Höåtgång

G

Gazzan

ja ni som har häst på lösdrift och har HÖ och inte hösilage hur mkt hö går det åt i månaden per häst?
Räknat på en fullstor häst på 163

Sv: Höåtgång

jag har en ponny som går lösdrift men han har "bara" fri tillgång under natten nu får han i sig ca 10 kg per dag..han är 143 cm men om han hade haft fri tillgång hela tiden så hade han nog fått i sig 11-12 kg..din häst om den är matglad som min ponny är så får den nog i sig mellan 13-20 kg/dag..för jag vet ju inte vad den brukar få..men jag skulle nog tro att den äter nåt sånt..

Hon har fått när hon stått installat 8 kolo om dagen och äter dåligt med hö på morgonen för hon vill ut i hagen!

Nu går hon med 7 andra hästar i en hage där de serveras hösilage 1 bal går åt i veckan för 8 hästar...
Då torde 1 bal räcka rätt länge till 2*flundrar lite*

På 7 hästar går det åt 160 kg/dygn... 5 av hästarna går ute dygnet om och 2 går inne mellan runt 20 och 08... Alla utom unghästen är mellan 155-167.. Unghästen är minst och äter mest... Skulle tippa runt 20kg / dygn...

Men i normala fall kanske du kan räkna med ca 30 kg /dygn, självklart beroende på väder och individ samt ev spill...

våra äter kanske nästan 20 kilo var om dagen, om det är ruggit väder. Är det varmare äter de mindre..
Men vi kör med hösilage nu..

Gazzan skrev:
ja ni som har häst på lösdrift och har HÖ och inte hösilage hur mkt hö går det åt i månaden per häst?
Räknat på en fullstor häst på 163

hmm ca 20kilo/ dygn *30dagar=ca600kilo
uppskatta att den lär käka mera första veckan o trappa ner sen när han vänjer sej något .
det blir ju en del spill oxå så 600-700kilo i månaden ungefär ,,men å andra sidan så kostar ju hö bara ca 1-2kr kilot o du behöver inte så mkt kraft foder till en fri tillgångs häst .
anpassa bara hövärdet ist efter din häst .
vi ger sent slaget hö pga att vi har kallblod som skulle vara bollar på ben annars *S*
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Ja jag har räknat på 20 kilo om dagen tror de räcker gott och väl.. i mitt nuvarande stall får de ensilage i hagen så hätsätningen är förbi=)

Vi har en islänning och en kallblodstravare på lösdrift, de delar på ca 17 kg torrhö / dygn.

Svårt att säga men som en del tidigare skrivit så äter de mellan 15 och 20 kilo om dagen (hösilage med hög torrsubstanns) nu när de är vinter.

hösilage skall ajg inte ha eftersom jag bara har 2 hästar kommer en bal nog börja gå av sig själv till slut:smirk:

Utan de blir vanlig hederlig hö till pållarna som serveras ine i stallet så höet inte blir förstört ute om de regnar/snöar..

oki ja jag vet hur min häst funkar hon äter inte så mkt hö faktiskt gammal häst så hon brukar mestadels stå och sova i hagen/boxen.
Men nog petar hon i sig minst 8 kilo om dagen 10 kilo med skulle jag tro.
Hon har fri tillgång på hö nu under natten och lägger jag i mer än 3 kilo då vid nattningen kommer sesterande ligga utspritt i hela boxen:crazy:
Hon kommer få luzern och korn varje dag så jag tror inte de kommer gå nöd på henne direkt näringsmässigt=)

Utan de blir vanlig hederlig hö till pållarna som serveras ine i stallet så höet inte blir förstört ute om de regnar/snöar..

Annars är en höhäck med tak en god idé:idea: , så kan de stå ute och äta, utan att höet förstörs.

För att återgå till originalfrågan så går det åt 30 kg/dygn till mina två (halvblod och kallblod) när temperaturen är kring nollan, är det kallare går det 40 kg/dygn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama