Höanalys för kossor

G

Geisha

Är det någon som vet hur man räknar om en höanalys för nötkreatur för att kunna använda den för häst???

Sv: Höanalys för kossor

Jag har hört att en idisslare (i det här fallet kossor) kan ta upp 10 procent mer än vad en häst kan göra.. alltså dra av 10 procent då.. MEn jag e inte säker som sagt!

Jag använde analysen för idisslare rakt av som den är till våra hästar. Som dom andra säger, det är så liten skildnad så du behöver inte räkna om.

bubba här på buke kan det där. Men som sagt energi skillnaden är inte stor ta o multiplicera mj med 1,1 så har du hästvärdet. proteinvärdet skiljer faktiskt en hel del o den formeln är knölig, men finns i planks tjocka bok har jag hört !

De tär väl 10 procent då som jag sa eller? Vore kul oc kolla om det jag lärt mig för många år sedan stämde!

Tack för svaren!
Har hört något om att det är smbrp som skiljer mellan kor o hästar - inte så mycket vid lägre värden men desto mer när det gäller högre (en ko smälter protein bättre än en häst)! Ska leta i Plancks bok. Eller är det kanske ngn annan som vet ???

Ang protein, högmjölkande kossor har mycket högre proteinbehov än en häst. Blött ensilage har oftast höga värden av protein pga tidigare skörd. Men å andra sidan klarar inte kossor av allt för stor överutfodring av protein...Läste en artikel att: Överutfodring av protein till mjölkkor försämrar deras fruktsamhet...då gällde det överutfodring med 17%, Författaren anser också det är viktigt att skilja på protein som bryts ned i våmmen och protein som passerar våmmen relativt opåverkat. Stora överskott av i våmmen lättlösligt protein kommer att kosta energi när det överskottsammoniak som bildas i våmmen skall avgiftas av levern.

Jo, 10 % stämde... fast till hästens fördel (eller vad man ska kalla det), det är hästen som i denna formel kan utnyttja mer energi än kon.

Ang. proteinets smältbarhet räknar man väl numera med samma värde för häst som för idisslare?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama