Hö och halm-hjälp mig räkna.....

C

carnival

Ska köpa hö och halm till vintern men har ingen aning om hur mycket. Har tidigare stått inhyrd med fri tillgång på ensilage+spån.
Till hösten ska jag köpa hö och halm till vårt fullblod +arab samt kanske ännu en d-ponny. Ska jag räkna med 30kg hö om dagen? halm hur mycket går det åt?
Vad ligger hö och halmpriserna på?
Hjälp mig snälla!

Sv: Hö och halm-hjälp mig räkna.....

Ska du ha halmen att ströa med eller ska du ha det som komplemment till hö? Jag ströar med halm till 3 av mina hästar o gjorde i vintras åt 8 rundbalar o dessa vägde mellan 200-250kg. Dessa hästar äter dock inte av halmen så det blir inte så stor åtgång. vaf gäller höt så räknar du ut hur många kg varje häst äter om dan o räknar sen ut hur mkt det blir för de månader ge står inne o höfodras, jag räknar på 10månader för att ta till lite extra så jag har hö över till sommaren för fångisarna o om det skulle hända nått.

Senast ändrad:

Vad beräknar du att hästarna äter i kg/dag då ?

själv brukar jag höfta till, tex: om hästen brukar äta ca 10 kg/dag, så brukar jag överdriva och ta ca 12. Sedan räknar jag från betets slut ALLA dagar i månaden tills betet börjar igen, gjärna en bit in i betessäsongen.

För mig har det gått ca 3 ton för en ca 500 kg häst.

Jag står inför samma beslut som du angående hö. Jag har varit bortskämd med att ha en bonde som kommit med två rundbalar till mig åt gången, men i år fick han så lite hö att han inte har något att sälja. Måste nu beställa från en annan bonde. Det känns knepigt med alla ton hö man kommer fram till när man räknar :crazy: . Mina två (haflinger och shettis) åt ca 16 kg/dygn tillsammans i vintras. Det blir 480 kg/månad. Jag tänkte ta till 10 månader, även om de inte får riktigt den mängden nu, eftersom jag inte har så mycket bete att skryta med. Då ska jag alltså beställa 4800 kg som jag tror att jag avrundar till 5000 kg = 5 ton hö. Jisses vad det låter mycket, men det är ju bara för att man räknar ihop allt man använder för säsongen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 041
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka