Hö utan analys :S

Nomina

Trådstartare
Jag får hem en ny pålle på Lördag, en fjording på 3 år. Inridning ska påbörjas så fort vi lärt känna varandra, men det tar ju lång tid innan det blir något arbete att tala om.

Pratade precis med den i stallet som har hand om höet och frågade om analys då jag tänkte göra en foderstat till lillkillen. Det visade sig att han inte hade någon analys och tyckte att jag var fjantig som skulle vara så noga... :crazy: Jag bad honom dock kolla upp med bonden ifall han hade analys på höet och det skulle han göra på onsdag.

Nu undrar jag mest, om det nu visar sig att han inte har analys på höet, vad kan jag ge hästen för tillskott utan att vara orolig för att något blir väldigt fel? Han skall inte ha något kraftfoder, mineraler kommer han att få (det ger vi alltid alla hästar upptill grovfodret). Funderar på ev. lusern (lite extra protein nu när han är ung) och lite e-vitamin, ev. B också. Jag är inte det minsta kunnig inom det här med foder, men jag gör mitt bästa. Det hade ju dock underlättat för mig fruktansvärt mycket om jag i alla fall hade vetat vad höet innehöll.

Men ja, nu ber jag er andra kunniga om hjälp istället. Betfor och annat som innehåller mycket socker vill jag gärna hålla mig ifrån, främst eftersom fjordingar ofta har lätt att dra på sig fång, vilket jag vill undvika.

Han kommer att få ca 6kg hö/dygn som det ser ut nu. Han är 140cm i mankhöjd för dagen och inte speciellt grov för sin ras (dock grövre än t.ex. fullblod, men det förstår ni nog), dock är han för tjock i dagsläget.

Sv: Hö utan analys :S

Är han tjock nu så skulle jag inte ge honom lucerne. Det är ju ett grovfoder. Våra tjockisar har fått musli eller Grund. Och mineraler.

Tycker inte heller du ska haka upp dig över analysen. Kan du inte testa själv om du måste ha??

Jag har under mina år med hästar aldrig haft analys. Detta då höt kommer från olika åkrar och bönder. Och mina hästar har då alltid överlevt;)

Egentligen hade jag väl inte hakat upp mig så mycket om det inte hade varit för att jag är så dålig på foder och hur mycket tillskott man bör ge osv. Har jag en analys på vad höet innehåller så underlättar det mycket och det är dessutom lättare att be om hjälp.

Så inget lucerne (osäker på stavningen) när han är tjock? Då skippar jag det.

Müsli och Grund är väl kraftfoder, eller har jag fel nu? :o Fick noga berättat för mig av tidigare ägaren att inget kraftfoder ska han ha.

Mineraler kommer han att få, tänkte som sagt ge lite vitaminer också som lite extra skrammel i krubban. Tänkte främst E-vitamin eftersom det kan hjälpa honom med muskulaturen under inridningen. Men hur mycket bör man ge? Är det någon annan vitamin (eller annat som inte ger massa energi) som skulle kunna vara en bra idé?

ALLA tips uppskattas. Tänkte försöka komma iväg och köpa idag eftersom det är enda möjligheten jag har innan han kommer hem, skönt att ha allting fixat och i ordning när han kommer.

Fast om du ska sätta igång och börja rida honom så kan vel inte förra ägaren tala om att han inte får äta kraft?? Sa säljaren varför han inte fick det?? Tycker det låter konstigt att inte få ge en unghäst under inridning något extra...

Som sagt mitt kallblod åt mycket grund i sin ungdom. Och på senare år musli, havre, betfor och mineraler. MMen du hittar säkert rätt i denna djungel! Själv tycker både jag och hästarna bäst om musli;)

Har nu planerat det som så innan jag vet om vi får analys (detta är per dygn):

6kg hö
1 dl mineraler
3-6 morötter, beroende på storlek (Betakarotin)
1 pump B-vitamin
1-2 msk vegetabilisk olja (Vitamin E - Tokoferol + Vitamin D - Kolekalciferol)

Om någon har några åsikter så är de ytterst välkomna med motivation och vad som bör ändras! :D

Han ska börja få lite kraft när vi har kommit igång mer med inridningen (inte bara skrittar längre).

Förra ägaren sade att det var pga. fångrisken och att han var så lättfödd så kraften var bara överflödig. Men jag provar mig fram lite sedan, nu har jag ju lite av en bas att stå på i alla fall :)

Nu undrar jag mest, om det nu visar sig att han inte har analys på höet, vad kan jag ge hästen för tillskott utan att vara orolig för att något blir väldigt fel?

Du kan ju ta en egen analys. Det kostar inte mycket och är väldigt enkelt.

Stallet jag står i tar eget hö men de analyserar inte så därför fixar jag det själv. Några av de andra inackorderingarna har sedan köpt in sig på analysen så då har jag fått tillbaka en del av pengarna.

Jag skulle ge lusern eftersom du inte vet vad hö:et innehåller för att motverka proteinbrist. Skulle undvika kraftfoder pga att han är tjock.

B-vitamin tillverkar hästen själv förutom i extrema fall. Extra protein vid pälssättning hellre.

B-vitamin var också mest för att vi ändå har det hemma, och de flesta hästar tycker att det är gott. Om jag förstått det rätt så kan de ju heller inte få för mycket utav det, blir det överskott så kissar dem ut det :D Sen får han förmodligen inte varje dag utan lite då och då.

Hur mycket lusern bör jag ge i så fall? Pellets eller hack (eller vad heter det? :o)?
Vad händer om de får för mycket resp. för lite protein i sig?

Förresten, fråga till alla: Tänkte ev. byta ut morötterna mot knäckebröd eftersom morötter innehåller socker som kan leda till fång (Ja, jag vet att jag är "övernojig"). Detta är främst tänkt som utfyllnad ("skrammel i krubban"). Åsikter?

Speedway: Det skulle jag absolut kunna göra, men kan jag lösa det med en foderstat som fungerar utan analys så känns det smidigast. :)

Jag tycker du tänkte mest rätt i det första inlägget!

Tjock fjording som redan vid tre års ålder är överviktig, ska inte ha kraftfoder, undvik stärkelse, det kommer den troligen aldrig att behöva.

Utgå från grovfodret (höet) kosta på en analys (350 kr). Saknas protein lägg i första hand till lucern (melassfri helst), det är dessutom det bästa krubbskrammlet om man vill ha det.

Troligen kommer du att behöva lägga till ett mineralfoder, välj typ efter vad analysen säger och kommer du att använda lucern i någon större mängd behövs troligen en lågkvotmineral. Köp ett mineralfoder som innehåller E-vitamin och selen, en häst som står på bara grovfoder och är bra i magen behöver inga b-vitaminer, det tillverkar den själv. Oljan behöver din häst troligtvis inte om du inte vill ha mer hull på den.

I princip innehåller alla kraftfoder stärkelse, som du i möjligaste mån ska undvika till en tjock häst. Tex innehåller Kraffts alla muslin mer stärkelse än någon av deras pelletsar. De flesta müslifoder är fint förpackad spannmål (stärkelse), läs innehållsförteckningar.

Om hästen sedan kommer igång att arbeta ökar du bara grovfodret, hästen blir jätteglad när den får mer tuggtid!

Såg att du tänkte byta ut morötterna mot knäckebröd, knäckebröd innehåller mjöl som innehåller stärkelse, så undvik båda. Lucernpellets i stället!

Angående b-vitaminerna som du har hemma titta vad de flyter runt i, troligen något som innehåller mycket socker!

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!
Har redan själv tänkt om såpass långt att ge lusern pellets istället för morötter eller knäckebröd så var iväg och köpte en säck innan, dock rekommenderade de mig Salsa naturell gräs istället för "vanlig lusern" eftersom det är melass-fritt och de inte hade någon lusern som var melassfri. Så såpass långt har jag kommit.

Jag ska försöka skaffa en analys sedan ifall det visar sig att bonden inte har, men ungefär hur mycket Salsa naturell gräs ska jag ge honom (bara att utgå ifrån så länge)? Det är pellets som jag kommer att blöta upp.

Håller med Natasja.
Dock skulle jag, om analysen visar på låg proteinhalt, lägga till ett proteinkoncentrat istället för lusern. Lusern är toppen om man vill få upp hullet eller öka proteinet hos en svårfödd häst, men till en tjock fjording är det för mycket energi (MJ) i (energiöverskott=överviktig). Då skulle jag välja ett koncentrat med potatisprotein eller foderjäst för att nämna några exempel.
Är höet energifattigt istället så kan du bara vara glad och öka högivan något. :) Sträva efter att ge så mycket grovfoder som möjligt utan att hästen får ett energiöverskott, för att få längre tuggtid och hålla magen igång.
När det gäller mineraler, så kan du förmodligen utgå från att du i alla fall behöver ge Selen (nämns inte i en analys men Sverige har selenfattig jord). I övrigt beror det på analysen.
B-vitamin kan du totalt hoppa över, det producerar en frisk häst själv. Ser hästen trist ut i pälsen kan du ge tex linfrökaka/olja eller öka proteinet något.
Och undvik kraftfoder om du inte VET att det behövs.

Som jag tidigare sagt så ska han inte få något kraftfoder eftersom det i hans fall vore totalt onödigt. Han behöver gå ner i vikt och gör dessutom inte av med någon energi att tala om förutom det han springer i hagen.

Har dock tänkt såpass långt också att jag släpper ihop honom med den lekfullaste hästen i stallet (om de fungerar ihop såklart) så att han får röra sig maximalt på det sättet :D

Det kommer bara vara en ytterst liten mängd "lusern" (skriver så eftersom det är lättast och det är väldigt liknande), en näve om dagen ungefär. Då får han dels någonting i krubban tillsammans med mineralerna och dels lite extra protein men förhoppningsvis inte så att det ska ge allt för mycket energi.

Anpassar mig lite mer när han kommer, så mycket lättare när man kan se hästen i verkligheten och hur han påverkas av fodret och i så fall ändra foderstaten senare ifall jag märker att det blir fel.

B-vitaminen uteslöt jag samtidigt som jag bestämde mig för lusern, dels eftersom att jag vill undvika socker och dels eftersom den egentligen inte behövs (som många säger). Den var ju enbart tänkt som utfyllnad egentligen, för att det skulle finnas någonting i krubban liksom. Likaså morötter/knäckebröd och olja.

Så nu pekar det åt:
5-6kg hö (tänkte ev. sätta ett nät i hökorgen så att han äter långsammare och därigenom får mer tuggtid).
1 dl mineraler
1 näve Salsa naturell gräs
/dygn

När jag fått analys på höet så ändrar jag därefter om det behövs, men börjar så här så får vi se hur det blir. Så länge han mår bra och inte lägger på sig mer hull så är jag nöjd, oavsett vilket foder det innebär :)

Kan tillägga att han inte är fet utan snarare har lite extra hull bara efter sommarbetet. Så överviktig är han, men inte farligt. Räknar med att motionera bort den extra vikten sedan, vill inte "underfodra" honom (självklart inte överfodra heller). Eftersom han inte är van vid i stort sett någon rörelse innan så tror jag att det kommer fungera bra, annars får jag helt enkelt anpassa mig efter situationen.

... Tänker mest på mängden grovfoder som du skriver om i ditt inlägg. Visst, han ska gå ner lite i vikt och man måste dra in... men när du nämner 5 kg börjar du komma farligt nära minimigränsen för hur lite grovfoder man bör ge. Grovfoderregeln lyder 1,5 kg ts (fodermängd minus vatten) per 100 kg häst. Vad väger hästen? Väger han ca 400 kg bör du ge minst 7 kg hö. Detta är då enbart för att magen ska fungera normalt efterssom en häst i det fria äter ca 18 h per dygn.

Han kommer att få 6kg hö, när jag skrev 5kg så var det mest för att visa att inte mer. Sedan är ju lusernen också ett grovfoder så det gör ju också sin del :)

Det är inte alltid helt lätt att veta hur man ska göra och säkert jobbigt med olika svar. Du hade bra ideer i början.

En överviktig häst ska inte få kraftfoder. Det är det första man ska dra ner på när man bantar den och man bör akta sig för socker om man är rädd för fång. Nu får ju inte alla hästar fång genast vilket man ibland kan få för sig men det är inte fel att vara medveten om riskerna. Lusern är bra för det innehåller inte så mkt energi i förhållande till proteinet och inte så mkt socker, stärkelse eller fruktaner vilka är den sorts energi man bör undvika. Om amn riktigt ska banta hästen kan man byta ut en del av höet mot lusern. Det är också bra om man inte vet analysen på grovfodret eftersom det också är ett grovfoder och då inte farligt att ge i större mängder som då kan ge proteinöverskott.

Om hästen går på gräs fortfarande så bör du räkna in det också i foderstaten dvs dra ner en del på det du ger.

Sedan undrar jag lite över ditt Salsafoder. Det finns ett som heter S Grön, naturell gräs hittar jag inte på internet. Men Grön består vad jag förstår av tidig skördad vall. Det står inte vilka vallväxter som ingår. Jag antar att en del av dem är lusern. Men om det innehåller en större andel gräs så kan du vara ganska säker på att det även innehåller en hel del av det socker du egentligen vill undvika. Om jag ska gissa (med hjälp av den information som finns om det) så antar jag att det består av vallsorter som är framtagna för att ge högt protein- och energi innehåll dvs ge ett grovfoder som är anpassat till högpresterande djur. Dessa grovfoder innehåller också ofta mkt socker och fruktaner.

Nu tror inte jag att en näve av detta spelar ngn roll alls, frågan är väl snarare hur mkt proteiner du tillför dvs om det gör ngn nytta. Det kan ju dessutom vara så att det finns en procentuell fördelning på påsen över vad det egentligen innehåller eller en analys av socker eller kolhydraterna på annat sätt.

Salsa naturell grön och Salsa naturell gräs är två olika namn för samma sak om jag fattat det rätt, på påsen står det gräs men det är samma innehåll som på hemsidan nämns som salsa naturell grön.

De värden som står på påsen är TS 92,4%, 10,5 MJ/kg, Smältbart råprotein 160g/kg, Kalcium 6,7g/kg, Fosfor 2,5g/kg och Magnesium 1,85g/kg.

Tanken är att vi ska köpa "riktig" lusern sedan när de fått in melassfri sådan. Enligt honom (säljaren) var detta likvärdigt med lusern så detta skulle fungera bra så länge.

Men jag har fått löst det här med foderstaten nu med hjälp från duktig person, men tack så mycket till alla som svarat! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Min mammas shettis har under några års tid haft återkommande fång. Tidigare har hon fått de på sommarn, men vart fri ett par år efter...
Svar
12
· Visningar
3 358
Foder & Strö Hej, konstig fråga kanske, men jag har alltid haft hö till min hästar och nu i vinter skall vi ge hösilage. Balarna kommer från en annan...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama