Det kan vara en väldigt stor skaderisk om hästen har skor. Har varit med om att hästar har fastnat flera gånger, trots att nätet hänger på en bra höjd. Dvs, en bra höjd för att inte fastna bidrar ofta till en sämre ätställning.
 
I mitt stall kommer det inte in något traditionellt hönät eller hängande småmaskigt hönät i boxarna. Alltför stor skaderisk. Under en period hade jag småmaskigt hönät i foderhäcken utomhus, men bytte till och med det mot att hästarna har halm att plocka med mellan högivorna. Har också haft grankvistar hängandes i boxen vid behov.
 
Vill inte ha hönät som permanent lösning för sakens skull pga spänningar i hals/nacke men har man en häst som sprider maten i boxen och trampar ner den i träcken är väl hönätet en bra lösning. Av två onda ting får man välja det minst dåliga....
 
Håller med @Cherarriduracell, och har tyvärr nät i min hästs box. D.v.s. jag gillar egentligen inte nät, men det har känts som det bättre alternativet under tiden som hon tillfälligt står i sjukhage/box och inte aktiveras (skadad).

Hon har ett nät med fri tillgång på halm, då hon annars drar runt det i boxen. Är halmen i nät finns det kvar när hon "inser" att det är det enda som erbjuds mellan hö-givorna.

Eftermiddagsmålet ges också i nät för att förlänga ättiden något och för att det blir mer hygieniskt ifall jag inte hunnit mocka innan insläpp (skitgris till häst). Dock med stormaskigt nät (ca 10x10), då hon blir frustrerad och rycker alldeles för mycket om höet serveras i finmaskigt nät.

Övriga måltider inne och ute ger jag istället hö med iblandad halm för att förlänga ättiden, d.v.s. hon måste söka ut höet bland halmen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var med skräck och förtvivlan som hästen Janne hittades hängandes med bakbenet fast i ett hönät i sin box. Till en början verkade...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 260
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp