Hö med väldigt lågt protein

remmis

Trådstartare
Kan jag få hjälp av er som är duktiga på detta med foder?

Jag har fått analys på hög som kommer finnas i stallet.
Per kg torrsubstans så är det endast 15g smältbart råprotein
Omsmältningsbar energi 9
Kvot 1,6

Hur i hela fridens namn ska jag fodra mina två halvblod, 4 och 17år. Normal presterande. Och tyvärr inte lättfödda :(
 
Ok, känns analysen overklig?
Det är nämligen så att stallchefen som Tagit analysen tycker att resultatet känns konstigt. Hästar som gått på höt 1 månad nu är runda och fina.
 
Kapar denna tråden eftersom det är samma ämne.

Vårt hö har en analys på 29g smbrp resp 8,5mj. En kvot på 3.4. Har räknat på lite olika foderalternativ och som bäst kommer jag upp i en kvot på drygt 5 utan att det blir helt extrema överskott. Är det en godtagbar kvot? Eller är det bättre att överskotten blir typ det dubbla av underhållsbehovet?

Är connemaror på 5 resp 7 år i lätt/medelhårt arbete.
 
Kan jag fådet av er är duktiga på detta med foder?

Jag har fått analys på hög som kommer finnas i stallet.
Per kg torrsubstans så är det endast 15g smältbart råprotein
Omsmältningsbar energi 9
Kvot 1,6

Hur i hela fridens namn ska jag fodra mina två halvblod, 4 och 17år. Normal presterande. Och tyvärr inte lättfödda :(
Du har tur att de iallafall inte är lättfödda för då hade det varit helt hopplöst. Jag hade ringt analysföretaget och bett dem göra om analysen men eftersom dina hästar är svårfödda så funkar det att få ihop en foderstat ändå om nu analysen skulle stämma.Att hästarna ser fina ut efter en månad på det säger inget för proteinbrist syns först efter fyra månader ungefär.
 
Kapar denna tråden eftersom det är samma ämne.

Vårt hö har en analys på 29g smbrp resp 8,5mj. En kvot på 3.4. Har räknat på lite olika foderalternativ och som bäst kommer jag upp i en kvot på drygt 5 utan att det blir helt extrema överskott. Är det en godtagbar kvot? Eller är det bättre att överskotten blir typ det dubbla av underhållsbehovet?

Är connemaror på 5 resp 7 år i lätt/medelhårt arbete.
Ge soja eller potatisprotein så får du ihop en vettig foderstat. På ett överskott av energi så lär hästarna bli feta. Tänk bara på att dela upp proteinkoncentratet på flera fodringar över dagen.
 
Tack för tipsen!
Jag ber stallchef göra om analys.
Så runt årskiftet kommer man kunna se proteinbristen på hästar som gått på detta foder ett tag nu. Jag går över på detta hö i november.
Ok det är energiöverskott som gör de feta!
Lägger på lämpligt proteinfoder som doseras flera ggr per dag.
 
@TinyWiny Soja fodrar jag inte med varken pga det miljöetiska med produktionen och inte heller för att jag har aldrig nånsin sett skillnad på hästarna med soja i foderstaten. Krafft Muskel har dessutom samma värden som soja, men kommer som sagt fortfarande inte upp i mer än en kvot på ca 5,3 utan att det blir ett massivt energiöverskott.

Rent potatisprotein har varit helt omöjligt att få tag på här uppe förr, ska göra ett nytt försök i helgen:).

Undrar mest över just hur illa det är med en lite för låg kvot.
 
Skit i kvoten. Det är som jämförelsepris, det jämför bara vad du får för pengarna. Kommer det att bli proteinbrist (dyrt) eller blir det lagom med bara grovfoder. DET berättar kvoten.

Hur ser det ut när du snickrar ihop foderstaten, det är frågan. När proteinbehovet är täckt, kommer du att ha ett massivt energiöverskott? Vissa hästar behöver mer energi - då blir det ju bra. En lättfödd häst kommer att bli fet med energiöverskott. Inte bra.
 
@TinyWiny Soja fodrar jag inte med varken pga det miljöetiska med produktionen och inte heller för att jag har aldrig nånsin sett skillnad på hästarna med soja i foderstaten. Krafft Muskel har dessutom samma värden som soja, men kommer som sagt fortfarande inte upp i mer än en kvot på ca 5,3 utan att det blir ett massivt energiöverskott.

Rent potatisprotein har varit helt omöjligt att få tag på här uppe förr, ska göra ett nytt försök i helgen:).

Undrar mest över just hur illa det är med en lite för låg kvot.

Risken är väl att du kommer att få dras med hängmagar. Får de i sig tillräckligt med protein i förhållande till deras behov?
 
Jag hade oxå funderat på att ta ut nytt prov för analys. Tycker det är hopplöst svårt att ta ut ett rättvisande prov som är helt representativt. Finns det något som kan ge tips så är jag tacksam.

Inte alls omöjligt att en kvot på 5,3 kan funka. Har du funderat på att ge lite öljäst?
 
Hej,

Din analys behöver inte alls vara overklig. Jag vet inte vart du bor, men i Östergötland har proteinvärdet varit lägre än vanligt i år. Och vi har hö från en sen skörd (pga vädret blev det efter midsommar) =lägre proteinnivå.

Om du vill ha ett utförligare resultat av proteinet kan du med fördel analysera det kemiskt (Dumas) då den metoden har lägre mätosäkerhet än NIR-metoden i det låga mätområde för råprotein. (Jag antar att det var en "basic" analys som gjordes med NIR-metoden.)

Jag utfodrar med höet trots den låga proteinnivån jag fick (har det inte i huvudet men det var lågt!)
När jag räknade foderstaten såg jag bara till så energivärdet täckte behovet sen fodrar jag proteinunderskottet med lusern till ena hästen och KRAFFT Muskel till den andra (lusern har högre stärkelsenivå än KRAFFT Muskel vilket inte passade ena hästens foderstat)

Se bara till så att du ger så mycket hö energivärdet tillåter (Mitt halvblod får 11kg/dygn) så hittar du säkert något lämpligt proteinfoder att fylla upp med :)

Hoppas mitt svar hjälpte något.. ;)
 
Ja det är ju väldigt lågt, om än inte omöjligt lågt. Om jag inte tagit provet själv så hade jag skickat en ny analys, är det hö är det ju väldigt enkelt att ta ett litet prov ur många balar.

I sverige är vi lite insnöade på kvot.

Du får räkna ut proteinbehovet och så fylla upp det.
Eftersom du har svårfödda hästar så blir det ju enklare eftersom du har mer spelrum. Det gör inte nåt om även energin springer iväg.

Men säg att du har ett behov på 400 g smrp ( har inte räknat nåt på dina hästar så bara ett ex).
På 12 kg hö så får du i hästen 180 g smrp, alltså 220 g kvar att täcka.

1 kg kvarnby lusernpellets innehåller ca 150 g smrp.
Krafft Muskel 370 g smrp.
Lusern hackad strå ca 105
Hippo grow alfa-pellets 135 g smrp.
För att ge några ex.
 
Risken är väl att du kommer att få dras med hängmagar. Får de i sig tillräckligt med protein i förhållande till deras behov?


Ja om jag drar upp till 0,4kg Krafft Muskel och 0,5 kg havre (vill ge lite havre eftersom det är en perfekt turbo till ponnierna) landar jag på en kvot på 5,4. Men med rätt ordentliga överslag, (78MJ, behov 56 resp, 424smbrp med behov 335. Då har jag fått träna på 8 kg hö vilket jag egentligen tycker är för lite, men har tack och lov kunnat fixa haml i år:).
 
Ja om jag drar upp till 0,4kg Krafft Muskel och 0,5 kg havre (vill ge lite havre eftersom det är en perfekt turbo till ponnierna) landar jag på en kvot på 5,4. Men med rätt ordentliga överslag, (78MJ, behov 56 resp, 424smbrp med behov 335. Då har jag fått träna på 8 kg hö vilket jag egentligen tycker är för lite, men har tack och lov kunnat fixa haml i år:).

Har du räknat med att halmen ger MJ också?

Men då skulle jag inte vara så orolig. Risken är att de blir lite runda och får hängmage men de får i sig allt de behöver. :)
 
Hej,

Din analys behöver inte alls vara overklig. Jag vet inte vart du bor, men i Östergötland har proteinvärdet varit lägre än vanligt i år. Och vi har hö från en sen skörd (pga vädret blev det efter midsommar) =lägre proteinnivå.

Om du vill ha ett utförligare resultat av proteinet kan du med fördel analysera det kemiskt (Dumas) då den metoden har lägre mätosäkerhet än NIR-metoden i det låga mätområde för råprotein. (Jag antar att det var en "basic" analys som gjordes med NIR-metoden.)

Jag utfodrar med höet trots den låga proteinnivån jag fick (har det inte i huvudet men det var lågt!)
När jag räknade foderstaten såg jag bara till så energivärdet täckte behovet sen fodrar jag proteinunderskottet med lusern till ena hästen och KRAFFT Muskel till den andra (lusern har högre stärkelsenivå än KRAFFT Muskel vilket inte passade ena hästens foderstat)

Se bara till så att du ger så mycket hö energivärdet tillåter (Mitt halvblod får 11kg/dygn) så hittar du säkert något lämpligt proteinfoder att fylla upp med :)

Hoppas mitt svar hjälpte något.. ;)

Jag kommer ta omprov enl. NIR metoden.
Höt är odlat i Enköping. Vet dock inte när det är taget.
Ifall resultatet visar sig vara det samma så är min plan att fodra med min 12kg hö/häst, helts fri tillgång på 4åringen och kompletera med Krafft Muskel och lusern, men är orolig just för stärkelsen. 4åringen har haft magsår förra våren.

Tack @HannaZ för dina tips
Enl freefarm så är behovet på protein för en 650kg, tunn och arbetand häst 595
då som du säger på 12 kg hö så är jag uppe i 180 och sen så fyller jag på med 1,3kg Kraft Muskel tex.
Det blir ca 1400kr i månaden för 2 hästar på kraftfoder... jiipii :)
 
Senast ändrad:
Jag har något bättre grunförutsättningar då vi har en kvot på 3,7 men jag sket i att räkna på kvoten utan räknade bara på behovet.
Svårfödda varmblodet får 19 MJ för mycket energi men få då dagsbehovet av protein. Alfa grow musli + lucern (hästskrället äter inte pellets)
Lättfödda shettisen får 2 MJ för mycket energi men få då dagsbehovet av protein. Han får Krafft Muskel. Shettisen lär bli tjock, men jag får väl motionera honom ännu mer.
 
Ja om jag drar upp till 0,4kg Krafft Muskel och 0,5 kg havre (vill ge lite havre eftersom det är en perfekt turbo till ponnierna) landar jag på en kvot på 5,4. Men med rätt ordentliga överslag, (78MJ, behov 56 resp, 424smbrp med behov 335. Då har jag fått träna på 8 kg hö vilket jag egentligen tycker är för lite, men har tack och lov kunnat fixa haml i år:).

Varför ge mer än 100 g mer smrp än behovet?

6 kg hö = 51 Mj, 174 g smrp
1 kg halm = ca 4 MJ
1 kg lusernhack = 7,5 Mj, 105 g smrp
0,2 kg krafft muskel = 4,4 Mj, 74 g smrp
-----------
66,9 MJ
353 g smrp

Då har du kapat bort mer än 10 MJ.

För en häst/ponny på 450 kr så ger det 1,5 kg TS /100 kg kroppsvikt.
 
@HannaZ En foderstat med 6 kg hö är helt orimlig. Finns inte på kartan att jag ger så lite. Då får de hellre stå på ordentligt överskott och motioneras mer. Jag tycker att även 8 kg hö är lite och hade gärna gett mer:/.
 
Fast d e ju den totala grovfodergivan som räknas, o då blir d 8 kg grovfoder...


@HannaZ En foderstat med 6 kg hö är helt orimlig. Finns inte på kartan att jag ger så lite. Då får de hellre stå på ordentligt överskott och motioneras mer. Jag tycker att även 8 kg hö är lite och hade gärna gett mer:/.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp