Höja energin.

YorkWann

Trådstartare
Hans foderstat är nu;
8kg hö
1kg lucerne (green power)
400g vetekli
0,5kg hippo alfa
100g betfor

analysen på höet är
MJ 7,7
Smrp 38
Ca 3,4
P 1,8
K 10,8
M 1,3

Hur skulle ni göra om ni ville höja MJ på lättaste sätt här?
 
Varför? Vill du BARA ha upp energin, inte att proteinet följer med?
 
ja, i stort sett. smrp ligger mkt bra som den gör.

Har köpt in hö tillsammans med en annan och delat på det rakt av, och hennes häst har mycket lägre behov. Så det är för att jag inte ska "snylta" på hennes del. :crazy: Eller hur man ska säga..
Och vi har inte plats att "dela upp" det tyvärr, annars hade ju det varit det enklaste naturligtvis. :)
 
Oj, det var en hög kvot på foderstaten.

Vill du behålla kvoten så trots att du höjer MJ så måste proteinet följa med annars sjunker kvoten.

Det enklaste att göra i din foderstat är ju att höja betforn till 0,5 kg, men då måste du lägga till mer fosfor, ex 1 dosmått fosforbalans.

Det ger:

MJ 84
Smrp/MJ 6,58
Ca/P 1,92
Ca/Mg 2,95

Vet du om att det är lite selen i din foderstat?

Vad väger din häst? Står den på halm och äter den av den isåfall?

mvh Jessica
 
betforn har jag lagt till för att blanda med veteklin, och så att jag skulle få upp energin lite. Kan jag inte ge mer av veteklin då, för att få upp fosforn?
Jag har funderat på att ge han tokosel, men är inte det receptbelagt?

Nu var det ett tag sen jag tog reda på vikten, men då vägde han lite under 500, och han har lagt på sig lite nu, så runt 500kg skulle jag gissa, och han står inte på halm.
 
Vad tror du om att byta ut Alfan mot 1 kg hippo breed?

Det ger:

8 kg hö
1 kg lucern
1 kg hippo breed
400 gr vetekli
0,1 gr betfor
0,5 gr selen (ex 5 ml Basic E)

MJ 85
SmrP/MJ 6,54
Ca/P 1,98
Ca/Mg 2,8

mvh Jessica
 
Frågvis, men varför? :crazy: Vad innehåller breeden?
Och om jag vill skippa betforn helt? Var finns Basic E att köpa?
 
Självklart ska du fråga. :idea: Det handlar ju om att en vilt främmande människa ska ge dig råd om din häst. Jag skulle också var lite misstänksam. :D

Det blir enklare att höja MJ i foderstaten med Breeden. Höjer man Alfan så sticker Smrp/MJ-kvoten iväg alldeles för mycket.

Tycker du ändå att MJ är för låg efter att ha testat den nya foderstaten så är det enkelt att bara lägga till ett halvt kg kraftfoder till utan att kvoterna sabbas.

Betforn höjer Ca/Mg-kvoten i foderstaten så helt onödig är den inte, jag tycker t ex att du ska höja 100-200 gr betfor för varje halvkilo breed du höjer.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vilka mineraler/vitaminer tycker ni hade passat till denna foderstat? Tycker jag har letat, men inte hittar något som är optimalt, vill...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: IslaBonita
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp