Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Snobben

Trådstartare
Idag kom äntligen vår höanalys!Det jag får ut av den är att det är alldeles för lite energi i höet,protein okej(fast kanske inte för tävling-vi rider distans)och att det är mkt kalcium,vilket väl är bra om vi ger vetekli.Hur mkt kraftfoder bör vi ge?Hästarna går på lösdrift med fri tillgång på hö.

Här är analysen: (det är väl per kilo foder man tittar?)

Per kilo foder
TS 81.2
Omsättbar energi för häst(VOS)MJ 6,4
Råprotein 62,9
Smältbart råprotein för häst 33,7
NDF-fiber (?????) 517
Aska 37,1
Kalcium 4,3
Fosfor 1,5
Magnesium 1,3
Kalium 7,3
Kalcium/fosfor kvot 3,0

Per kg torrsubstans är värdena:
Ts 7,9
Oms.bar energi 7,9
Råprotein 78
Smp 41,5
Ndf 637
Aska 45,7
Kalcium 5,3
Fosfor 1,8
Magnesium 1,6
Kalium 9,0
Kalcium/fosfor kvot 3,0

Vad tror ni?Tacksam för svar! :banana:
 
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Hej kvoten ligger på 5,3 så det är proteinet som måste upp.
Vet du hur många kg hö de petar i sig om dagen? Äter de något kraftfoder och isåfall hur mycket?
Hur ser hästarna ut på de nuvarande foderstaterna?
 
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Dom har en rundbale i hagen,vet inte exakt hur mycket dom äter,gissar på ca 10kg(lite mer) var per dag,vilket är lite mot vad jag lyckats trycka i min pålle innan ;) men balen väger ca 180-200kg och dom äter en bal på ca 8-10 dagar.

Jag testade att göra en beräkning på Hippocampus men där tyckte programmet att det var "normalt om hästen ser okej ut" typ,men jag tycker det vore för lite protein och energi!!!

Vi ger nämlingen inte mer än ca 3nävar-½kg havre,2nävar betfor,2nävar kli,lite krafft rider(3nävar) och så chevinal plus,B-vitamin (just nu) och vitlök.

Visst hästarna ser okej ut,men kanske lite "bukiga".
Nu har dom ju vilat mestadels med,när vi tränar för distans tävling verkar ju detta vara väldigt lite!Testade att lägga in mer ansträngande ridning i foderber.programmet och det var inte mkt mer kraftfoder som behövdes då enl programmet!Hm... :confused:

Det som var bra var väl att kalciumet var så högt,att det är okej att ge vetekli.Annars är väl höet inte det bästa... :smirk:

Jag är Jättetacksam för åsikter!!! :bow:
 
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Om hästarna är lite bukiga så är det väl en god idé att prova att tillför lite mer protein?

Om ni vill göra det enkelt för er så skulle jag föreslå att ni ger hippo alfa eller krafft nya groov eller motsvarande. T ex ett kvarts kg till dem som får minst kraftfoder nu och mer till dem som behöver det.

Ett par nävar kli väger just ingenting (hos mig väger 1 liter kli 300 g) så det behöver du egentligen inte ens räkna på. Jag skulle ha gett fosforbalans (1-1,5 mått per häst och dag). Ge gärna kliet för magen dock!

Vill ni har det lite billigare så ge 1-2 hekto soja per häst och dag utöver det ni ger nu samt 2 mått fosforbalans.

Jag har inte värdena på kraft rider så det har jag struntat i. Men jag tror inte att tre nävar gör varken till eller från.

Dessutom skulle jag ge något selenpreparat, hur mycket beror på hur stora hästarna är och hur mycket groov/alfa de får.

Om de behöver mer mat sedan när ni börjar tävla och träna mer så kan ni tillsätta havre/krafft grund/hippo basic eller dylikt.

Det här är bara ett förslag på hur jag skulle ha tänkt, det finns förstås många andra sätt också! Hoppas att du får flera förslag att fundera på!

Lycka till!
 
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Tack för ditt svar! :bow:

Vi var & köpte Krafft Sport idag,tänkte att det kunde ge lite mer energi & protein än vad det är i Krafft grund.
Men du tror att det behövs mer fosfor extra då?
Ja vi ger ju inte mkt kli,räknade nog lite fel på det med,tänkte att det vägde en aning mer än det gör :o
Är ju väldigt lätt! :D

Fler som har förslag??? :bump:
 
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Fast krafft sport innehåller mindre protein/mj än både havre och krafft grund... Det passar nog tyvärr inte så bra till ert hö om ni inte kompletterar med t ex soja (vilket går utmärkt).

Förresten såg jag nu att jag skrivit fel i mitt tidigare inlägg, jag menade trekvarts kilo, dvs 750 gram... :o
 
Senast ändrad:
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Är det mindre energi & protein i krafft grund?
Borde ju vara mer då det är till hästar i hårdare träning?
Kollade inte så noga,men tyckte det vore bättre...
Ja soja är ju protein rikt.Hur mkt tror du vi behöver ge?
Vet inte om vi då också behöver mer fosfor...Kliet täcker kanske inte upp så mkt,ger 3 stora nävar kli nu,ska väl ge kanske fyra sen.

Gillar pållarna soja tro?inte fodrat med det innan.
 
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Grund har 11 MJ och 80 g smb p och Sport har 12 MJ och 80 g smb rp.

Om ni ger krafft sport så skulle jag tillsätta 1-2 hg soja och ett mått fosforbalans.

Jag tror att de flesta hästar tycker om soja (men inte alla naturligtvis). Tänk på att vänja in det långsamt bara, då vissa hästar kan reagera på det.
 
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Rätt lika värden mellan krafft-sorterna då! :smirk:
Får väl testa soja,hur menar du dom reagerar på sojan?
Är lite försiktig ang fodret pga att min häst har problem me sadelknutor.Ja,4nävar kli hjälper nog inte så mkt på fosforen?
 
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Sök på gamla trådar om hur de kan reagera på soja (knottror i huden t ex). Om du är orolig så kan du byta den mot krafft groov. Den är mycket dyrare, men eftersom du bara behöver ge lite grann så kanske det inte spelar någon roll?

Hur mycket "fyra nävar" kli gör beror mest på hur stora händer du har... ;) Skämt åsido, jag skulle ge 1-2 mått fosforbalans, beroende på om ni väljer soja (som har mer fosfor) eller krafft protein.
 
Sv: Höanalysen kom idag-Nån som har tid? =)

Testar nog att ge soja.Hur mycket ger man tro?
Är väl inte så mycket va?
Hoppas pållen inte blir dålig av det,får börja med jättelite och se hur han reagerar...Ger man Krafft Groov så får vi väl ge ganska mycket per dag,eller vad tror du?Är ju dyrt om man ska ge mer än 0,5kg per dag...

Mina nävar?Jääättestora,nä har ganska små nävar! ;) hehe
 

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 589
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp