Hö som luktar syrligt

Z

Zorba

Hej!

Jag har precis fått hem ett nytt hö som jag tycker luktar lite mysko. Det luktar inte mögel, jord, unket, champinjon eller andra lukter som jag känner igen på mögligt hö. Lukten kan snarast beskrivas som lite syrlig. Höet är torrt och mjukt och inte det minsta dammigt. Det är en andraskörd tagen i början av augusti. Det har nästan inga grässtjälkar utan består mest av blad, alltså ganska lite utväxt. Det har utmärkta näringsvärden.

Bonden sa att han inte låtit det ligga speciellt länge på slag pga att det är så fuktigt i luften i augusti utan det har mest skulltorkats i små "mellanpressade" balar (ca 8 kg). I en del balar är en hel del av bladen bruna och det är i de balarna som lukten känns tydligast. En vän till mig tittade och luktade och hon gissade att det berodde på att en del av gräset varit blött när det las in på torken och att det är de blöta bladen som nu blivit bruna och luktar. Hon trodde inte att det var farligt. Hästarna äter det med god aptit. Är det någon som har en teori?

Zorba
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Det brukar lukta så om man har syrat hösilaget. Dvs sprutat syra för att ensileringsprocessen ska gå fortare.
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Ja, fast kruxet är att det här är vanligt torrt hö, inte hösilage...

Zorba
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Nej, ingen klöver. Timotej och ängssvingel.
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Syrlig lukt känns ju spontant för mig som någon slags sänkning av pH vilket man vanligtvis förknippar med ensilage av något slag. Verkar skumt om det kunnat komma igång någon slags syrningsprocess i torrt hö som skulltorkats. det skulle väl vara om det var så pass tätt och blött inuti balarna. Även om man torkar ett ensilage i efterhans är ju ofta den syrliga lukten kvar.
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Bubbla skrev:
Syrlig lukt känns ju spontant för mig som någon slags sänkning av pH vilket man vanligtvis förknippar med ensilage av något slag. Verkar skumt om det kunnat komma igång någon slags syrningsprocess i torrt hö som skulltorkats. det skulle väl vara om det var så pass tätt och blött inuti balarna. Även om man torkar ett ensilage i efterhans är ju ofta den syrliga lukten kvar.

Ja, jag var lite inne på det själv. Fast de är inte hårdpressade, så så täta är de inte. Bonden var nyss här och kollade och luktade själv. Han sa att de bruna bladen var gult gräs som växte i botten och som nu blivit brunt. Han hade haft det på slag ca 3-4 dagar, sedan skulle det bli regn så då tog han in det. Och som jag sa tidigare. Det är helt torrt och helt dammfritt (har nog aldrig haft så dammfritt hö). Frågan är om det kan vara farligt på något sätt ändå?
 
Sv: Hö som luktar syrligt

För att vara på den säkra sidan, gör en hygienanalys!
 
Sv: Hö som luktar syrligt

En grundregel är ju att om höet inte dammar eller luktar ofräscht är det oftast inget fel på det. Men säker kan man ju aldrig vara, så för att vara helt säker är väl en hygienanalys det bästa.
3-4 dagar på slag tycker inte jag är lite, och om det dessutom sedan är skulltorkat borde det vara ordentligt torrt. Möjligen om det varit väldigt blött i backen ute att det kommit mycket fukt underifrån. Gult gräs på en andraskörd i augusti låter lite konstigt dock?
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Bubbla skrev:
En grundregel är ju att om höet inte dammar eller luktar ofräscht är det oftast inget fel på det. Men säker kan man ju aldrig vara, så för att vara helt säker är väl en hygienanalys det bästa.
3-4 dagar på slag tycker inte jag är lite, och om det dessutom sedan är skulltorkat borde det vara ordentligt torrt. Möjligen om det varit väldigt blött i backen ute att det kommit mycket fukt underifrån. Gult gräs på en andraskörd i augusti låter lite konstigt dock?

Jag mindes visst fel angående skördedatumet. Det är inte skördat förrän i månadsskiftet augusti-september. Kan det förklara det gula gräset? Och torrt är det allt. Ingen tvekan om det. Jag är verkligen extremnojig när det gäller hö. En riktig hönsmamma... :angel: Det märkliga tycker jag är att det är just de balarna med mycket brunt gräs i som luktar syrligt. Det knallgröna luktar bara torrt hö.
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Skulle inte va ett dugg orolig... Om hästarna äter av det (vilket jag kan tänka mej att de gör med glädje) så är det inget fel på de..

Köpte åxå ett parti hö med lite "egen" doft som iaf våra hästar tyckte va jättesmaskens (antagligen just pga det som "doftade")...
Skulle tro att de beror på växternas "sammansättning" dvs du har nån (eller flera) ört som helt enkelt luktar annorlunda iom att det i vanliga fall inte är så mkt "örter" i ett hö...
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Jo är det skördat senare kan ju gräset hunnit gulna under.

Och Corzette, att hästarna äter av det behöver inte vara någon garanti. Min halvblod sätter med glädje i sig även mögligt hö...
 
Sv: Hö som luktar syrligt

corzette skrev:
Skulle inte va ett dugg orolig... Om hästarna äter av det (vilket jag kan tänka mej att de gör med glädje) så är det inget fel på de..

Köpte åxå ett parti hö med lite "egen" doft som iaf våra hästar tyckte va jättesmaskens (antagligen just pga det som "doftade")...
Skulle tro att de beror på växternas "sammansättning" dvs du har nån (eller flera) ört som helt enkelt luktar annorlunda iom att det i vanliga fall inte är så mkt "örter" i ett hö...

Jag håller med Bubbla. Jag litar inte riktigt på mina hästar. Inte alla i alla fall. :smirk: En av dem åt t o m möglig gammal halm ute i hagen en gång (och fick dunderkolik) trots att det fanns massor av gräs... :eek:

Det är inte några örter i höet. De gröna balarna (utan brunt gräs i) har inte den här lukten och de kommer ju från samma vall. Enda skillnaden är det bruna gräset.

Jag har testat lite idag och de äter höet med brunt i, men de väljer det gröna först. Så förmodligen smakar det inte jättegott, men tillräckligt bra för att ätas. Testen skedde i hagen där de har mycket gräs att äta av också, så de var inte tvugna att äta höet för att magen skrek. Inte för att jag vet vad jag lärde mig av det precis. Har man olika sorters hö, så föredrar de ju alltid något av dem.
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Om du skickar in en hygienanalys vore det jätteintressant att få veta resultatet. Antingen här eller via pm...
 
Sv: Hö som luktar syrligt

OK, jag återkommer. Först tänkte jag att jag skulle prata med Roland S på Analycen och höra vad han säger.
 
Sv: Hö som luktar syrligt

Diskuterade detta en stund igårkväll, det vi kom fram till var att det kan ha börjat ensilera i strängen/balen och sedan torkat. Men som sagt: intressant att höra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick hem 100 balar hö idag, och 35 av dem är från en annan skörd och har legat ytterst uppe på skullen. Allt är fjolårshö. De 65...
Svar
2
· Visningar
1 188
Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 360
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp