hö kostnad..

B

Brutta

Sitter o funderar på hur mycke hö kostar för ett år.
Om jag har en häst (nordsvensk) Vad kostar då en årsförbrukning av hö. Nu vill jag bara veta i väldigt runda svängar..

Har fått lite stopp i mitt huve.. så vore snällt om nån kunde räkna åt mig ;)

Sv: hö kostnad..

Beror ju på hur mkt hö hästen ska ha...
Mitt fullblod stod på fri tillgång förut, och åt ca 15-16 kg/dygn. Ca 4-4,5 ton /år alltså, om jag räknar bort 3 sommarbetesmånader.
4 ton * 2,5o:-/kg= 10000:-/år.

Jag brukar i runda svängar räkna med minst 4 ton/häst och vinter. (oftast gör jag av med mer än jag räknar att jag ska behöva...)
Men allt beror som sagt på vad för häst, vad för näringsvärden i höt och hur länge de är installade osv...

Senast ändrad:

Har en nordis som får ungefär 10kg/dag. 300kg/månad. har han inne från mitten av september till maj-juni. ca 9-10 månader. 300*10= 3000kg. betalar 1,2 kr/kg så det blir väl 3600Kr ungefär. :)
//Zsara

Min häst gör av med ca 2,7ton hö på ett år. Då har vi hagar med gott om gräs och han går ute 1-2 månader varje sommar. Vi har mycket gräs i hagen fortfarande så han äter inte upp mer än 3,5-4kg hö när han står inne under natten. Mitt hö brukar kosta ca 2kr/kg så 5400kr/år i bara hö.

Hur dyrt det blir beror ju helt på hur dyrt/billigt hö du får tag på, hittar du hö för 1 kr/kg (går att få tag på "ute på landet" år då höskörden har varit god) så blir det ju ganska mycket mindre än om du måste köpa hö för 2,50 kr/kg (storstadspris...).

Själv räknar jag med att min pålle (hbl/arab korsning) äter ca 10 kg hö/dag vilket innebär att han gör av med ca 2,5 ton hö på ett år. (Räknar med 3,5 betesmånader.)

Oops, råkade visst slinta på tangenterna i förra inlägget.
Så går det när man har för bråttom...
3 ton menar jag.

Senast ändrad:

Brutta skrev:
Sitter o funderar på hur mycke hö kostar för ett år.
Om jag har en häst (nordsvensk) Vad kostar då en årsförbrukning av hö. Nu vill jag bara veta i väldigt runda svängar..

Har fått lite stopp i mitt huve.. så vore snällt om nån kunde räkna åt mig ;)

Min häst äter ca: 10kg om dagen och jag har henne på bete i ca 3 månader undersommaren . (hon rids och tränas i 2 av 3 månader)
vi köper fö 2750kr per år.
då köper vi stora rundbalar på ca: 180- 200kg för 160kr bal. så vi köper mycket billigt hö . men det är väldigt bra .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama