Hö - Gräs

Bellafjella

Trådstartare
:o Usch, vågar knappt fråga denna fråga = STOR risk att bli idiotförklarad! Men det är en grej som jag funderat mycket på ju närmre vi kommer att det blir gräs i hagen.
Köpte min pålle i höstas och hela vintern har pållen fått 9 kg hö/dag att tugga på. Men sen när det finns gräs i hagen och han äter större delen av dagen - hur ska jag veta hur mycket hö han då behöver? Hästarna i vårt stall kommer att tas in på kvällen och stå inne hela natten.
Självklart måste han ju få stråfoder för tex att ha nåt att pyssla med men förutom det - hur kan jag veta hur mycket han behöver näringsmässigt mm ? :confused: Kan ju inte tänka mig att det behövs 9 kg hö även på sommaren när det finns gräs? Hur tänker ni i den här frågan? :o
 
Generellt sett är det väldigt hög näringsmängd i det tidigare gräset som kommer. Nu vet jag inte vart i Sverige du bor eller hur mycket gräs som kommit i hagarna, men är de tillräckligt att de kan sysselsätta sig med att beta kan du trappa ner på dagsgivan med hö. Skippa t ex lunchhöet och låt dem beta istället. Beroende på näringsnivån kanske det även går att skippa morgonhöet och middagshöet altnerativt stödfodra med något kilo.
När de står inne på natten kan de gott få sin vanliga nattgiva.

Om inte annat så har hästar känsliga magar och det är bra att vänja dem in med den nya bakteriefloran och näringshalten i gräset tillsammans med den de haft i sitt hö.
När det sedan är dags för bete och de ska gå dygnet runt ute är risken mindre för foderrelaterade åkommor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 653
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 212
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp