BulletForMyValentine

Trådstartare
Är det för sent att skicka in höanalys nu?
Hur många balar måste man ta från för att analysen ska bli bra?
Hur förvarar man hötussarna tills man kan skicka in dom?
Då vi hämtar en höbal (storbal) åt gången hos bonden så kan jag inte samla alla prover/tussar på en gång. Hos oss går det åt ca 1 bal i veckan. Går det att frysa tussarna tills man har tillräckligt mkt? Och hur mycket måste man samla? Läste nånstans om 300 gram till 2 liter:p

Sv: Höanalys

Varför skulle det vara för sent att skicka nu? Många tar ju inte hem årsförbrukningen förren nu så det är många som skickar nu men man kan skicka året runt om man har behov av det :)

Om du har vanligt hö så kan du förvara det i en plastpåse som du försluter väl och är det hösilage så lägger du det i en väl försluten plastpåse i frysen.

Hur mycket du ska skicka beror på vart du skickar det. Det är lite olika hur mycket de vill ha men det står på hemsidan hur mycket det ska vara och om de vill ha det nerklippt.

Ju fler balar du tar ifrån desto rättvisare blir ju resultatet men om du bara hämtar en bal i veckan så krävs det ju också att det är ifrån samma parti som du hämtar för annars får du inget rättvist resultat.

Är det plastat foder så bör du förvara dina provuttag helt lufttätt i frysen till det är dags att skicka in.

Har för mig att de vill ha 100 gram. Ta en försiktig näve från varje bal. Fem balar borde ge hyfsat resultat. Men var extremt noga när du klipper ner provet och tar ut till skicket. Se till att det är mycket väl blandat och att du får med lika delar av alla växtdelar.

Tack för svaren!

TinyWiny: Det är oplastad hö i storbal vi har Va bra att man inte behöver frysa det:)
Har tänkt att skicka till Agrilab. Samma parti borde det vara då vi "paxat" alla balar från 1 stooor åker:p

MonteRose: Ungefär hur mycket är 100 gram i dl? Hur korta bitar måste man klippa?:)

Svårt att säga vilken volym det blir men det ska typ få plats i ett kuvert av A4-storlek. Heter det B4?

5 cm långa bitar har jag läst. Det brukar stå utförligt på labbets hemsida.

Läste på hemsidan att man skulle skicka ca 300 gram, hittade inget om längd.
Men då skickar jag med så kuvertet är fullt men inte som en boll:p

Jag skickade till Agrilab och var faktiskt så noga att jag vägde så det blev 300 gram. Å jo, kuvertet blev som en boll! :p

Puffar upp det lite här.
Är det helt knäppt att bara ta från en bal?
Vi får från samma ställe hela tiden och min häst är dålig i magen så jag vill veta snabbt om det är höet som är kraftigt.

Om du bara tar ifrån en bal så får du ju bara veta vad just den balen innehåller. Om du tar ifrån flera balar så får du ett snitt på vad skörden innehåller och kan då lättare räkna ut vad som ev. fattas och vad du behöver komplettera med.

Vad menar du med kraftigt? I normalfallet blir inte hästar dåliga i magen utav att det är högt energi och/eller proteininnehåll utan isåfall brukar det vara någon växt som de inte tål. Vissa hästar verkar tåla ensilage dåligt av någon anledning. Oftast beror det dock på att de får för lite torrsubstans och då hjälper det om man tar reda på ts-halten (ts=torrsubstans, alltså det som inte är vatten), räknar lite och höjer ensilagegivan eller kompletterar med halm om energi innehållet blir för högt om man höjer ensilaget.

Hos Eurofins ville de ha ca 5 liter nedklippt (de skickar ut en provpåse).

Jag fick instruktioner om att ta 2-3 nävar minst från varje bal, olika ställen i balen och minst 5 balar. Tussarna förvaras i lufttäta påsar i frysen tills det är dags att skicka in.
Det som är viktigt är att man får med så mycket blandad struktur som möjligt från balen och därför ska man inte bara "rycka" tussar, utan försöka samla upp både strå och blad.

Jag samlade från 7 st då jag tog några extra än vad som var minimum.

Som tidigare nämnt är det totalt meningslöst att bara analysera en bal, för analysresultat kommer bara att bli ett snittresultat och tar du bara från en bal så har du bara analyserat den och inte mot hela skörden så att säga.

Det går jättebra att samla allt eftersom balarna öppnas, så gjorde vi då vi inte heller öppnar mer än en bal åt gången - skulle bara bli till att kasta och vi har inte tillgång till foderborr. Det tar ju ett par veckor det gör det, men det är å andra sidan bättre än inget alls och under tiden fodrar man i blindo men det skulle man ju faktiskt göra utan analysen helt och hållet också.

Senast ändrad:

Hon äter 12kg om dagen ungefär. Ibland är det blött, ibland fuktigt och som nu är det helt torrt. Och nu är även hennes mage bra. Så det är väldigt svårt att säga exakt. Men ska börja ge henne jäst nu vid nästa fuktiga bal!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar