hösilage i storbal= för mycket...

L

Liljan80

Nu har jag funderat ytterligare på hur jag skall lösa hästens foder nu när det är dax för stall.
Han har hosta så hö är inte aktuellt inne. Han går fortfarande ute och får hö morgon och kväll (hoppas jag att bonden ger). Men när vi flyttar skall han bara äta hösilage, vi får storbalar gratis av bonden. Men dessa är på tok för stora 350-400 kg av god kvalite. Men med mina beräkningar skall han äta ca 100 - 110 kg/ vecka och då blir det väldigt mycket spill.

Frågan är nu om man kan dela en bal och ta behovet för ca 5-7 dagar och bonden sedan fodrar fåren han har med resten? Kan åka till bonde ca 1 ggr i veckan för att hämta.
Finns det något sätt man kan lagra/förvara det på max en vecka?


Har inte råd just nu att köpa småbalar, så hoppas på en lösning av dom stora. Och det är inga andra i det nya stallet som vill köpa av hösilaget!!!!
 
Sv: hösilage i storbal= för mycket...

Liljan80 skrev:
Nu har jag funderat ytterligare på hur jag skall lösa hästens foder nu när det är dax för stall.
Han har hosta så hö är inte aktuellt inne. Han går fortfarande ute och får hö morgon och kväll (hoppas jag att bonden ger). Men när vi flyttar skall han bara äta hösilage, vi får storbalar gratis av bonden. Men dessa är på tok för stora 350-400 kg av god kvalite. Men med mina beräkningar skall han äta ca 100 - 110 kg/ vecka och då blir det väldigt mycket spill.

Frågan är nu om man kan dela en bal och ta behovet för ca 5-7 dagar och bonden sedan fodrar fåren han har med resten? Kan åka till bonde ca 1 ggr i veckan för att hämta.
Finns det något sätt man kan lagra/förvara det på max en vecka?


Har inte råd just nu att köpa småbalar, så hoppas på en lösning av dom stora. Och det är inga andra i det nya stallet som vill köpa av hösilaget!!!!

Jag har också en häst som är dammallergisk. Ett halvblod. Men att du törs ge honom hö fast han står ute. Det hade inte jag vågat. Kan du inte ge honom obegränsat med hösilage så har han ju så att han kan äta dygnet runt? För att ta ur en bal och ha det i en påse i 5-7 dagar det rekomenderar jag inte.
 
Sv: hösilage i storbal= för mycket...

Att vi vågar ge honom hö ute beror på att han alltid har ätit det ute utan symptom. Det är bara när han får det inne det ställer till problem.

ANg hösilaget kan han inte ha obegränsat pga att då har vi en häst som rullar fram... Han har superlätt att lägga på sig + att hya stallet och hagen inte lämpar sig för det.

Jobbar vidare på en lösning. (Bara jag får ett jobb så löser sig det med småbalar i annat fall)
 
Sv: hösilage i storbal= för mycket...

På stallen der jeg sto noen uker nå i høst pleide bonden å kjøre inn en stor ball med høsilage, rulle av ca halvparten av ballen til hestene og rulle resten ut til Herford kalvene.

Kanskje bonden din kan rulle av ca halve ballen FØR du får den til stallen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 333
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp