Höanalys, hjälp!

Saile

Trådstartare
har äntligen fått analysen på årets hösilage, men är helt novis på detta.
Såhär står det:

Resultat produkt:
Ts 741
PH 5,8
Oe 6,2( här står 8,4 bredvid och längre bort under genomsnitt står det 10,7)
Smrp 21 (bredvid 29, under genomsnitt 106)

Resultat torrsubstans
Smältbarhet (%OS) 59,2
Råaska 56
Råprotein (SE) 64
Råprotein total 65
Råfett 18
Socker 146

Vilket protein är det man ska skriva med i foderstatsprogrammet?
Och 741 i ts, är det 74%?

Hur verkar det?
 
Du använder smrp (21 gr per kg foder) i programmet oh 74,1 % är ts.

Personligen hade jag nog bränt det eller använt det som strö. Fruktansvärt dåligt proteinvärde.
 
Håller med lil-sis. Det proteinkoncentrat som behövs för att stötta upp bristen hos grovfodret är varken snällt mot hästmagen eller plånboken.
 
Håller med lil-sis. Det proteinkoncentrat som behövs för att stötta upp bristen hos grovfodret är varken snällt mot hästmagen eller plånboken.

Då får jag leta nytt.
Hittade ett som såg ut såhär
Ts 63 (är det väldigt blött?)
Smrp 33
MJ 5,4

Det såg jämnt ut när man räknade på foderstaten?
 
Då får jag leta nytt.
Hittade ett som såg ut såhär
Ts 63 (är det väldigt blött?)
Smrp 33
MJ 5,4

Det såg jämnt ut när man räknade på foderstaten?
Snabbt räknat är det i alla fall en kvot på 6, vilket lär göra det lättare att bygga foderstat till den genomsnittliga hästen. Nu har jag i många fall haft hästar som kräver mycket i foderväg, så får mig hade det varit väldigt mycket mat som skulle i hästen, men du vet bäst själv hur mycket hästen kan äta och hur mycket den behöver.

Själv hade jag inte sett TS-halten som något problem, tvärtom. Jag gillar inte det torra materialet som hästfolk ofta är förtjusta i. Det skadar plasten och det blir inte någon process. Jämför torrhö i en plastpåse. Med 16 % vatten kommer det ändå att mögla.
 
Snabbt räknat är det i alla fall en kvot på 6, vilket lär göra det lättare att bygga foderstat till den genomsnittliga hästen. Nu har jag i många fall haft hästar som kräver mycket i foderväg, så får mig hade det varit väldigt mycket mat som skulle i hästen, men du vet bäst själv hur mycket hästen kan äta och hur mycket den behöver.

Själv hade jag inte sett TS-halten som något problem, tvärtom. Jag gillar inte det torra materialet som hästfolk ofta är förtjusta i. Det skadar plasten och det blir inte någon process. Jämför torrhö i en plastpåse. Med 16 % vatten kommer det ändå att mögla.

Sålänge det inte är jätteblött så spelar det ingen roll.
Det är två lättfödda islandshästar och enligt foderstats"räknaren" ska dom ha 8 kg av det. Jag har så svårt för att ge små portioner som dom äter upp i ett nafs så 8 kg låter bra i mina öron :)
 

Liknande trådar

T
Foder & Strö Har fått min analys idag där jag köper hö.. Den ser inte alls ut som vanligt och jag kan inte få tag på bonden och fråga.. Kan någon...
Svar
3
· Visningar
1 261
Senast: spaderÄss
·
R
Foder & Strö Jag skulle behöva banta min kära pålle, problemet är bara hur! Han är under igångsättning efter att ha stått skadad sen nyår. Han...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp