Hösilage eller hö till hosthäst?

L

LuddeLump

Jag har en 22-årig valack som är dammkänslig. Nu har han börjat hosta mer så jag blötte allt hö. Borde jag byta till hösilgae, är det bättre för honom?
Höet han får nu har ts 84%, och hösilaget jag funderar på att köpa har ts 56%. Hur mkt mer silage ska han ha då, nu får han 6 kg hö.

Till sist: Hur fort måsta jag göra av med en öppnad bal?
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Jag svarade ju nyss på den här tråden????

Nåja. 6 kg av ditt hö blir 9 kg av hösilaget. Men näringsmässigt är det inte säkert att det går att översätta så.

En bal behöver ta slut på ca 5 dar när det är såhär kallt, snabbare när våren kommer.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Magdalena skrev:
Jag svarade ju nyss på den här tråden????

Nåja. 6 kg av ditt hö blir 9 kg av hösilaget. Men näringsmässigt är det inte säkert att det går att översätta så.

En bal behöver ta slut på ca 5 dar när det är såhär kallt, snabbare när våren kommer.

ligger dubbla trådar därav din förvirring :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Någon som gjort en sådan? Lite nyfiken på vad ni haft för värden. Mitt hö fick ingen anmärkning och det ligger under gränsvärdena men...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 585
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 199
Senast: Horse1738
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp