan jag bestämmer mig. Är det nån annan som har erfarenhet????
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 095
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 217
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: Elvasaga
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp