Hö - hur hade ni gjort?

cello

Trådstartare
Eventuellt kommer vi ha tillgång till en vall som inte har skötts om det här året. Kan vi hitta någon som kan hjälpa att ta in eget hö vore det förstås väldigt trevligt, men jag har ingen erfarenhet mer än teoretisk..
Tyvärr vet jag inte vad som är insått (kan ta reda på det), men kan någon ge något ungefärligt svar på när det ska slås för att bli lågt i energi och framför allt socker och stärkelse. Och vilken tid på dygnet, vilket väder? Tidigt morgon i skugga?
Mängden är inte viktig, det kommer räcka om det så bara blir en skörd, huvudsaken är att värdena motsvarar förväntningarna så mycket som möjligt.
Vet att det är svårt att förutspå exakt, men ge gärna exempel på era värden och under vilka omständigheter det har skördats.
 
Eventuellt kommer vi ha tillgång till en vall som inte har skötts om det här året. Kan vi hitta någon som kan hjälpa att ta in eget hö vore det förstås väldigt trevligt, men jag har ingen erfarenhet mer än teoretisk..
Tyvärr vet jag inte vad som är insått (kan ta reda på det), men kan någon ge något ungefärligt svar på när det ska slås för att bli lågt i energi och framför allt socker och stärkelse. Och vilken tid på dygnet, vilket väder? Tidigt morgon i skugga?
Mängden är inte viktig, det kommer räcka om det så bara blir en skörd, huvudsaken är att värdena motsvarar förväntningarna så mycket som möjligt.
Vet att det är svårt att förutspå exakt, men ge gärna exempel på era värden och under vilka omständigheter det har skördats.
Nu vet jag inte var i landet du bor men troligast är att om den inte varit slagen en gång i år redan så har de flesta av arterna i den gått upp i frö och ev fröat också vid det här laget. Då är risken stor att det inte finns så mycket näring kvar och att det som man kan få ut av den är energi ungefär som av halm. För om gräset i vallen fröat så är det i princip dött och det är bara halmen kvar.
 
Nu vet jag inte var i landet du bor men troligast är att om den inte varit slagen en gång i år redan så har de flesta av arterna i den gått upp i frö och ev fröat också vid det här laget. Då är risken stor att det inte finns så mycket näring kvar och att det som man kan få ut av den är energi ungefär som av halm. För om gräset i vallen fröat så är det i princip dött och det är bara halmen kvar.

Göteborg ca. Det är proteinet som är lågt då? Kan man ha användning för det - är det en smaklig halm? - och kan man få en vettig andraskörd?
Hur varierar energin under gräsets utveckling/är det främst under dagen och med vädret det varierar?
 
Skördar ni nu så kommer du få lågt med protein. Ungefär som gräsfröhalm. Men vill du ha en bra andraskörd så måste du hugga nu och antingen pressa o använda eller slänga.
För att få så låg halt socker som möjligt så hugger man beroende på tempraturen. Efter en varm natt på morgonen och efter en kall natt på eftermiddagen.
 
Här i Göteborg så har flera bönder precis tagit in sitt hö. Så sent som i torsdags såg jag att de höll på att slå på en del ställen så SÅ sent kan det inte vara för TS om hennes vall slås i dagarna. :) Alla vallar runt mig här är inte slagna än. (Och det gäller då förstaskörd)
 
Gå ut och titta på vallen och se hur det ser med fröna. Sitter dom fast även om du tar i dom så är det mer liv i gräset och bättre värden än om dom lossnar alt redan har trillat av.
Det går att fodra med oavsett vilket men det kommer att ha väldigt olika näringsinnehåll, så det är bra om du tar en analys på det och ser vad du får. Sedan kan du anpassa annat foder efter det.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 844
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 575
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Diskuterade idag med min höbonde vad för hö jag vill ha eftersom förra årets var en sorg för plånboken och för min svårfödda häst med en...
Svar
2
· Visningar
1 209
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp