HöDiskussion i stallet

linafina

Trådstartare
Vi har haft snack i stallet angående hö. Nu vill jag veta hur ni hade reagerat på ett hösilage som har vita prickar som smulas som pulver om man tar på det. Vad är detta för något?

Stallägaren påstår att det är vitaminer och helt ofarligt. Det tror jag knappast på. Veterinären säger att man inte ska ge det till sin häst.

Om ni har sett dom här säckarna som heter HorseHage, på baksidan av säcken på dom står det något om just det här vita pulvret.


Finns det någon här som är duktig på det här med hö som kan berätta vad det är för något?
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Jästprickar tror jag de brukar kallas och ska vara helt ofarligt.
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Tror att det finns en del skrivet här på forumet om det, sök så kanske du hittar nåt.
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Jag hittade inte så mycket. Sökte på goggle och hittade en bra länk. Vad jag förstod så var det inte så bra att ge hö med vita prickar men jag kan ha läst fel. Om hästen är känslig så skulle man vara extra försiktig.

Jag vet inte om det är fel av mig men jag vill verkligen inte ge mitt föl av hösilage där det finns sådana vita prickar, dom sorterar jag bort och det är inte populärt.

Men om det är som du säger så är det ingen fara med andra ord.
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Det brukar vara kornigt, till skillnad från mögel och är ofarligt, men det brukar ju vara lätt att ta bort, brukar vara i någon liten klump.

Ser jag det plockar jag bort det. Tror inte hästarna tycker det är så smakligt.
 
Sv: HöDiskussion i stallet

har vart på en foderkurs o där sa föreläsaren att om det är vita prickar är de ofarliga för det är jäst. men däremot om det är ett lager av vitt (mögel) är det livsfarligt för hästen att äta.
så du kan nog lugnt ge hästarna det hösilaget med prickarna.
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Oki men är jäst ok för hästarna att äta då? Är det inte början till mögel? Eftersom jag har sett partier i balarna som har varit mögliga så trodde jag att det kanske var början till mögel dom där små prickarna. Men sen var det någon som sa att det är hö som legat närmst det vita plastet och färgats :D. Folk är otroliga :). Men då är det inte farligt om han skulle få i sig det i allafall.

ankans: Jo jag sorterar varenda strå nuförtiden eftersom vi har haft partier i balarna som varit väldigt dåligt. Jag tar även bort dom partierna med prickar. Stallägaren blir sur men det skiter jag i.
 
Sv: HöDiskussion i stallet

På HorseHage's hemsida står det såhär om prickarna:

Om säcken har skadats och mögel har uppstått utfodra ej med denna säck. Förväxla emellertid inte detta med små vita fläckar av jäst, som kan förekomma i en del säckar, och är ofarligt.
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Det har han hängt upp i stallet bara för att jävlas :D.

Men då vet jag att han har rätt i att det är ok att ge dom partier med vita prickar då. Jag tänker då inte göra det endå men det är bra att veta i allafall.

Tack för hjälpen :).
 
Sv: HöDiskussion i stallet

När det gäller jästprickarna är det väl lämpligt att rensa ur det värsta om det är lite större ansamlingar. Men enstaka prickar har vi aldrig brytt oss om och hästarna lever i högönsklig välmåga :D
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Hejsan!

Jäst och mögel är tecken på två olika processer som har skett under ensileringsprocessen.
Nu vet jag inte vilken ts-halt du har på ditt silage, men om det är över 45%, så kan det säkerligen vara så att balen inte blev tillräckligt tätt packad innan plastningen. Detta kan medföra att balen inte ingick i anaerobtförhållanden vid tidigt stadium (lufttätt) och tillväxt av jäst kan då inträffa, speciellt om det finns extra vattenlösliga kolhydrater kvar efter fermenteringen. Jäst är de vita prickarna på ensilaget/hösilaget och är inte farliga att äta, men man brukar plocka bort dem iallafall.

Vid höga ts-halter fermenterars inte silaget på samma sätt som vid lägre ts-halt, utan det sker i princip en lufttätlagring.

Mögeltillväxt uppstår i ensilaget/hösilaget om det inte har fermenterats på ett önskvärt sett. Detta inträffar när det har kommit in luft i balen och möglet bryter ned socker, mjölksyra, cellulosa och andra cellväggskomponenter i växterna. Dessutom kan mögel bilda giftiga substanser, dvs mykotoxiner som kan vara mycket skadliga för både djur som väl för människor. Undvik att andas in mögligt foder!
Det kvittar vad somliga människor säger att man kan plocka bort de delar av balen som man kan se möglet i och sedan utfodra med resten, det kan ändå finnas mögelsporer kvar vilket utgör en hälsorisk för hästen. Så släng alltihop om du ser mögel i balen.
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Man kan säga att om du ser "päls"på det vita så är det mögel,det andra-vita prickar är ofarligt,men jag brukar ta bort det för det ser inte så gott ut :eek:
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Jäst brukar vara lite klibbigt och kännas lite halt och glatt när man tar på det. (Som vanlig bakjäst känns.)

Om man tittar nära och det ser trådigt och fluffigt ut är det mögel.

Vitaminer är det garanterat inte.
 
Sv: HöDiskussion i stallet

Dessa prickar är små och ser ut som mjöl när man tar på det.

Vitaminer är det inte. Skrattade när dom sa det. Det kommer snart in nytt hö och jag hoppas att det är bättre.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 760
Senast: lizzie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 545
Senast: sandrafors
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 447
Senast: skuggi
·
P
Hästvård Jag upptäckte för några veckor sedan, kanske en månad, att min unghäst(snart 2 år) hade lite utslag på vänster sida nere på halsen...
Svar
9
· Visningar
3 675
Senast: Preed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp