hö analys..

J

jana83

har alla här gjort en analys på sitt hö? måste man göra det? vad kostar det att göra det samt hur länge gäller den analysen??..antar att den kanske måste göras om varje år eller? och hur funkar det när hästen går på bete..måste man ge kraftfoder då också..låt säga att man rider kanske 3ggr/v. under betestiden?
 
Sv: hö analys..

Enda sättet att veta att din häst får allt den behöver, och i rätt balans, är att göra en analys.

Det kostar 400-600:-, lite varierande på vilket lab du väljer. Analysvärdena sjunker inte med lagring, det enda som försämras med tiden är vitamininnehållet och eventuellt den hygieniska kvalitén.
Däremot måste du ju ha en ny analys på varje skörd, förra årets analys gäller ju det höet som slogs då, inte det som slås nu.

De flesta hästar klarar sig bra på bara bete. Men tränas hästen hårt, eller om betet är lite magert så kan man behöva stödfodra. Det märker man om man har koll på hullet undr betestiden.

För ridning 3 ggr/vecka behöver man knappast stödfodra en normalföd häst. Men som sagt, håll koll på hullet!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 996
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 610
Senast: mamman
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp