Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

F

FTW

Det tvistas ju om hur länge en bal kan stå öppen innan den blir dålig, men på vilket sätt blir den dålig? Jäser den? Möglar den? (fast det måste man väl kunna se?) Surnar den?

Och vad händer med hästen om den äter dåligt ensilage? Äter de dåligt hösilage överhuvudtaget?

Någon har skrivit att de öppnar hela balen och sprider ut, och att det på så sätt håller mycket längre. Är det sant, och i så fall - varför?

Berätta allt ni vet om hur hösilage blir dåligt, snälla! :bow:
 
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

FTW skrev:
Det tvistas ju om hur länge en bal kan stå öppen innan den blir dålig, men på vilket sätt blir den dålig? Jäser den? Möglar den? (fast det måste man väl kunna se?) Surnar den?

Och vad händer med hästen om den äter dåligt ensilage? Äter de dåligt hösilage överhuvudtaget?

Någon har skrivit att de öppnar hela balen och sprider ut, och att det på så sätt håller mycket längre. Är det sant, och i så fall - varför?

Berätta allt ni vet om hur hösilage blir dåligt, snälla! :bow:

pH, stiger, aeroba mikrober äter upp socker, de förökar sig (jästsvampar), värme bildas, proteinnedbrytning drar igång, mögel bildas, kompostering sker och förmultningsprocessen är igång.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

AHA! Men hur märker jag allt detta? Luktas det eller syns det, och på vilket sätt?

Många frågor från en ensilage-idiot, men jag vill ju inte ge de små liven dålig mat!
 
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

Nedbrytning och mikrobtillväxt börjar innan vi hinner märka det med våra okänsliga näsor. Ungefär som en kompost; näring+syre ger nedbrytning. Hastigheten beror på hur mycket mikrober som finns närvarande, hur gynnsamt det är för dem att växa på silaget (näringsrikt, inte lågt pH, varm temperatur, hög luftfuktighet är t.ex. bra för mikrober). Det är ungefär som med matrester, ställer man dem i solen blir de dåliga fortare än om man ställer dem i kylen. Och man kan bli magsjuk av dem innan de börjat lukta illa eller se dåliga ut.
 
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

Hjälper det då att fluffa upp hösilaget, eller sker nedbrytningen lika fort ändå?

Skulle du då med andra ord säga att man SKA slänga en bal efter tre dagar (vid plusgrader) även om den ser ut och luktar OK?
 
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

Om du "fluffar upp", dvs sprider ut hösilaget så det kan sluttorka, blir det som tråkigt hö. Min erfarenhet.

Har man hösilage av bra kvalité, så håller sig fodret i över en vecka, om man tar lite varje dag. Tom under våren. Återigen min erfarenhet.

LIA
 
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

LIA skrev:
Om du "fluffar upp", dvs sprider ut hösilaget så det kan sluttorka, blir det som tråkigt hö.

Men är det inte bättre med tråkigt hö, än med giftigt hösilage? Eller blir det inte mindre dåligt, bara tråkigt?

LIA skrev:
Har man hösilage av bra kvalité, så håller sig fodret i över en vecka, om man tar lite varje dag. Tom under våren.

Och hur märker du när det är dåligt? Lukt, synligt mögel, eller VAD? :confused: :confused: :confused:

Jisses vad jag är frågvis idag. Hoppas att ni står ut ... :o :crazy:
 
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

om man fluffar upp det blir det ju mer syre, vilket borde leda till större bassilusktillväxt. nån som vet?? med fakta bakom sig, menar jag då.
 
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

Zenith skrev:
om man fluffar upp det blir det ju mer syre, vilket borde leda till större bassilusktillväxt. nån som vet?? med fakta bakom sig, menar jag då.
Hösilage är ofta såpass torrt att ensileringsprocessen inte skett fullständigt. Det innebär att mjölksyrabakterierna som finns naturligt i allt gräs inte fullständigt brutit ner sockret i gräset till mjölksyra. I normalfallet är det pH-sänkningen från mjölksyran som står för själva "konserveringen" i ensilagebalen. Eftersom ensileringen inte varit fullständig finns det mer eller mindre socker kvar i hösilaget. Sockret fungerar som näring för mikroorganismerna som gör att hösilaget blir dåligt när syre (=luft) får tillträde till det.

Om man drar upp en bal och luftar hösilaget ordentligt kan man få det att torka så mycket att mikroorganismerna har för lite vatten för att kunna fortsätta konsumera sockret och alltså göra hösilaget dåligt. Det förutsätter förstås att hösilaget är mycket torrt redan från början. Det måste i princip bli lika torrt som hö för att nedbrytningsprocesserna ska stoppas. Under hela tiden som den uppfluffade balen torkar fortsätter nedbrytningen.

Så länge som mikroorganismerna "arbetar" avger de värme, precis som människor och hästar avger värme. En hösilagebal som håller på att bli dålig är därför ofta varm (naturligtvis kan den ha varit varm och sedan kallnat).

Jag brukar känna inne i balen för att känna om det tagit värme. Dessutom går jag på lukt och utseende hos hösilaget. Och jag kastar hellre än jag chansar. Eftersom det beror på så många olika faktorer hur snabbt ensilaget blir dåligt (ts-halt, mängd socker, väder, vart balen ligger någonstans, m.m.) kan man inte säga att en öppnad bal alltid håller sig i ett visst antal dagar, det kan natuligtvis variera ganska mycket.
 
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

Men är det inte bättre med tråkigt hö, än med giftigt hösilage? Eller blir det inte mindre dåligt, bara tråkigt?
Jovisst, mycket bättre! :)
Jag vet faktiskt inte om det blir sämre, näringsmässigt. Tycker inte att det borde bli någon större skillnad. Det är ju en fråga om en konserveringsmetod, jmfr vanlig hötorkning. Viktigt alltså, att man sprider ut och luftar ordentligt för torkningens skull, precis som med hö! Det får inte bli någon värmeökning, se nedan.
Våra hästar har käkat det med god aptit, utan att bli dåliga. Fast man saknar den friska doften, som kommer från riktigt välskördat hö. Det luktar mer torrt ensliage. ;)

Och hur märker du när det är dåligt? Lukt, synligt mögel, eller VAD?
Både på lukt och synligt mögel, samt konsistens. Man känner även på balens temperatur, under tiden den är öppen. Om man lämnar en öppnad bal med påbörjad mögeltillväxt, så märker man hur temperaturen ökar, under det att "gödselbrinningen" tar fart och sprider sig i balen.

Men som jag skrev tidigare, det här hinner inte uppkomma under en vecka i en bal med sunt foder i.

I teorin bord en förstörelsen starta i toppen på rundbalen. Varför? Jo, processen sätter ju igång först när syre kommer till. Balen är ju (ska vara) hårt packad, varför det tar tid. Balen står på hårt underlag= svårt för syret att penetrera. Man lindar av varv på varv= materialet på sidan försvinner i den takt syret kommer in. Återstår toppänden på balen.
Men ännu så länge har vi inte märkt något av försämring där heller. Trots mer än en vecka under den varma våren, alltså.

Jag vet att det sägs, att balarna bara står sig 3-4 dagar. Ännu en av dessa "sanningar" inom hästvärlden? Mycket möjligt att detta var förhållandet i storbalarnas "ungdom", men inte idag.

Min och grannarnas erfarenhet.

LIA
 
Sv: Hösilage igen - HUR blir det dåligt?

Jag vet folk som har hösilagebal på dryga 350 kg till EN enda häst nu på vintern..och det håller sig bra...detta är fyrkantsbalar och ts 69....men vi bor ju inte i södraste sverige heller....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
952
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 661
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 427
Senast: Saeta
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 733
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp