• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Chrille47
  • Startdatum Startdatum
C

Chrille47

Ser att en del hästar i USA tävlar med hobbles. Hittade bilder på sådana på en svensk westernsida. Vad ska dom ha för funktion? Är det av djurskyddsskäl som det är förbjudet i Sverige? Tacksam för all information jag kan få! Vänliga hälsningar Christer :confused:

Sv: Hobbles?

Hobbles brukar användas på passgångare för att de ska tycka att det är obehagligt att övergå till trav, det blir alltså ett sätt att tvinga/ förmå hästen att gå i en, för just den hästen, onaturlig gångart (om hästen vill trava alltså). Den häst man sätter hobbles på är alltså inte en helt naturlig passgångare. Och det är just detta "onaturlig" gångart som djurskyddet reagerat på efter vad jag fattat....

Är det inte ganska farligt med hobbles? Om det skulle hända någoting kan ju hästen bara passa, eller? Hur går det om hästen galopperar med hobbles?Illa?:crazy:

Asså passgångarna är framavlade för att gå i just passgång och många går i passgång även utan hobbles och även i joggingtempo. När jag var i USA och jobbade så hade jag en passgångare som aldrig tog ett travsteg! Från skritt till pass och vice versa. Att dom använder hobbles är för att dom inte ska falla över i galopp så lätt. Visst kan dom galoppera med hobbles men inte så lätt. Sen är det också så att dom flesta passgångarna har hobbles på sig i lopp och i snabbjobb.

det finns ju även trav hobbles men det är som en grej som sitter i gjorden mallan frambenen då

det finns ju även trav hobbles men det är som en grej som sitter i gjorden mallan frambenen då
Du vet inte var jag hittar en bild på så´na? Det verkar ju som om det används i travlopp i USA? mvh Christer

dom travhobbles som finns i italien sitter mellan frambenen.. man bytar ut selgjorden till en gjord med hjul.. så går ettt band i mellan frambenen.. hästarna kan galoppera med dessa utan problem!!

Ar just nu i Canada och arbetar pa en gard med bade passgangare och travare.
Pa vara hastar ligger passarna pa ca 50/50 ifall de travar eller passar under jogg da helt utan hobbles. Alla passgangare har hobbles under lopp och de allra flesta under snabblopp. Vad jag uppfattat det som for att behalla en ren pass och undvika galopp men vad jag sett kan man inte tvinga en hast att stanna i passen utan att galoppera. I princip lika manga hastar galopperar under pass som travlopp.
De allra flesta hastar jag sett gar med sa losa hobbles att de ligger emot men inte mer. i extremfall sitter de rejalt tight da hasten gar for fullt men jag kan arligt inte saga nagon annan anledning till detta an att forsoka halla dem rena i passen.
Det finns sa kallade "free legged" lopp dar det tavlas i passgang utan hobbles men det kanns mer som en jippogrej vad jag sett.
De allra flesta hastar tranas dock snabbt utan hobbles da och da dar de kan valja att trava eller passa. Det har pa sa satt kommit fram en del passavlade hastar som faktiskt travar battre an passar.

Ska lasa kapitlet om passgangare i "care and training of the pacer and trotter" och forsoka komma med ett svar sa smaningom.

Travhobbles ar tva oglor runt frambenen sm sitter ihop med ett rep som loper genom ett schackel under magen pa hasten - fastsattningstekniken ar lite olika. Orsaken ar vad jag sett hastar som travar orent. man kan inte helt tvinga bort galopp med hobbles men det gor det lattare att behalla traven.

Hasten kan galoppera med bade trav och pass hobbles.

Tank pa att jag aldrig sett vare sig trav eller passhobbles for tva veckor sen. Vet med andra ord inte vad jag snackar om men gor mitt basta for att lara.

MVH / Kajsa - har laxor att lasa

(ursakta avsaknaden av bokstaver - fel kontinent)

Här kan du se Corleone Kosmos utrustad med hobbles för travare:

i1186255974.jpg

Admirals Express får stå modell för passgångarvarianten:

Admirals%20Express.jpg

väldigt gammal tråd, men pass hobbles är väl för att hindra hästen från att trava snarare än att hindra galoppen. det är kanske lite svårare att se om hästen faller över i trav än i galopp när den springer bland de andra?

hobbles på western är väl sånadär som gör att dom inte kan springa ??!! eller typ fasthållna ??!!

Welfare_approved_hobbles__Small_.jpg

Senast ändrad:

Nej, de kan inte trava med hopples. Daremot skulle det ju inte ha nagon poang da passgang ar snabbare an trav. Varfor ha en hast som travar snabbare an passgangarna nar dte finns travarlopp? En hast som kan trava ifran en medioker passgangare ar en stjarna pa travarsidan och skulle kunna tjana storkovan i travlopp = sure det hindrar trav men varfor skulle man vilja gora det?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 943
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur