Högt mj= pigg häst?

caradan

Trådstartare
Funderat ett tag nu och även googlat
Om man har ett grovfoder med högt mj blir hästen då piggare än vad den blivit med ett lågt värde?
 
Om hästen äter lika mycket som av det andra grovfodret, så får den i sig mer MJ totalt, vilket kan leda till att den blir piggare. Eller tjockare. Beror på individen. ;)

Vi fodrar just nu på ett hö som är relativt lågt/normalt i MJ, men högt i socker, det verkar göra min ena häst pigg/tokig på nästan samma vis som krafftfoder....
 
Här blir hästarna bara tjocka så som @sorbifolia säger är det nog högst individuellt.

Har nog aldrig hänt att de blivit piggare. Däremot orkat mer om de fått mer protein.
 
@caradan MJ = energi så ja - i många fall om hästen fodras med ett överskott på energi blir den pigg ja .
Beror mycket på individ - en del reagerar inte alls trots det, och endel blir bara tjocka osv.
 
Jag skulle vilja precisera ovanstående svar med;

Om du överutfodrar med MJ (energi) kommer du få en häst som kanske blir piggare (jämfört med en lagom mängd energi) men definivt också en häst som går upp i vikt. Min Fröken blir pigg + går upp i vikt. Det är dock inte säkert att hästen blir pigg. Vissa blir bara feta.

Om du underutfodrar med MJ kommer du så småningom få en lugnare (slöare) häst, då den helt enkelt inte orkar. Dock kommer den i första hand gå ner i vikt. Det är heller inte sagt att man märker stor skillnad på en häst som i sig själv är extra pigg.

Så själva MJ innehållet i fodret behöver inte betyda mkt, utan det handlar om hur mycket av fodret du ger.
 
@Elo jag tror vi pratar om samma sak . Däremot så att hästarna "går upp i vikt" är ju även det relativt beroende på omständigheter och individens förhållanden ... En häst som inte lätt lägger hull, jobbas hårt, tränar, tävlar osv blir ju inte fet och ej heller överskottspigg utan den behöver helt enkelt energin utifrån förutsättningarna . Den håller sig då i normalhull /går upp i vikt till normalhull .

Du menar säkert samma sak men jag kände ändå det var värt att förtydliga, utifrån TS fråga och ffa att man inte kan /bör förutsätta att alla är lättfödda hobby skogsmullar som blir feta av extra MJ .
 
Nej, precis @mackan. Och man ska inte heller ta för givet att en häst som tränar hårt inte blir fet med för mycket Mj.

Alla hästar har ju en gräns åt båda hållen men sällan har alla samma gräns.
 
@Elo jag tror vi pratar om samma sak . Däremot så att hästarna "går upp i vikt" är ju även det relativt beroende på omständigheter och individens förhållanden ... En häst som inte lätt lägger hull, jobbas hårt, tränar, tävlar osv blir ju inte fet och ej heller överskottspigg utan den behöver helt enkelt energin utifrån förutsättningarna . Den håller sig då i normalhull /går upp i vikt till normalhull .

Du menar säkert samma sak men jag kände ändå det var värt att förtydliga, utifrån TS fråga och ffa att man inte kan /bör förutsätta att alla är lättfödda hobby skogsmullar som blir feta av extra MJ .

Vilket är anledningen till att jag la till "jämfört med lagom mängd energi", med utgången för vad som är lagom för den hästen. Utifrån hästens förutsättningar (ev lättföddhet eller ej, mängden jobb, utevistelse, ålder, klimat osv).

Vad var det i min text som gav intrycket att jag pratade om lättfödda hobbyhästar?
 
@Elo inget i sak egentligen, därav kommentaren att min tolkning var att vi pratade om samma sak.
Utöver det så är min erf av Bukefalos att det till merparten är hobbyryttare här och frågan från TS även illustrerar ett sådant sammanhang utifrån hur frågan är ställd. Så jag tyckte det var av vikt att belysa att MJ helt enkelt är energi och hur olika energi används /nyttjas /behövs av olika anledningar .
 
Nej, precis @mackan. Och man ska inte heller ta för givet att en häst som tränar hårt inte blir fet med för mycket Mj.

Alla hästar har ju en gräns åt båda hållen men sällan har alla samma gräns.

Och där är det väldigt intressant vad som utifrån ägarens perspektiv osv i sammanhanget anses som "hård träning" .
 
Och där är det väldigt intressant vad som utifrån ägarens perspektiv osv i sammanhanget anses som "hård träning" .

Absolut! Det är onekligen så att många tror att deras hästar tränar hårt.
Den generella hobbyhästen tränar endast lite på skalan: lite, medel, hårt.
 
Om man har ett grovfoder med högt mj blir hästen då piggare än vad den blivit med ett lågt värde?

Inte nödvändigtvis. Det som gör en häst piggare är glukos som finns i fodret. Glukos är en sockerart. Ett grovfoder med högt energiinnehåll (MJ) innehåller ofta mer glukos (socker) än ett med lågt energiinnehåll men inte alltid. De flesta hästar blir piggare när blodsockernivån stiger. Kapplöpningshästar ges ofta ett sockerrikt foder ett par timmar före ett lopp så att blodsockernivån är förhöjd när det är dags att tävla. Detta kallas för “glycogen loading”. Glycogen loading har två positiva effekter. Dels fyller man på glykogenförrådet i musklerna vilket gör att hästen kan arbeta maximalt under en längre tid, dels blir hästen piggare om man ger det socker- och stärkelserika fodret i rätt tid för ett lopp.
 
Jag brukar säga att MJ för hästar är mer som kcal är för människan. Det är väl ingen toppenöversättning men brukar förstås av rätt många som frågar mig om de kan fodra sin häst piggare mha mer MJ.
 
Jag brukar säga att MJ för hästar är mer som kcal är för människan. Det är väl ingen toppenöversättning men brukar förstås av rätt många som frågar mig om de kan fodra sin häst piggare mha mer MJ.

Skulle vilja hävda, faktiskt, att MJ för hästar är exakt som MJ för människor. ;)

Dvs: mängden energi vi tar upp från det vi äter.
 
Skulle vilja hävda, faktiskt, att MJ för hästar är exakt som MJ för människor. ;)

Dvs: mängden energi vi tar upp från det vi äter.

Exakt, (finns det inte nån översättning MJ -> kcal? Längesen jag läste enheter :o) men som sagt brukar jag säga det till dem som inte är så insatta i foderstater som frågar om de kan få pigga hästar mha mer MJ och då brukar de förstå att det funkar inte riktigt så. De tänker MJ=energi=pigg häst.
 
Jag brukar säga att MJ för hästar är mer som kcal är för människan. Det är väl ingen toppenöversättning men brukar förstås av rätt många som frågar mig om de kan fodra sin häst piggare mha mer MJ.
1 MJ = Megajoule = 1 000 000 Joule är ett mått på energi
1 kcal = kilokalorier = 1 000 Joule är ett mått på energi
Det finns en omräkningsfaktor som innebär att 1 kalori = 4,2 Joule, så kalorier och Joule är bara två olika enheter för exakt samma sak!
 
Inte nödvändigtvis. Det som gör en häst piggare är glukos som finns i fodret. Glukos är en sockerart. Ett grovfoder med högt energiinnehåll (MJ) innehåller ofta mer glukos (socker) än ett med lågt energiinnehåll men inte alltid. De flesta hästar blir piggare när blodsockernivån stiger. Kapplöpningshästar ges ofta ett sockerrikt foder ett par timmar före ett lopp så att blodsockernivån är förhöjd när det är dags att tävla. Detta kallas för “glycogen loading”. Glycogen loading har två positiva effekter. Dels fyller man på glykogenförrådet i musklerna vilket gör att hästen kan arbeta maximalt under en längre tid, dels blir hästen piggare om man ger det socker- och stärkelserika fodret i rätt tid för ett lopp.
Här måste jag fråga om det fortfarande gäller att folk 'pytsar i' några timmar innan tävling. Enligt min fd lärare så visar ny forskning att det tar ~48 timmar för glycogenet att komma ut till musklerna och ge effekt.

Kan även trådkapa lite mer och fråga om det är någon som vet hur mycket högre MJ behovet blir för en häst på lösdrift jämte mot en som står på box på nätterna.

Och för att göra en referens till min egen häst utifrån trådstarten så blir min häst främst FET när hon får för mycket MJ och går ute 24/7. Men sover hon på box så sätter det sig mest i huvudet.
 
Här måste jag fråga om det fortfarande gäller att folk 'pytsar i' några timmar innan tävling. Enligt min fd lärare så visar ny forskning att det tar ~48 timmar för glycogenet att komma ut till musklerna och ge effekt.

Jag hittade tyvärr inte någon bättre bild än denna:

https://www.google.se/search?q=gluc...KHXjeCOIQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=wSpjshXE0-JlvM:

Bilden visar blodplasma glukossvaret efter att en häst har ätit ett stärkelserikt foder. Stärkelse består av glukosmolekyler som bryts ner i hästens tunntarm med hjälp av enzymet amylas. Den horisontella axeln visar tiden i minuter efter intaget. Blodsockernivån börja stiga redan efter 30 min. Maximal blodsockernivå inträffar efter 120 – 150 min (ca. 2 tim.) sedan sjunker blodsockernivån igen. Varför sjunker blodsockernivån tror du? Jo, därför att glukos tar sig in i muskel- och levercellerna med hjälp av insulin. Glukos som tar sig in i muskelcellerna kan användas direkt för anaerobt arbete. Muskelcellerna kan börja ta in glukos redan efter 30 min då blodsockernivån höjs. Det tar således inte några 48 tim innan hästen kan tillgodogöra sig glukostillförsel.

Sen behöver man naturligtvis inte nödvändigtvis ge socker- eller stärkelserikt foder 2 tim före ett lopp för att fylla på glykogenförråden. Det kan man göra långt tidigare. För att uppnå effekten att hästen blir piggare måste man emellertid ge fodret 1,5 – 2 tim före ett lopp. Ger man fodret tidigare så att glukoskurvan är på nedåtgående under loppet kan effekten bli den motsatta.

Effekten att en häst blir piggare vid förhöjt blodsocker är kortvarig såsom glukoskurvan visar. En mer långvarig effekt får man av vissa aminosyror som verkar som s.k. “precursors” till signalsubstanser i hjärnan. Havre som många hästar blir “pigga” eller “heta” av innehåller en hög halt av aminosyran glutamat som har en uppiggande effekt och en låg halt av metionin som har motsatt effekt.
 
Blir du piggare och springer snabbare av att äta för mycket? Precis som människor blir hästar tjocka av för högt energiintag och kan tvärtom bli slöa pga att det blir jobbigt med flera kilon att dra på.

Men om hästen går från för lite intag till lagom kan den såklart bli piggare. Kroppen behöver näring för att arbeta. När det gäller foder med mycket socker och stärkelse är det lite annorlunda, det kan ge en kortvarig uppiggande effekt. Men som spaderäss så bra förklarat beror det inte på energiinnehållet utan i vilken form energin tillförs. Jmf med en person som är trött och äter godis för att vakna till. Så gjorde jag senast i går, var så trött att jag knappt kunde prata. Fick tag på några godisbitar och blev mycket piggare.

Det är med andra ord svårt att göra en häst piggare genom att ge överskott av mj genom grovfoder, med undantag av hö med högt sockerinnehåll. Kraftfoder som innehåller mycket stärkelse och socker kan göra hästen piggare men igen, det har inte direkt med energin i fodret att göra utan vad fodret består av.

Sen ska man aldrig underskatta hästens naturliga temperament och personlighet! Vissa är lugna och sävliga, andra är heta och energiska. Mina hästar har inte fått annat än grovfoder och mineraler de sista 10 åren men de är jättepigga ändå. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp