Hösilage och hö, mängd och skillnad

Harbor

Trådstartare
Vår häst flyttade till nytt stall för två månader sedan. Sedan dess har han varit lite ur form, petat i hösilaget och haft dålig aptit. Nu provade vi med att ge torrt hö och det äter han som en tok.
Vad är för och nackdelar med hösilage respektive torrt hö och visst borde vi minska mängden nu när han får torrt? Han fick tidigare 9 kg hösilage med TS 70.
 
9 kg hö motsvarar i TS:
9 kg hösilage * 0.7 TS/kg hösilage = 6.3 kg TS

Hö ska ha en TS-halt på minst 82 %.

För att ge lika mycket TS så ska du ge:
6.3 kg TS / 0.82 kg TS/kg hö = 7.7 kg hö

Dock så bör man ge MINST 1.2 kg TS/100 kg kroppsvikt, gärna 1.5 eller ännu mer om hästen inte blir för rund. Dvs väger din häst mer än 525 kg så bör du öka grovfodergivan om detta är det enda grovfodret hästen äter.

Du räknar ut det såhär om din häst väger tex 500 kg:

500 kg/100 = 5
6.3 kg TS/5 = 1.26 kg TS/100 kg kroppsvikt
 
Vilka för och nackdelarna är beror på vem man frågar ;) Generellt kan man säga att risken att hästen ska få botulism minskar markant med torrhö jämfört med ensilage och det är ju en klar fördel. En annan fördel är att hö som förvaras torrt inte blir dåligt av att vara öppnat. En ensilagbal ska förbrukas inom 3-5 dagar beroende på hur varmt den förvaras. Efter det börjar ensilaget mögla och är då självklart inte tjänligt foder längre.
En nackdel med hö är att det måste förvaras riktigt torrt för annars möglar det och börjar damma och då är det inte längre tjänligt som foder längre.
Vad hästarna själva föredrar är självklart olika men är också något man behöver ta i beaktande när man väljer. Vissa hästar tycker att ensilage är godast och andra tycker att hö är godast.

Vad gäller mängden så för att räknas som hö ska grovfodret ha en torrsubstans på 84% så det är bara att räkna. Om ditt ensilage har en ts på 70% så är 30% vatten och om hö´t har en torrsubstans på 84% så är 16% vatten. Om hästen tidigare fick 9 kg ensilage med en ts halt på 70% så fick hen 6,3 kg ts. Om hen ska få samma mängd ts av hö´t får du ge 7,5 kg hö.
Jag antar att det är en ponny ni har för annars är det väl lite grovfoder. En häst ska ha minst 1,2 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Det är alltså det minsta man kan ge utan att hästen riskerar att få allvarliga problem med magen. Helst ska man ge mer. Jag vill helst inte ge under 2 kg hö per 100 kg kroppsvikt men självklart måste man se till vad hästen behöver i form av energi också. Står hästen på halm och äter av det? Isåfall kan det vara okej att bara ge 1,2 kg ts per 100 kg kroppsvikt men annars hade jag inte vågat ge så lite. Risken att hästen får magsår eller kolik är alltför stor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 574
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp