hösilage balar!

P

pilou

Hur länge låter ni era balar stå öppnade innan de andvänts upp nu när det är minus grader?
 
Sv: hösilage balar!

Det öppnas ny bal varannan dga här vintertid. Men jag antar du vill veta hurlänge jag max skulle tolerera dem öppna i musgrader?

Om det är minu 10 eller mer HELA dygnet (mina står kallt) så kan jag låta det gå sju dagar med öppen bal (det har hänt det gått 10 med, men då var jag lite för nervig för att må bra *s*). Om det är minus men inte så mycket så fem dagar. I plusgrader tre dagar.
 
Sv: hösilage balar!

Jag har haft stora rundbalar stått öppnade i NÄSTAN en månad när det är vinter och minus utan att det blitt sämre eller dåligt.

Om det är sommar högst 2 dagar och om det är typ vår väder 15 grader varmt högst typ högst en vecka ...men det märks ju på balen om den blir dålig .
 
Sv: hösilage balar!

Smyger in en fråga: :)

Har aldrig utfodrat med ensilage förut, men funderar på att dryga ut årets hö med det, eftersom höet inte kommer att räcka till sommaren.
Så totalt okunnig som jag är, undrar jag: FRYSER inte ensilaget på vintern?? :confused:
 
Sv: hösilage balar!

Våra balar brukar ta tre-fyra dagar att äta upp, under tiden står de ute med presenning omlindat, är det vackert väder kan de få stå helt öppna över dagen. Jag ser ingen försämring. Kylan gör att de fryser något, det känns kallt om fingrarna när man tar. Hösilage ska väl klara upp till en vecka?
 
Sv: hösilage balar!

Så ensilaget blir alltså inte djupfryst om det är en massa minusgrader? :o :D
Och det är inte "farligt" att äta för tex en fånghäst? :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Tyvärr måste jag skicka efter hösilage i 300-250/kg balar från annan del av Sverige pgav årets dåliga skörd. Har hittat nytt på annons...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: Plantan
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 520
Foder & Strö Hur mkt minus och hur länge krävs det innan gräset dör/är lågt i socker? Vi har nu haft minusgrader en vecka. Max +2 ett par dagar. Snö...
Svar
3
· Visningar
586
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp