I

Ivy

Har min häst på ridskola och köper även hö därifrån. De har analyserat höet och anslagit värdena. Grejen är att det inte står något alls om kalcium eller fosfor, hur ska man då kunna räkna :confused: är det inte vanligt att man får värdena för energi, protein, ca, p ?
 
Det går inte att räkna ut då :smirk: tyvärr...
När man gör analysen får man välja om man vill ha bara energi + protein eller energi+ protein + mineraler mm

Men om du vet varifrån höt kommer kanske det finns någon annan i närheten som har en fullständig analys...
 
Har du frågat stallchefen om värdena eller är det bara hastigt uppskrivet på en lapp på väggen? är det hela analysen som är uppsatt eller?

ta å fråga stallchefen om mineralvärdena oxå.. det är juh proteinet och energin som är viktigast så du kan räkna foderstat på det, och börjar hästen visa tecken för mineralbrist så får du köpa till det.. men fråga chefen först :)
 
Det är hela analysen (från Analycen) som sitter uppe, läste och läste men hittade inga mineralvärden =/

Egentligen är det ju protein och energi som jag är mest intresserad av men jag vill ju gärna ha en helhetsbild... jag ska fråga chefen!
 
okai men står inte mineralvärdena med så har dom inte betalat för att få reda på dem heller, tyvärr.. om det va priset det hängde på skulle nog de flesta privathästägarna i stallet kunna skjuta till en slant för att få mineralvärdena oxå.. brukar bara skilja 100-300 kr på analysen då..
 
Frågade idag och mycket riktigt, de tog det billigaste alternativet.. :mad: jag får skicka iväg en egen helt enkelt. Eller bara räkna på protein och energi. hmmm... finns det några bra sidor där man kan stoppa in värden och räkna?
 
Det blir ju dyrare att analysera ju fler ämnen man vill analysera, och det är ju framför allt energi och protein man är intresserad av i hö, eftersom de varierar mycket beroende på när man skördar. Mineralvärdena är i princip samma oberoende av när man skördat höet, men varierar med växtslag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 132
Senast: mamman
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp