Hösilage -botulism?

K

knyttet

Jag har fodrat med "vanligt" hö hela vintern, mina hästar är inte vaccinerade mot botulism. Nu sa grannen att han har ett par hösilagebalar (rundbalar) över och undrade om jag vill ha dem (får dem gratis).
Kan man ge hästarna det även om de inte är botulismvaccinerade eller är det dumt? Jag vaccinerar ju inte upp dem nu för ett par gratisbalar...då får det vara.
Nån annan risk med att fodra dem med hösilage nu när de ätit vanligt hö? :confused:
(jag har aldrig fodrat med annat än hö, så jag vet inget alls om hösliage).
 
Det som är noga är att du vänjer dom med hösilage försiktigt, men jag tycker det verkar vara lite dumt att byta bara för några balar, man ska ju undvika grovfoderbyten så gott man kan.
 
Hur många hästar och hur många balar?? Man måste ju vänja dom gradvis med hösilaget och om det är bara för 1-2 balar är det ju helt onödigt. Tre utav mina fem hästar är vaccinerade mot botulism.
 
Jag har även hört att om man vaccinerar nu, så hjälper det inte förrän i höst, alltså finns det ingen mening med att vaccinera i allafall.
 
Är balarna fina, noga skördade, hyfsat torra (gärna över 45% ts, vilket inte är ovanligt för ensilage i rundbal) och plasten hel och fin är risken för Clostridier i dem väldigt liten (jag törs inte skriva obefintlig...) Jag skulle fodrat med dem! (Förutsatt att han inte ger bort dem för att de är dåliga! :)) Tänk i så fall som alltid på att göra bytet försiktigt, och att inte ha en bal öppen för länge innan den tar slut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 145
Senast: Habina
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp