Hö i hagen - kvällen innan?

C

Carma

Hej. Skulle höra vad ni alla har för åsikt om att lägga ut höet i hagen kvällen innan. Eftersom det inte ingår lunchfodring i vårt stall och jag inte pga jobbet själv kan fixa det (och ingen av de andra heller)så har jag löst det genom att lägga ut det kvällen innan. Våra hästar morgonfodras kl 7 ca och då får min pålle havre, betfor, mineraler och 1 kg hö. Sedan släpps de ut ca 9.30 och då väntar 4kg hö i hagen. Sen kommer jag och tar in honom vid
16-16.30 och då får han tugga på 1 kg hö och sen blir det ridning. Kl 19 ca blir det havre, betfor och mineraler igen samt ytterliggare 1 kg hö. Till sist så får han 2kg natt-hö kl 22.
Vad jag nu skulle vilja höra åsikter om är: Verkar det vara en sund uppdelning av fodringstillfällena samt: vad tycker ni om att lägga ut höet kvällen innan? Jag har gjort så ända sedan jag köpte hästen eftersom jag inte kan fixa det på annat sätt. Men nu kom det en "dam" till stallet och ifrågasatte det eftersom hon sa att:"jamen då regnar det ju på höet om det är dåligt väder"
Jag tycker själv inte att det är så konstigt om höet blir vått. Till saken hör att min pålle är ett riktigt matvrak och står stilla och äter ända tills det är slut. Det ligger alltså inte kvar i dagar och blir äckligt. Vad tycker ni? :)
 
Tycker inte det borde vara några problem att lägga ut dan före som du gör. Det hinner ju ändå inte bli dåligt innan han har ätit upp det. Däremot tycker jag att han skulle behöva mer kvällshö... (om han inte har halm i boxen för då räcker det). Kanske du kan ge 3 kg "lunch" och 3 kg kväll? :)
 
Jag vill helst inte ge mindre mängd hö i hagen än vad han får nu eftersom där inte finns ett enda grässtrå ännu.
Men jag har funderat på att ge tex morötter vid insläpp(ca16-16.30)i stället för hö och då lägga till det höet till kvällshöet (kl 19) så att han får 2 kg där i stället.
Sen får han ju ytterligare 2 kg kl 22.00
Totalt får han 9 kg hö per dag.
Jag vill gärna ge honom något vid insläpp dels för att de andra hästarna får det och att jag vill att han får något i magen innan ridning/träning. Vad tros om det? :confused:
 
Jag tycker också att det är helt ok. att lägga ut hö kvällen innan, fast här så äter rådjuren upp det...-inte bra :crazy:! Men om jag vore dig så skulle jag också gett mer "natthö", det blir 9 timmar till nästa mål, och jag tror det är tristare att stå i en box utan hö än ute i hagen, även om där inte finns något att käka :D.
Mvh. Matten
 
Om höt ligger så högt att det inte blir fuktigt från marken och med ett tak över. Då skulle jag kunna lägga ut dagen innan.
 
:confused: Men varför skulle det vara fel med att höet blir fuktigt? Det var ju det som den där damen menade
när hon inte tyckte jag skulle lägga ut hö kvällen innan ifall det regnade.
Ursäkta om jag verkar trög men jag kan inte få in i min skalle att det på något sätt skulle vara farligt för hästen om det kom fukt på höet :confused:
Jag respekterar givetvis din åsikt men jag vill gärna höra motiveringen till varför det skulle vara fel.
Jag lyssnar hemskt gärna till vad andra tycker om saker och ting och jag har också lärt mig mycket genom åren att göra så men jag vill alltid försöka förstå varför för att kunna ta ställning själv. :)
 
Så har vi gjort till våra hästar två vintrar. Vi har ganska torrt hösilage och och har flera mathagar som öppnas med timer. Pållarna går på lösdrift och får både nattmålet kl 24 och morgonmålet kl 06 med hösilage som vi lagt ut vid 18-tiden. Oavsett om det varit -20 eller spöregn. De lever och är välmående ;)

Fodret lägger vi i höhäck, lastbilsdäck och stora baljor (som har hål i botten så vatten inte blir stående). Att vi stoppar in höet i något är rena självbevarelsedriften, annars riskerar det blåsa bort. På köpet får vi att det inte är frostigt mer än på toppen och det blir aldrig helt plaskvått om det regnat.
 
Precis! :D Jag håller med om allt du skriver!
Men det är mer än en gång jag råkat ut för blickar och kommentarer när jag lägger ut hö kvällen innan men aldrig att jag fått ett bra svar varför det skulle vara fel. Givetvis ska man sköta sina hästar så bra man någonsin kan men ibland får jag intrycket av att man krånglar till saker och ting alldeles för mycket. ;) Så ni som tycker det är fel att det ev blir fukt i höet - ni kan väl förklara varför ni tycker så. Vem vet - jag kanske blir överbevisad? :)
 
Ge hellre hö vid 16 tiden istället för morötter. Är ju trots allt grovfodret som är viktigast åt en häst. Morötter mättar ju ingenting.
 
Lite regn gör ju ingenting, men om det är lerigt. Då skulle inte jag vilja lägga ut. Men annars verkar det bra. :)
 
Att höet i hagen blir fuktigt uppskattas nog bara av hästen, studier har ju visat att hästar föredrar grovfoder med lägre ts-halt... om det nu kan räknas till ett sådant! Ihållande regn kan naturligtvis få den effekten att lättlösliga kolhydrater tvättas ur höet, men det är väl ändå en smäll man får ta, det viktigaste är att din häst får stråfoder under dagen.

MEN - för övrigt är jag inte så imponerade av foderfördelningen. Små portioner hö, dit 1 kg räknas, slukar hästen i ett nafs och får, trots att det handlar om grovfoder, inte sitt tuggbehov tillfredsställt. I kg på morgonen spelar mindre roll eftersom han sedan får gå ut till sina 4 kg i hagen. Ett kilo vid 16-tiden, ytterligare ett vid 19 och sedan bara två vid 22 lämnar dock en del övrigt att önska. De två kilon han får vid 22 lär vara uppätna inom en timme. Detta innebär att din häst står utan något grovfoder i 8 timmar! I naturen väljer en häst aldrig att göra längre ätuppehåll än 3-4 timmar. Jag skulle rekommendera dig att byta ut de fyra kilona i hagen mot samma mängd halm och istället för 2 kilo på kvällen ge 6 kilo. Vid 19 tycker jag också att du kan ge 2 kilo istället för 1, minska ner på kraftfodret om det stör dina foderstatsberäkningar. Detta blir mer fysiologiskt för hästen!
 
:) Höet blir inte lerigt eftersom jag lägger det i en stor balja med hål i botten så att ev regnvatten kan rinna ut.
 
Nej jag vet! Suck! :crazy: Jag är inte riktigt nöjd med fördelningen av höransonerna. :idea: Har funderat på att antingen komplettera med halm i hagen eller att packa en extra kasse med halm som stallägaren i så fall kunde ge tillsammans med höet till natten.
 
Låter som en bra ide att komplettera med halm om du sedan drar ner på höet ute och ger halm där eller lägger till halmen på kvällen spelar inte så stor roll.

Fast jag hade nog lagt till det på kvällen för halmen vara oftast längre.

Mvh

Camilla
 
Vi bär också ut höet kvällen innan och då hästarna äter upp detta direkt på morgonen utan att det blir liggande en längre tid så hinner det aldrig bli ofräscht eller dåligt. Så det tror jag inte att du behöver oroa dig över! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 756
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Andersson
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp