hö före kraft???

Haffe

Trådstartare
Hos oss så fodras hästerna til morgonen med kraftfoder inne i stallen för de går ut i hagen och får deras hö der. Detta har vi gjordt alltid, og det värker funka 100%. Men så sa en i dag at hun ville at hesten hennes skulle få høyet sitt inne og så kraftfoder for fordøyelsen til hesten. Hva mener dere om dette? Bør hesten få høy før kraftfoder? Hvor viktig? Dette vil resultere i at hesten står inne til middag... :(
 
Sv: hö före kraft???

Anledningen till att man ger höet före kraftfodret är att hästen ska få igång salivutsöndringen i munnen och ska få igång magen innan de kastar sig över kraftfodret som de flesta gör.
Annars finns det risk för foderstrupsförstopning.
 
Sv: hö före kraft???

Tack for svar! Men hur stor er igentligen risken for detta? Alla stallar her fodrar enten som detta eller höy och kraft samtidigt, och då eter hästen krafften först oavsett, så hur vanligt er det at man fodrar först hö senn kraft? När vi fodrar kraften först, er det bettre att den er uppblött?
 
Sv: hö före kraft???

Har du halm i boxen samt de har fått mycket kvällshö så det blir lite över på morgonen, så brukar det inte vara några problem, jag gör precis som du..

Men en ide om någon häst är lite extra glupsk, är ju att hälla fodret i krubban och lägga en hötuss ovanpå... Det borde ju hjälpa :)
 
Sv: hö före kraft???

Vi har spån iofs... Men vi har ju snittad lucern och alfalfa i kraftfodret som struktur... men det gills kanske inte? Men hur vanligt er detta problem då med foderstrupsforstopning? Måste erligt talat säga at jag inte har hört om det... har hatt egen häst i 12 år, og alltid stått på stall som fodrar så... Kanske vi har haft tur vi då... :angel:
 
Sv: hö före kraft???

Vi har alltid gett kraftfoder inne o sen ut i hagen till höt.
Och det har funkat alldeles utmärkt för oss.
Nu får min häst såpass mycket hö på kvällen att han har ända tills morronen så det är ju positivt.

Ska man ut till stallet innan jobbet/skolan så har man inte tid att vänta på att höt ska ätas upp, så ut med det i hagen medans hästarna äter kraften. Så gör jag iaf för det funkar bäst för oss.
 
Senast ändrad:
Sv: hö före kraft???

Jag har haft en glups jävel inackorderad som fick det en gång hos mig, och som fått det en gång till efter flytt till annat stall, så för henne kan det ju vara en säkerhets grej värd att prova.

Men med mina egna har jag aldrig haft dessa problem, å andra sidan har de i princip fri tillgång till hö samt gräsfröhalm i hagen om höet tar slut, så de är inte så jätteglupska
 
Sv: hö före kraft???

Får hästarna så mycket kraftfoder att de måste få en giva på morgonen, då?
Ger man bara nåt kg eller så kan de ju lika gärna få allt på kvällen när man har tid att ge hö före. En liten tanke bara...

Nu minns jag inte hela förklaringen i huvudet, men jag har lärt mig att det kan bli en feljäsning i grovtarmen om kraftfodret kommer "ensamt" utan att det finns grovfoder där som bearbetas först. Risk för kolik och allmänna magproblem pga oordning i tarmfloran, alltså...

Jag chansar inte iaf! :)
 
Sv: hö före kraft???

MAn behöver bara ge några strån så kommer salivavsöndringen igång...en del tror man måste ge flera kg och därmed stå och vänta på morgonen ...så är inte fallet...ge en handfull hö bara, det räcker. Fast det jag alltid undrat över...varför är alla så tända på att en häst promt måste ha kraftfoder på morgonen ??
 
Sv: hö före kraft???

Förmodligen för att man är itutad från ridskolan att hästen SKA ha mat minst 3 ggr/dag.

Så även om den får 0,5 kg havre och ett par dl betfor så SKA det delas upp på 3 mål... ;)
 
Sv: hö före kraft???

våra får oxå kraftfodret först och höet i hagen efteråt-har aldrig varit några problem..
Säger som dom andra kan tänka mig att de kan bli problem om han har en häst som slänger i sig allt på en gång
 
Sv: hö före kraft???

Hö är också "mat". Man måste inte ge kraftfoder alla mål. Det var nog så Mynta menade.
 
Sv: hö före kraft???

Mynta frågade:
varför är alla så tända på att en häst promt måste ha kraftfoder på morgonen ??

Och jag svarade:
Förmodligen för att man är itutad från ridskolan att hästen SKA ha mat minst 3 ggr/dag.

Jag menade att många tror att ALLT foder ska delas på 3, även fast det är så pyttiga mängder att de likagärna skulle kunna få allt på en gång.

Alltså, jag håller med Mynta, hästen MÅSTE inte få kraftfoder på morgonen, om den inte får såna mängder att det måste delas upp på flera mål. :)

Jätterörigt blev det... :o
 
Sv: hö före kraft???

Jag ger bara kraft till kvelds, det er jo iofs. for at jag bruker ha så dålig tid på morgonen at jag bruker springa ut med hästerna till hagen. ;) Vi pratar om 4-5 liter kraftfoder, så det borde ju gå at äta upp... Jag skal nämna det for henne. Men när man pratar om den balansen osv., kan det hjälpa på at ge hakkad (strån) lucern eller alfalfa i kraftfodret? Tack alla för svar!
 
Sv: hö före kraft???

Jag tycker helt klart det hjälper. Ättiden blir längre och hästarna tuggar bättre.

Har nämligen själv blandat våra hästars kraftfoder med lusernhack/hackad strå i flera år, då ett par av våra islandshästar är rejält glupska. Våra hästar får från 3hg upp till 1 kg kraftfoder så det är inga stora mängder.

Eftersom vi oftast har hästarna på lösdrift, utfodrar vi kraftfodret i hagen individuellt med hjälp av "hink-tornister" till varje häst för att slippa binda upp dem. Då är det praktiskt för oss att hästarna äter upp kraftfodret ungefär lika fort. Detta kan vi moderera med snitten. Några nävar extra till de som får liten kraftfodergiva och de äter lika länge som övriga, vilket gör att alla står lugnt och äter utan att störa varandra trots att de är lösa.

Eftersom hästarna, av praktiska och tidsbesparande skäl, får kraftfodret innan hösilaget tycker vi att det fungerat väldigt bra med att blanda i hack i hinkarna. Även om man rör om så hamnar det mesta tunga kraftfodret i botten och hästarna måste äta upp mycket av hacket först innan de kommer ner till kraftfodret.
 
Sv: hö före kraft???

Jag ger ALLTID hö före kraftfoder, och har gjort så jämt. Det fungerar bra, och jag gör det för att de inte ska sluka i sig kraftfodret och sätta det i halsen/få foderstrupsförstoppning.

Mvh Huntress :)
 
Sv: hö före kraft???

Eftersom vi oftast har hästarna på lösdrift, utfodrar vi kraftfodret i hagen individuellt med hjälp av "hink-tornister" till varje häst för att slippa binda upp dem.

kan du berätta för en oinvigd vad detta är? jag blev lite nyfiken.....
kan du ta kort på det?
 
Sv: hö före kraft???

En tornister är en sk foderpåse enklare uttryckt...som man lägger fodret i. Var mycket vanligt förut...tex när hästen arbetade. Man hänger fast en jutepåse på mulen som fäst runt huvudet. På så vis slipper man ha med sig hinkar. På gamla bilder ser man ganska ofta hästar ätandes ur tornister. Hink tornister är antagligen samma, fast gjord av en hink. Allt som dom kan äta ur oavsett material och som man kan fästa fast är ju en tornister.
 
Sv: hö före kraft???

aha, ok.
jag trodde det var något som ni hade i hagen å att varje häst hade en halsrem som innehöll ett chips som talade om vilken hjink som skulle typ...öppna sig.... så som mjölkrobotarna har på stora bondgårdar med mjölkkor..... :o :angel: :D
 
Sv: hö före kraft???

Ha, ha, nä så avancerade är vi inte. :D

Grunnade länge på hur vi skulle ge kraftfoder på bästa sätt när hästarna gick på lösdrift. Skulle vi ha krubbor och binda upp i lösdriften måste vi ha grimmor och grimskaft. Dessutom behövde det vara långt mellan varje häst så de inte kunde kivas eller kicka och spiltväggar ville vi inte ha. Med 7 hästar skulle det ta för stor plats.

Då kom vi på detta med "tornister-hinkarna". Snabbt, lätt och enkelt.

Pållarna har varsin rejäl hink med namn på, där vi bytt ut handtagen och satt längre rep istället. Sen hänger vi repet över nacken på hästen. Fungerar otroligt bra. Repet skall vara så långt att hästen måste ställa ner hinken på marken för att nå ner till maten=bra ätställning. Ingen kan stjäla av någon annan eller bitas (hinken är ju ivägen ;)). Blir någon bortmotad får den dessutom sin mathink med sig och fortsätter bara äta några meter bort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 188
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 402
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp