D

Daydream

Mitt hö håller på att ta slut och jag har beställt nytt. Tidigare hö låg på ca 6,5 energi och 40 protein. Det jag får hem ligger på 8,9 energi och 56 protein.
Så, höexperter, behöver jag tänka på något när jag byter till det nya höet?
Hästen är ett "vanligt" halvblod.
 
Det kan hända att hästen går upp i vikt om han får samma foderstat på det nya höet som på det gamla, eftersom det innehåller mer energi. Smrp/MJ-kvoterna däremot är snarlika.

Vad har du för mineralvärden på analyserna och hur ser nuvarande foderstat ut? Hur ser hästen ut i hullet på den? Står hästen på halm och äter han isåfall?

mvh Jessica
 
Mineralvärdena har jag inte tillgång till tyvärr, vare sig på det gamla eller det nya höet. Står på spån, men jag räknar inte med halm som hon får som sysselsättning.
Hästen, mkt fint trim, får för tillfället:

10 kg ensilage, oanalyserat men jag räknar på TS 50%
3 kg hö
1,5 kg krossad korn
ca 0,5-0.7 kg lusern, pga ensilaget
mineraler/vitaminer
kalk
salt
300 g Pronutrin, magmedel

Jag ska dock byta ut mer av ensilaget mot hö när mitt nya hö kommer pga lös mage. Så det blir ungefär:

6 kg ensilage, oanalyserat
6 kg hö
ca 1 kg krossad korn, pga högre "TS" totalt
mineraler/vitaminer
kalk
salt
300g Pronutrin
ev lusern, i så fall något mindre än innan

Vid fällning extra:

1 dl groddolja
ca 1-2 dl foderjäst

Min fråga gäller ju egentligen bara byte av hö rakt av men om någon har något att säga om foderstat så varså god.
 
Varför inte byta helt mot hö, då vet du ju mer exakt vad hästen får i sig och du slipper fodra förebyggande med lucern.

mvh Jessica
 
Jo, därför att ensilaget ingår i stallhyran och höet köper jag själv.
Enbart av denna anledning får min häst av ensilaget!
 
Jaha, då förstår jag.

Synd att silaget inte är analyserat.

Men du har ett såpass bra hö så det kanske lönar sig ändå i slutändan att skippa silaget. Proteintillskott brukar vara himla dyra. Det kan ju hända att hästen klarar sig på 8 kg hö, mineraler och lite morötter.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 295
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 576
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp