Hösilage, tid från pressning till användning.

mahlmt

Trådstartare
Hur länge måste hösilagebalar (50-60% ts) ligga efter pressning innan man börjar använda det?
Är det farligt att använda ej färdigkonserverade balar? Vad kan hända?
// Linda
 
Innan processen är klar är det lika känsligt som hugget gräs. Tar värme efter ungefär ett dygn, möglar väldigt fort och har man otur kan det börja jäsa. Jag brukar få hem balar för att prova om de är försäljningsklara, de åren vi har öppna för tidigt har vi slängt balarna efter ett dygn, då har de tagit värme och börjat jäsa.

Kan man sprida ut och lufta är det möjligt att det istället torkar, men jag har tyckt att det varit för skumma förändringar för att våga riskera det.
 
2-3 veckor? Vi brukar vänta 2-3 månader...

Pressar, samlar vid plastare, lägger upp vid plastaren och låter ligga kvar vid kanten av fältet (där det är lämplig yta) fram till det är dax att leverera till kund.
 
Ja, man kan väl vänta så länge man vill eg. Men minst 2-3 veckor. Men många som köper hösilage vill nog ha balarna innan dom börjar stalla in iaf. Om ni tar hösilage i juni och ska sälja, säger ni då att balarna blir levererade omkring sep- okt? Dom flesta stallar ju in i aug för att betet är slut då behöver man ju hösilage.
 
Dessa balar som jag frågar om pressades den 17 juni. De har alltså legat 2 veckor innan den första öppnades. De är definitivt inte färdigkonserverade. Blev som en stor komposthög efter öppnandet. Det fanns inget mögel när balen öppnades men som det VÄXTE sen. Stallägaren spred ut balen på golvet eftersom den blev varm. Hjälpte inte. Allt blev äckligt fort. Luktade och drog till sig smådjur.
Finns det någonstans skrivet hur länge man måste vänta? Det är ju mycket dålig ekonomi att behöva slänga 200-300 kg av varje bal.
// Linda

Måste tillägga att jag har min häst inackorderad = inte mitt stall. Min häst går på bete dygnet runt men andra har sina inne på nätterna.
 
Om jag förstått min maskingubbe rätt (som tar in och plastar vårt) så beror det mkt på hur torrt det är. Hög vattenhalt längre tid innan man kan använda det. I fjor när vi fick in vårt torrt som hö nästan menade han på att det kan ni använda nästan direkt och det började vi använda efter ca 2 veckor utan problem. Är det "blött" menar han att det skall ligga 6 veckor innan man använder det. Ett tips han gav mig är att när ensileringsprocessen håller på så ser balarna lite uppblåsta ut. När de sedan sjunker ihopa och plasten ligger platt då kan man börja använda det.
Ang att ensilaget värmer nu under sommarmånaderna tycker jag att det aldrig håller mer än ca 2 dagar utan att värma om det inte dras upp ur balen även om det är fjorårsensilaget av den anledningen brukar vi använda hö eller småbalar sommartid när hästarna får mindre och hållbarheten är kortare.
 
Vi har aldrig börjat med fjolårshö efter betet. När vi hade torrt hö så kasserade vi det som inte blev uppätet innan betet. Pga allt damm som finns då. Har nämligen en hosthäst bl a. Sedan vill vi ju inte få nya hosthästar. :smirk:
 
/Hög vattenhalt längre tid innan man kan använda det. I fjor när vi fick in vårt torrt som hö nästan menade han på att det kan ni använda nästan direkt och det började vi använda efter ca 2 veckor utan problem. Är det "blött" menar han att det skall ligga 6 veckor innan man använder det. Ett tips han gav mig är att när ensileringsprocessen håller på så ser balarna lite uppblåsta ut/

Detta låter helt klart rätt!!!
Vi har nämligen också haft rätt så torrt hösilage och då kunnat öppna det efter ca 2-3 veckor. Men ju blötare desto längre tid måste man nog vänta.
Men vårt skulle vara ca 55-58% i ts-halt och han sa att vi skulle komma om 2-3 veckor och öppna en bal för att titta om vi tyckte att det dög åt oss. Men det är nog rätt. Vi behöver kanske vänta rent av en hel månad innan vi kan öppna den för att titta.
Fast i år har jag flera stora balar kvar från förra året. Så jag har ingen panik med att öppna dom nya.
 
Många hästägare vill inte ha ett foderbyte vid installningen, då det ändå sker stora förändringar för hästen (flytta från betet och kompisarna t ex)

Första skörden (som oftast tas runt midsommar) brukar levereras ut runt augusti-september.

Innan dess levereras fjolårsbalarftast i september. Om hästägaren haft dålig framförhållning och förbrukat sin kvot som de beställt kan det naturligtvis bli fråga om att öppna årsbalarna tidigare, men vi avråder från det.

De flesta av våra partier ligger mellan 65-79 % ts.
 
Det blir väl ändå ett foderbyte vid installning hästarna har ju inte levt på ensilage på betet ??????
Däremot får man ju på det viset TVÅ foderbyten då de först får ett foderbyte från betet till det gamla ensilaget och sedan ett nytt foderbyte till det nya ensilaget. Nej, ditt resonemang faller där, vill man inte utsätta hästarna för onödiga foderbyten så börjar man med det nya vid installningen.
 
Det tycker jag faktiskt är upp till var och en att bestämma, jag skulle inte få för mig att "förbjuda" hästägare att handla efter eget huvud.

Marknaden får det marknaden vill ha.
 
Helt klart rätt och riktigt!
Jag skulle ju aldrig vilja KÖPA förra årets hösilage innan jag fick årets. Utan nu råkade jag ha så mycket kvar av förra årets så jag måste börja med detta. Har faktist 15 balar kvar med ca 320 kg i varje.
 
Jag har formulerat mig sällsynt klantigt. Vi levererar främst till tävlingsstallar, de har inte sina hästar på bete utan på gräs ett par timmar/dag. Det blir alltså inget avbrott i foderrutinerna, man drar möjligen ner på grovfodret under grässäsongen.

Ber om ursäkt för mina förhastade svar!
 
Balarna ska plastas inom 20 min från pressning. Där efter ska de flyttas till lagringsplatsen samma dag. Annars får man vänta ett par veckor innan man kan flytta den nyplastade balen. (Vi flyttar direkt för att kunna gödsla vallen till nästa skörd).
Om du har en TS runt 60 (vilket man egentligen inte vet ännu... analysen tagen direkt stämmer inte så ofta...) så kan man använda balarna efter 4 veckor. Om det är blötare får men vänta längre.

Om du har TS över 70 är risken för mögling stor,då man inte får den pH sänkning man vill och alltså sämre/ingen konsreveringsprocess, utan bara en "lufttät" förvaring.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp