Höanalysens tillförlitlighet

M

md5krist

Vi har under många år tagit hö från samma vall och alltid analyserat det och vet ungefär vilka värden man kan förvänta sig, beroende på när höet blev slaget osv.

En analys skickades in även i år och proteinet låg då kring 20 :eek: Det kändes inte rimligt utan vi skicakde ytterligare en analys, då låg proteinet på en bit över 70. En tredje analys visar 45, vilket ju känns som ett "rimligt" värde i och för sig. Men det finns ju inget som säger att det ska vara rätt... Det här gör ju att man totalt tappar förtroendet för analysföretagen.

Min syster, som är "foderansvarig" skulle eventuellt ringa och fråga dem om det finns någon förklaring.

En granne hade köpt hö av en leverantör som hade analyserat hö. Hon hade dock gjort en egen analys och fått värden som inte alls stämde med höleverantörens. Hon hade pratat med någon på A*cen som sagt att höprovet körs i någon slags apparat där det finfördelas och blandas, sedan plockas en liten mängd ut och analyseras. "Liten mängd" skulle väl åtmonstone vara en dl, men mindre mängder gjorde arbetet lättare.

Kanske är det så att analysvärdena är avhängiga vem som gjort analysen? En deciliter eller mindre kan knappast vara ett tillräckligt stort stickprov för att med någon sigifikans kunna uttala sig om många ton material...

Det här gör ju onekligen att man undrar hur stor idé det är att analysera höet och sedan beräkna hästarnas foderstater utifrån det resultatet.

Sv: Höanalysens tillförlitlighet

Att ta ett representativt prov för analys är SVÅRT! Skitsvårt! Allt börjar när man tar prover från skörden. Att få ett homogent prov är nyckeln till framgång. Man måste ta många många småprov från höet/hösilaget för att få ett så pass reprensentativt prov som möjligt.

På analysföretagen finns det en (eller ja, det finns en för varje del i analysen) sk SOP (standardprotokoll för operationer) som ska följas slaviskt för att analysen ska vara godkänd. Det människan på analysföretaget pratade om är en sk homogenisator, dvs en mixer enkelt förklarat. Man finfördelar provet otroligt noga för att få en homogen (dvs hur lite du än tar ut ur massan är denna del identisk med övriga massan) blandning just för att man ska få en så reprensentativ del som möjligt när man tar ut proverna för analys.
"Liten mängd" kan vara allt från mikrogram till gram beroende på hur analysmetoden ser ut.

Att värdena ska slå så pass mycket som du anger låter otroligt OM den som tagit provet ur skörden varit extremt noga och gjort enl konstens alla regler. Jag tror att den största felkällan vid fel i analyser (gäller föö alla analyser) ligger i proceduren för provtagning. På labbet där jag jobbar har vi mycket noggranna instruktioner för provtagning just för att man ska få ett representativt prov. Det är långt ifrån "bara att ta"....

Flummigt svar, en jag hoppas det gav någon klarhet.

//Alice

Ja, fast jag tycker ju att vi varit noggranna. Till den första analysen tog vi små tussar från lassen när höet kördes in för att få med från olika ställen på vallen och inte tappa blad osv.

Till de två resterande analyserna (som ju gjordes senare) så öppnade vi balar som låg relativt långt fram på höskullen och tog provet från ett flertal balar. Här var ju proceduren densamma båda gångerna. Så mycket mer kan man ju inte göra? Och även om man nu skulle kunna det, hur många hästägare gör det... Men analyserna litar man ju ändå på.

Själv jobbar jag med statistik och jag är lite skeptisk till att man uttalar sig om ett helt parti hö utifrån ett sådant litet prov. Å andra sidan finns ju inte så mycket att välja på, men det hade varit intressant att se ett konfidensintervall för värdena. Är det så att man har så stor osäkerhet i analyserna känns det ju ganska meningslöst.

Sant!

Men har du tex 2 ton hö á 10kg/bal blir det 200 bal på ett ungefär. Om du då tar prov från 20 bal av dessa är detta endast 10% av hela partiet. Är det representativt eg? (ingen fråga utan vill bara väcka en fundering) Vad ÄR representativt? Representativt är väl eg en tuss/bal, men hur många praktiserar det?

Om proceduren varit den samma varje gång och analysen slår så pass mycket ändå skulle nog jag vara mer självkritisk. Har vi verkligen tagit ett representativt prov? Analysföretaget har mkt strikta regler och instruktioner för hur en analys ska utföra just därför att det inte SKA bli fel. Men ring och hör med dom. Vad tror dom? Kan det vara så att det trots allt blivit en miss från deras sida? Hur noggranna instruktioner man än har kvarstår ju alltid mänskliga faktorn.

//Alice

Tack för dina svar! Jo, ringa dem är väl det enda rimliga.

Nej, det där med representativt, men slumpmässigt, är svårt. Har man runt 2000 balar som i vårt fall så är det ju inte tal om att öppna några tio procent heller... :smirk:
Sedan är det ju inte säkert att varje bal är homogen, man kanske skulle behöva ta ett antal tussar från varje bal. Till sist slutar det med att man skulle behöva skicka några hundra kilo åtminstone. ;)

Den första gången tror jag att min syster, som tog provet, plockade tussar från strängarna ute på gärdet och då blir det ju lite lättare. Men när det väl ligger på höskullen är det ju väldigt svårt rent praktiskt. Och som sagt, mängden som man får skicka in är ju också en begränsande faktor.

Frågan är väl egentligen hur tillförlitlig analysen är i praktiken. I den bästa av världar, där man samlar in ett gram från varje bal och där balarna är helt homogena kanske det blir relatvit exakta värden. Men nu är ju verkligheten tyvärr inte så perfekt. Jag skulle tro att de flesta hästägare öppnar ett gäng balar och skickar in prover baserat på det. Är det då någon mening alls kan man ju fråga sig. Hade varit intressant att läsa någon undersökning angående spridningen i analysresultaten.

Ni som skickar in prover, hur gör ni när ni tar ut dem? Är det någon som gjort flera analyser av samma parti?

Jätteintressent frågeställning!!!!!!!!!!!!!! Och skrämmande erfarenheter du haft! Och att det skiljer såååå otroligt mycket mellan era prover gör ju att man håller med, är det så illa "alltid", vad är då meningen med att analysera? Tyvärr är det ju så sällan det blir så att man tar flera prover från samma parti för att dubbelkolla...

Jag vet att jag här tidigare läst att Alexandra_W här vid forumet tagit egna prover och skickat in på partier hon analyserat tidigare samt även att hon analyserat om fjolårets skörd när hon fodrat med det och då fått "likadana" svar. Jag PMar henne om denna tråd samt att jag skrivit om henne... Hoppas hon hoppar in med kommentarer.

tgd skrev:
Jätteintressent frågeställning!!!!!!!!!!!!!! Och skrämmande erfarenheter du haft! Och att det skiljer såååå otroligt mycket mellan era prover gör ju att man håller med, är det så illa "alltid", vad är då meningen med att analysera? Tyvärr är det ju så sällan det blir så att man tar flera prover från samma parti för att dubbelkolla...
Intressant fråga! Har erfarenhet från ett stall där de hade ett analyserat hösilage med en kvot på över 7 och givetvis fick hästarna havre och betfor. Men min häst och en till gick på hö med katastrofvärden och fick komplement för det. Framåt vårvintern började alla hästarna som gått på hösilage att falla ur i överlinjen, vissa mer och andra mindre. Min häst och den andra klarade sig hela installningssäsongen pga att våra fick de komplement de krävde. Troligtvis var analysen på hösilaget missvisande alt så var proteinet i hösilaget av sån kvalitét att det var svårttillgängligt för hästarna och därför hade de behövt komplement trots bra analysvärden. Inget vi vet för extra analys togs aldrig. Att det var fel på analysen är inte omöjligt alls...ingen vet!

Spöket

Just för analyssvar så tror jag talessättet "som man frågar får man svar" gäller. Har faktiskt gjort dubbla analyser två år i rad; förra året för jag inte trodde att katastrofresultatet stämde - men se, det gjorde det. Det var då två "handplockade" prover ur ca 7-10 delade balar där vi försiktigt tagit ur analysmaterialet.

I år för att det OMÖJLIGT kunde stämma, det var jag tvärsäker på. Första provet var även det handplockat, medan det andra provet borrades. Vi borrade dessutom långt fler balar, och det värdet känns bättre om man ser till hur höet ser ut och när det skördades. Kommer hädanefter att borra alla framtida prover.

Men det är just det; för att få ett representativt prov måste ju provmassan vara representativ och säkerställandet av detta är ju det kluriga.

Å andra sidan; årets "korrekta" värden och förra årets usla värden har dock visat sig stämma bra vid uträknade foderstater så det borde inte vara så väldigt långt ifrån. Och till syvende och sist använder jag analysen som en vägledning - för jag kan ju aldrig vara helt hundra på vad hästarna pillar i sig då de fodras tillsammans. Trots allt så känns detta bättre än att vara utan analys.

Jag har som sagt 'dubbelanalyserat' ibland.

Dels har jag köpt oanalyserat och analyserat. och så har bonden visst haft analys när allt kom fram - och min analys och hans har varit samstämmiga (kan diffat på någon decimal, typ jag haft 7.5 MJ och han 7.3 t ex). Sen när jag köper färdiganalyserat så brukar jag första året dubbelanalysera (eftersom jag aldrig kan vara säker på att analysen jags er är från partiet jag köper) och det har stämt på pricken där faktiskt. Sen när jag köper färdiganalyserat så var tredje år ungefär dubbelanalyserar jag.

Sen fick jag tyvärr samma siffror när jag analyserade själv två gånger då jag VÄGRADE gå med på att höet hade under 20 gr SRP.. tyvärr fick jag tillbaka svaret 19 gr SRP bägge gångerna då..

Jag skickar alltid till analycen, tar prov ur balat hö/hösilage, borrar inte utanplockar. Plockar normalt ur cirka 10 höbalar (Småbal) eller 5 hösilagebalar (småbal). Har dock plockat ur så få som 5 höbalar ibland med samma resultat. Bondens hösilageprov tas från slag, bondens höanalys vet jag inte hur han tar.

Jag försöker ta så representativt prov, och 'lägger till' prov ur den bal som ser 'finast' ut ( t ex mest bladrik, grönst etc) och den som ser 'sämst' ut ( t ex mycket grovt, lite blad, lite gulare i färgen).

Men mitt bästa 'kvitto' på att analyserna stämmer är hästarna, jag räknar ju foderstater och vet i sömnen vad mina behöver. Och säger 'pappret' att jag ger 75 MJ och hästen faller ur kopiöst eller tappar muskler eller för den delen blir fet som en liten gris - då är inte analysen korrekt.

Däremot TS-haltanalyser.. jag tar TS-halten på hösilaget med en nypa salt, just för att det kan diffa säkert 10% mellan olika balar ibland i TS-halt. Just TS-halten har jag fått diff på när det handlat om hösilage med. Men aldrig värdena per kg TS.

Däremot så kompisens om tog ett GRAVT felaktigt prov, hon fick ett HELT annat resultat när hon tog mer reprsentativt prov, men där är ju handhavandefel.

Jadu, iår så lyckades jag få två analyssvar (på grund av att jag lagt i två kassar) och det visade tydligt att analyserna faktiskt bara är riktvärden - inom själva vallen så varierar det ju faktiskt också (även om man vid skörd kan påverka så att det blir jämnare, ifall bonden vet sina åkrar).

Jag hade möjlighet att gå tvärsöver åkrarna innan de balades, och plocka i var tredje sträng ungefär. Tyvärr kunde jag inte göra så på ena åkern där farsan redan balat, å andra sidan tror jag inte det är så väldigt "icke"-representativt ändå, i jämförelse med att bara öppna 5 balar och ta prover. Hösilaget och proverna är tagna från 3 åkrar som ligger bredvid varandra och är identiskt skötta.

Ändå så skiljer smbrp hela 11 g! Det ena visade 41 g smbrp/kg foder och det andra 30 g smbrp/kg foder (även MJ skilde en hel - dvs i första 7.7, i andra 6.7).
Det är AnalyCen jag anlitat.

Men det är ju ändå lite riktvärden, så helt meningslöst tycker jag väl inte det varit.
Jag tycker egentligen inte det är så konstigt heller, det känns självklart att det inte går att räkna petimeter-milligram när det faktiskt varierar en del även på en enda vall, näringsvärdet. Självklart varierar det också från bal till bal.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka