Hö i år?

bettysmatte

Trådstartare
Är det bara jag som upplever detta, eller är det jättesvårt att få tag i hö i år? Här i norra Skåne verkar torkan och värmen ha slagit hårt mot höskörden. Ringde "min" höbonde för ett par dagar sedan för att få tag i hö, men han trodde inte att han skulle kunna sälja något alls i år eftersom det inte verkar som om det blir någon andraskörd:crazy: .

Sedan TRODDE jag att jag fått tag i hö hos en annan bonde. När jag pratade med frun visste hon inte riktigt om de hade så mycket som jag behövde, men visst kunde de säkert sälja mig en del. När jag kom dit igår för att titta på höet sa maken att han inte vågade lova mig något hö eftersom han bärgat mycket mindre än han brukar.

Jag börjar känna lite panik nu. Jag har fortfarande ett par personer att kontakta, men jag vet inte alls hur stor chans det är att jag ska få tag i något hos dem. Dessutom är höet dyrt här uppe, tror jag. Bonden jag pratade med igår ville ha 20 kr för sina 8-12 kg balar, dvs 2 kr/kg i genomsnitt. Tittar jag på lite längre söderut i Skåne kostar knappast höet över 1,50 kr/kg. Men köper jag därifrån lär jag ju få transportkostnad, så för min del går det väl på ett ut...
 
Sv: Hö i år?

Här i Värmland är skörden mindre än tex förra året. Torkan har gjort att det inte växt alls lika mycket. Inte svårt att få tag på hö ändå, men priserna blir ju högre.
 
Sv: Hö i år?

Säg inte sådär! Jag har inte beställt ännu... Har hittat några höleverantörer i Uppsalatrakten, men inte kontaktat dem än. Tänkte vänta tills jag har skrivit kontrakt på gården... Vilket borde bli vilken dag som helst, men ändå. Men nu låter det ju som att jag kanske inte kommer kunna få tag på nåt...? :eek: :crazy: :(
 
Sv: Hö i år?

Fraggel_Tess skrev:
Jag har inte märkt av några svårigheter och grannstallet har fått mängder med höerbjudanden :)

Erbjudanden :eek: ! Här får man be och böna och uföra rena detektivarbetet för att kunna köpa hö:( . Jobbigt och dyrt!!

Bellafjella: tack för tipset, men tyvärr är det nog lite för långt iväg. Jag bor i nordöstra hörnet av Skåne.
 
Sv: Hö i år?

jag har tagit eget hö i år:) behöver inte köpa av någon:p
 
Sv: Hö i år?

Vi bokade i våras av samma bonde som vi köpte av i fjol, och vi har fått hem mycket fint hö! Och det kommer räcka hela vintern. Känns tryggt.
 
Sv: Hö i år?

Vi har haft ett klart bättre hö i år under FÖRSTA omgången. Jag har inte hört med bonden hur det ser ut med sena vallen än. Men jag tror inte det ser mycket sämre ut än andra år!

(Östergötland)
 
Sv: Hö i år?

Vi fick bara in hälften så mycket hösilage som förra året. Tur att vi inte har så många hästar i år som förra året... Även grannen fick in mindre än förra året. Men kvaliten är ju bra. Har inte fått en endaste droppe regn i det...
 
Sv: Hö i år?

dali skrev:
jag har tagit eget hö i år:) behöver inte köpa av någon:p

Vi har också slått eget hö i år och har så vi klarar oss, hoppas jag. Däremot har torkan gjort så att det inte växt något nämnvärt sedan dess, så frågan är om vi får en andra omgång. Vi har inte ens behövt klippa gräset i trädgården på över en månad:eek:
 
Sv: Hö i år?

Jag har ett kanon tips till dig....
Sätt in en annons i lokaltidningen.

Jag hade precis som du stora problem för något år sedan att få tag på hö, jag hade ringt runt till alla hästhöleverantörer som jag kunde hitta i hästkretsen men icke en höbale fanns till salu. Uppgivet satte jag in en annons om att jag ville köpa x-antal ton hö av bra kvalite och vad händer? jo jag blir fullkomligt nerringd av bönder skrev säkert upp 20 nummer och sedan var det bara att vraka och välja...
 
Sv: Hö i år?

Tack för tipset! Jag har faktiskt satt in en annons på Blocket i eftermiddags, men lokaltidningen är kanske bättre när det gäller att hitta hö?
 
Sv: Hö i år?

Halm e lika svårt. Har jätte problem i år *suck*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 576
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 766
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 453
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp