Höanalys....

S

snofflan

Ni som har gjort detta hos Analycen, vilken analys är det man brukar välja? Förmodar att det är "Näringsmässig analys beräknad för HÄST - Protein och energi", men ska man välja mineralanalysen också, med kalcium, fosfor, magnesium och kalium? Eller det räcker med den första?

Sen till en annan liten fråga. På baksidan av följesedeln kan man skriva i och få en foderstatsberäkning. Är denna obligatorisk eller frivillig att fylla i? Om den nu är frivillig, kostar den då extra? Det står nämligen ingenting om det. Om det inte är någon som vet så får jag väl ringa och kolla upp det.

Tacksam för svar! :bow:
 
Du skall kryssa för mineralbalansen ocskå, för att få en korrekt foderstat. Det kan skilja sig mycket i balansen mellan tex fosfor och kalcium. Hos oss har vi väldigt mycket kalcium i vårt hö och måste lägga till vetekli som har mycket fosfor för att kvoten skall stämma.

Kommer inte ihåg vad det stod på mina papper vad foderstat kostade men tror att det var ca 300 kr. Jag räkar själv så jag skrev inget.
 
Ok, nu fattar jag. Tack för svaret!
Du har möjligtvis inget förslag på någon bra bok där man kan lära sig att räkna foderstater? (Ska helst inte vara allt för invecklad att förstå. ;))
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej alla analyskunniga! Har fått en hollänsk analys på ett hö, men har lite svårt att utläsa vad som är vad eftersom det är skrivet i %...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp