Hö-året 2004, dags att börja nojja...

kullerbytta

Trådstartare
Hej.
Jag som bor i södra Skåne har redan börjat nojja över höskörden. Det har varit torrt och kallt länge. Ett av mina beten som tidigare år fött en ponny och ett halvblod hela sommaren är nu efter att vara betat sen början på maj som en uttorkad golfbana. Alla bönder jag talat med ojjar sig. Hur är det i övriga Sverige?
Måtte det inte bli ett katastrof år... :confused:
Eva
 
Det har inte varit så här torrt i Skåne sen 1965 läste jag i tidningen i går.
Tur att ni i närliggande landskap har fått regn, man får väll köpa hö från er sen...
Men betet nu i sommar :(
Eva
 
här är det ganska torrt också, men igår regnade det som sjutton, så jag hoppas att det kommer igång nu.
 
Mmm, ett fält som förra året gav 110 st balar (storbalar) gav i år 24 st. Det blir INGET roligt år att köpa in grovfoder!
 
Suck och pust.
Nää, I dag har jag öst på NPK i en hage och vattnat hela dan. Som det nu är så ger jag unghästen grönpellets morgon och kväll och får använda allt gräs jag kan hitta att slå till henne. Min shettis som går med unghästen verkar reda sig bra på stråna som finns. Han kanske kommer vara slimmad i sommar :)
Fölstoet har fortfarande bra med gräs, bara golfbana på några ställen.
Man blir ju bra på att slå med lie om inte annat. Är det föresten nån som vet om någon lokalförening fortfarande tillverkar eget grönpellets? Handlade i Trollenäs innan, men de har lagt av med det nu. Det var ofanligt mycket billigare än lucernpellets och inte lika proteinrikt. Halmen ser ut att bli bra så jag ska ta in massor.
Att det kommit så lite regn just här...? :confused:
Eva
 
jag är överlycklig för jag har precis fått mina balar levererade, så jag sitter tryggt i vinter :banana: :banana:
 
Ja det känns riktigt bra :cool:
Har också hört att det kommmer bli svårt med hö/ensilage i skåne i år och det är himla tråkigt för hö/ensilage behövs ju. Det hade inte varit så farligt om det gällde halmen för där finns det ju en hel del annat att välja mellan
 
Du har också kommit på att det är därför det nu äntligen har börjat regna :devil: :devil: Här omkring högg de flesta i lördags eller söndags (inkl vi dock hälften bara som tur var). De stackarna som hög i lördags fick under lördagkvällen in skyfall och åska (naturligtvis sa de inget om detta i väderprognosen). Vårt han torka bra i söndags efter det var hugget men sedan började jävelskapet regn igår (inga mängder men ändå regn) och nu på förmiddagen håller det också på och duggar. Alltid lika kuuuul. Det värsta är att en av de som också har huggit är storproducent och håller stora delar här omkring med hösilage hela året allt det har fått samma regn som vårt. Så inte nog med att de som kan det säger att man får räkna med upp till 50% mindre skörd iår utan frågan är om allt detta som ligger slaget nu är helt kört. Då blir det knivigt här omkring.
 
Här i mellanregionen växer det bra tack var omväxlande väderlek. Så istället börjar det väl bli dags att oroa sig för torkvädret, de lovar ostadigt åtminstone en bit in i nästa vecka och det börjar bli dags att slå så småningom... :mad:
 
Jotack, den körningen vet jag vem som utförde (det gick väl fler maskiner än de egna). Det kommer att bli svårt att få tag på bra grovfoder, får nog hålla tillgodo med det som håller en god hygienisk kvalité...

Och hoppas på andraskörden så klart!
 
Yes, :bump: :bump:vi lyckades få in det hyffsat torrt än då, för en gångs skull överlycklig över att det blåst kuling här konstant sedan vi slog det. Fick släpa fram gamla hövändaren och vända det igår eftermiddag. Hade flyt i förmiddags då det här var knallblå himmel och sol medans det 1 km häridrån kom skyfall. Ser faktiskt mkt fint ut får se vad analysen säger om värdena. Dock mkt mindre än normalt detta fält brukar ge ca 60 balar blev 30 nu. Nu får vi se hur vädret blir framåt om man skall lyckas få in resten också medans det fortfarande finns någon krydda kvar i det.
 
Har i mariestad. (vid vänern västra götaland)=) är dte åxå dåligt med hö. Skönt att jag har mitt på dte torra eftersom att bonden har lovat mej att få köpa först.=D. men detta leder till höjda priser. Så kommer bli dyrare i år.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 357
Senast: MattiZ
·
Hästvård Ja, vad säger lagen? För nått år sen skrev jag om några hästar som gick på bete utan vatten. Fick tyvärr inte reda på vilka som hade...
2
Svar
25
· Visningar
4 407
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 103
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp