Hö i hagen

Det är ingen som hoppar på dig men det är
ju ett STORT problem som du måste lösa för din hästs
välmående. Oregelbundna måltider skadar din häst.

Lycka till håller på dig !! :banana:
 
dom har en väldigt dålig syn på utfodring överhuvudtaget, så dom tycker det är viktigare att hästarna får sina x kg kraftfoder än hö. det är kraftfodret som får en häst att tävla! (enligt dom alltså, jag har inte alls samma idéer...) å så undrar dom varför hästarna blir dåliga i magen ibland... :crazy:
Har verkligen försökt förklara för dom, men gubben (som är 60) säger att han har minsann hållt på med hästar hela sitt liv och han VET vad som funkar så jag ska inte säga nåt... han ville tom bestämma vad min häst skulle få för foder! :mad:
Men ska som sagt prata med han som har den andra hästen i hagen och se om vi kan komma fram till något.
Men ni tycker alltså att det är bättre till frukost än till lunch?
 
ingen fara, blev bara lite lessen att ingen fattade att jag faktiskt vet lite om det... :smirk:
Har ju läst foderlära i några år här på skolan...
Har redan läxat upp halva stallet för min hästs hö, men nu börjar jag komma in på dom sista som är kvar... :smirk:
 
nej, men det är alltid lika trevligt med trevliga svar med en liten "heja-på"-i slutet :rofl:
fodringarna är inte oregelbundna, bara för få :p (tjatar som en idiot på dom i stallet, börjar känna mig lite jobbig... men det ska bli värre nu :devil: )
avlämnar rapport på onsdag... hehehe... :p
 
Eh! Men, du menar att din häst alltså inte får något hö mellan KVÄLLSFODRING ena dagen och EFTERMIDDAGSFODRING nästa dag :confused:?? Även om han får mkt kraftfoder på morgonen, så är inte den låååååååååååånga tiden utan hö acceptabel.

Kan de inte åtminstone få hö i hagen på morgonen? OBS att jag inte sade fri tillgång (det vet jag ju redan att ni inte kan ha), men kanske 2-3 kg per häst? Då har de ju att äta ett bra tag ändå, och framförallt när de inte ens fått hö inne på morgonen. Detta morgonhö borde inte heller vara så svårt att få någon att lägga ut- någon är ju ändå där o släpper ut dem.

Jag jobbar på dagarna o har löst det som så att mina pållar (2 st åringar, den ena min, den andra tillhör en kompis, en gammal ponny på 20 år o ett sjuårigt hbl sto) först får kraftfodet och betfor (för att de ska ha "druckit" innan utsläpp nu när vattnet fryser ute) o en liten högiva inne (ca 1 kg per häst) som de äter medan jag äter frukost mm (ca 50 min). Sedan går de ut vid halv åtta och får hö i hagen (ca 3 kg per häst) och kommer in vid fyra (när jag kommer hem) o får kraftfoder o hö. Sedan kvällsmat vid nio, tio sådär. Hade gärna fodrat mitt på dagen, men det funkar inte i min verklighet, så därför gör jag såhär. De har dessutom den goda smaken att inte ät allt höet på en gång, så ofta finns det lite kvar till framåt tvåtiden i allafall.

Så har jag löst det. Vet inte om det kan vara något som kan passa dig?

Lycka till!
Anna-Karin
 
I vårt stall är det blandat med tävlande travhästar och "hobby hästar".
Men hos oss har 2 av dom tävlande travarna en ensilage bal i hagen, så dom är dom som äter mest (men ändå är smalast ;)) Så alla travmänniskor är inte dålig på foder ;)

Jag har själv börjat gett min häst fri tillgång till hö ute i hagen, och det går åt ca 8 kg per dag. Då har jag dragit ner lite på dom andra måltiderna.
Men det bästa tror jag ändå vore om ni kunde ha en höhäck eller något i hagen så dom kan knapra i sig då coh då.
Eller att ni slänger ut åt dom på morgonen som räcker ett tag.

Hoppas det går bra att övertala han som har hästen i samma hage som dig. Hästarna blir inte feta och lata bara för att dom får fri tillgång till hö :D

Kämpa på!
 
Jag brukar inte ifrågasätta,men?
Du måste väl förstå att du har ett stort ansvar för din häst?
Att låta hästaen gå utan hö en hel natt plus dag?
Det är djurplågeri!!!
Hö bör hästen få minst 3ggr/dag. Rekommenderat 4-5 ggr/dag. Det är basefodret för en häst och livsviktigt !!!

SkÄms!!!
 
Ska som sagt prata med dom imorgon om det. Vet att det inte är någon giltig ursäkt, men det är ett ganska stort motstånd mot mycket hö i mitt stall så jag får kämpa oredntligt för att få igenom mina (faktiskt ofta bra :p ) idéer...
Din rutin låter väldigt bra, men tyvärr funkar den inte i vårat stall, då det inte är någon som bor på gården :crazy: Han som fodrar morgon är samma som släpper ut min häst och sen har han bråttom till jobbet, så hö inne funakr inte... Han fick det tidigare, när han stod inne till 10.
 
nej, jag vet att alla som håller på med trav inte är dåliga på foder, men dom här är riktigt usla... :devil: :angel:
tror som sagt inte dom vill ha en höhäck i hagen, men jag ska prata med dom om morgonhö i hagen. Han med häst i samma hage är ung och vettig så det borde funka att övertala honom. :)
 
jodå, jag skäms :o
han började få komma ut så tidigt förra helgen och jag var bara så glad att ha fått fixat bra utsläpp så jag tänkte inte ens på morgonhöet... :o Innan dess fick han frukosthö inne (dom gångerna dom fattade vad högen innebar :mad: )
Jag vet att jag har ett stort ansvar för min häst och det tror jag att du hade förstått om du träffat mig och min häst. Det här blev bara ett litet missförstånd, finns egentligen ingen ursäkt för det. :cry:
 
Jag tror säkert att du är väldigt mån om din polle och att han har det bra på "alla" sätt. men du måste göra ngt nu! Du får själv åka ut o ge honom morgonhöet,annars byt stall!!!Det är riktigt allvarligt!!!
Hoppas det löser sig på bästa sätt!
 
Oj...
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...
Detta var illa...
Även om gubbarna är 60 år så borde dom veta hur viktigt det är med hö.
Det är bara för......jag vet inte riktigt vad....

Hur länge har du haft din häst där?

Jag har haft allvarliga funderingar på att flytta från det stall jag står i pga att jag tycker att deras rutiner kring höet har varit bristfälliga....
Och då får hästarna
07:00 kraftfoder inne och 2kg hö ute
14:00 2kg hö ute
19:00 kraftfoder och ägaren bestämmer mängden hästen ska ha.

Min häst är van vid från förra stallet
06:00 kraftfoder inne och fri tillgång på hösilage heladagen
21:00 kraftfoder 3kg hö
Och dessa rutiner tycker jag är helt underbara(för hästens skull)!

Men nu ser jag att det finns ställen som är mycket värre...

Så jag ska nog kanske inte klaga på mitt stall så mycket...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 815
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 573
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 029
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 058
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp