Höannalys????

B

Belive in magic

Hjälp mig första allt detta som står på höannalys pappret... Jag fattar absolut ingenting :confused: Hade även velat ha lite hjälp att räkna ut en foderstat av denna annalys till två hästar.

Häst 1:
Ett tvåårigt halvblods sto, på ca 155 i mkh.

Går nu på: Morgon 1½ kg hö, 0,7 kg lusern, 1 liter havre
Sedan fri tillgång av hösilage under dagen.
Kväll: 3,5 kg hö, 0,8 kg betfor, 1 liter havre, ½ liter korn, 1 dl mineraler och ca 1 dl olja.
Hon är annars jätte fin i hullet och verkar funka bra på detta.

Häst 2:
En 13 årig halvblods valack på ca 173 i mkh. Han rids ca 5 dagar i veckan då lättare träning då han just är igång satt.

Går nu på: Morgon 1½ kg hö, 0,5 kg betfor, 1 liter havre, ½ liter korn. sedan fri tillgång på hösilage under dagen.
Kväll: 4,5 kg hö, 0,8 kg betfor, 1 liter havre, ½ liter korn, 1 dl mineraler och ca 1 dl olja.
Och han är nästan lite åt det rundare hållet :d

och här kommer allt som stod på pappret av annalysen..
torrsubstans: 89,8%
Råprotein: 98g/kg ts 79g/kg foder
smältbart råprotein: 51g/kg ts 46g/kg foder
omsättningsbar energi: 9,7 mj/kg ts 8,7mj/kg foder
aat: 69g/kg ts 62g/ kg foder
ndf: 634g/kg ts 569g/kg foder
kalcium:4,6g/kg ts 4,1g/ kg foder
fosfor: 1,4g/kg ts 1,3g/kg foder
kallum: 14,5g/kg ts 13,0g/kg foder
magnecium: 0,9g/kg ts 0,8g/kg foder


Hoppas att det finns någon där ute som förstår allt detta :)
och så en sak till. Annalysen på höet är taget för ca 5 månader sen, är det stor skillnad på värdena då och nu :confused:
 
Sv: Höannalys????

Värdena ändras inte. Det du ska använda dig av i foderstatsberäkningar är per kg FODER...det andra kan du strunta i...sedan är det: Smb.rp (smältbart råprotein), MJ (Energi), Ca (Kalcium), P (Fosfor) och Mg (Magnesium) per kg FODER. Räkna foderstat får någon annan göra.
 
Sv: Höannalys????

De siffror du behöver är: Smältbart råprotein, MJ (energi), Ca, (kalcium) , P (fosfor) och Mg (magnesium). Man räknar alltid med värdena per kg foder. Dessa värden ändrar sig inte så länge höet går att fodra med. Möjligen skulle de kunna ändras om höet börjar mögla eller så, men då är det ju knappast intressant som foder öht längre... Vitaminhalten sjunker dock, så det bör man tänka på om man fodrar med fjolårshö.

Vad aat och ndf är vet jag inte, men jag tror man använder det när man räknar på kor. :D

Vad har du för värden på hösilaget? Och hur mycket kraftfoder ger du i vikt?
 
Sv: Höannalys????

jag har tyvär ingen analys på hösilaget, då det oftas kommer från olika ställen, då det skulle bli så jätte dyrt att ta en analys på varje boll :( Men tack för svaren nu förstår jag lite mer av alla förkortningar :idea:
 
Sv: Höannalys????

Torrsubstans: Hur mycket av höet som inte är vatten. De flesta andra värden finns både angivna för ett kilo ts (=fodret utan vatten) och för ett kilo foder.
Råprotein: Ett värde baserat på hur mycket kväve det finns i fodret.
Smältbart råprotein: Råproteinhalten x hur stor andel av råproteinet man tror att hästen kan ta upp...
Omsättningsbar energi: Den energi som hästen kan använda till värmeproduktion och "arbete" (Ridning, digivning, tillväxt, viktökning...)
AAT: Aminosyror absorberade i tunntarmen. Används för kor.. =)
NDF: Ett mått på andelen fibrer i fodret.
Kalcium, fosfor, magnesium, kalium: Hur mycket av vardera mineral det finns.

Att räkna en foderstat utan att veta vad det är för värden på hösilaget som de säkert får i sig en hel del av är ganska onödigt... :-)
 
Sv: Höannalys????

men kan man inte räkna ut på vanliga höet om dom bara skulle gå på det :confused: Att dom får mera av det?
 
Sv: Höannalys????

Ang uträkning av foderstat så kan du gå in på: http://hippocampus.slu.se/ klicka på hästens foder, så har du ett foderstatsprogram. Men har du inte värdena på hösilaget så är det ingen ide och räkna ut en foderstat. Såvida du inte skippar det och bara ger dem hö.

/Malin
 
Sv: Höannalys????

ja det skulle ju vara om man gör så.
 
Sv: Höannalys????

ingen som vill försöka räkna ut en foderstat :confused:
 
Sv: Höannalys????

Prova med hippocampus först, det finns säkert nån som räknar men det tar en stund att göra det....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp