N

Novalee

Är det bra för hö att stå ute och torka i balar, eller snarare tar det skada av det?
Solblekt blir det och en liten skvätt regn har det fått men anars sol sol och sol!
 
Mitt hö fick ligga och torka i solen innan det balades. Jag tror att det är svårt att få höet torrt om det balas fuktigt.
 
om det balas fuktigt borde det vara lätt att börja mögla??
 
Många anser att rundbalat hö ska stå ute och "svettas" på fältet innan det tas in (det ska stå fritt för att kunna andas).

Själv har jag inte lyckats få något vettigt svar på VARFÖR, bara "att så har det alltid varit" vilket jag inte nöjer mig med.

Gammeln kanske kan rycka ut, han brukar ha reda på det mest möjliga och omöjliga... :D
 
Har aldrig hört talas om någon som låter balar torka. Torrt hö kan balas och och ska ställas skyddat undan fukt, hösilage (och ensilage) balas och plastas för att undvika mögel.

Skullhö som inte är snustorrt när det tas in kräver rejäla fläktar och lite tur för att det ska bli bra, att torka balar låter... Snudd på omöjligt. Tycker ditt projekt låter jäkligt riskabelt...
 
Vi löspressar vårt hö och låter balarna torka helt på skullen. Vi har hittills aldrig haft problem med fuktiga eller mögliga balar. Hårdpressade balar måste däremot vara nästan omöjliga att få helt torra annat än att låta höt torka i solen före bärgning.

/My
 
Alltså höt torkade och vändes och allt det innan det balades, men för att torka extra skulle det stå ute :angel:(vilket jag inte varit med om förut) Det är småbalar
 
Ok, isf borde det väl inte vara några problem om det var torrt innan pressning.
Såvida det inte regnat mkt så det trängt in i balarna. Du får känna innuti dom.
 
Hej!

På den tiden undertecknad tog småbalar lät vi de alltid stå och torka på stycket ett par dagar på högkant. Givetvis pressade vi när det var torrt. Det var och är de gängse rutinerna här nere. Hade alltid bra hö på den tiden, det gick lättare att rädda också när det var lite sämre väder. Att det är vanligare här nere kan bero på at det inte är lika vanligt med skulltork här :crazy:

När vi började med rundbalar märkte vi att det är tio gånger viktigare att det är riktigt torrt när man pressar och att de lagras rätt. Vi lät även rundbalarna stå ute c.a en vecka innan de togs in. De rullades varje dag för att de inte skulle ta fukt underifrån.

Från och med i år tar vi hösilage och än så länge verkar livet lättare... :D

Rolle på Österlen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 990
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 337
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp