Hö i transporten?

D

Daun

Brukar ni låta era hästar äta hö i transporten när ni åker någonstans?

Jag brukar inte göra det men det är mest för jag aldrig åker så långt.
Men imorgon ska vi åka ganska långt och åker iväg tidigt på morgonen och jag hade då tänkt låta min häst ha lite hö i transporten så hon har något att pyssla med under resan.
Vad tycker ni?

Sv: Hö i transporten?

Jag har aldrig hö i transporten. Åker nåra gånger per år ca 4h-resor och det blir inte foder då heller. Innan och efter, men inte i transporten.

Anledningen är att det blir dammigt och att de inte kan få vatten tidigare och därmed tänker vi inte riskera en foderstrupsförstoppning.

Jag ger ALDRIG hö i transporten, däremot alltid hösilage. Har jag inget hösilage och de ska åka såpass långt att de bör få mat så stannar jag och fodrar, sen tar jag ut höet igen och så åker vi vidare.

Anledningen är att jag inte vill ha hödammet som automatiskt följer med i transporten eftersom jag inte vill ha transportsjuka, och det blir tillräckligt tveksam luft ändå på ett sånt litet utrymme, och hästarna kan inte stå med huvudet ner under färden, dvs de får inte ut tillräckligt med 'skräp' den vägen.

Så, alltid hösilage vid redor över en timme (dvs alla mina resor, jag bor offside) men aldrig hö annat än vid 'matstopp'

Det är alltså ok med hösilage?
Vi har det och då ska det går bra att låta henne äta det i transporten?

Är inte så insatt i det här med mat i transporten efter som jag istorsätt bara åker till träningen och ditt är det ju inte så långt.
Så jag är tacksam för all hjälp jag kan få :)

nej jag tycker inte att du ska ge hästen hö i transporten under resa..den kan sätta i halsen då :crazy: och det är ju inte så roligt. däremot om du ska åka längre så måste man ju stanna ofta och titta till hästen och då kan du ju fodra den m.m... :)

Men sätta i halsen måste dom ju kunna göra hemma med?
Eller är det lättare för dom att göra det i transporten?

men alltså när du åker..då kan det ju hoppa till och det kommer i fel strupe. det vet du väl själv om du kanske ska äta eller dricka i bilen och det kommer ett gupp. men det är i alla fall mitt råd att inte ge hästen hö medans den åker. :banana:

Om vi inte åker långt får de inget hö, men om vi åker långt så får de lite. (Långt för mig är minst 15 mil)

Jag höar alltid när vi åker i transport men iof sig har vi som regel 20 mil eller längre när vi far. Tar alltid med en dunk med vatten och stannar och vattnar efter vägen. Har gjort så och det har funkat alldeles utmärkt för mig och mina hästar.

Skulle undvika att ge hö i transporten om möjligt.
Hästar klarar sig gott och väl i 8 timmar utan foder innan tarmsystemet börjar knarra.
Hö dammar, och även om man ger hösilage så äter de i en onaturlig ställning och kan råka ut för foderstrupsförstoppning.

Har hö i transporten om jag ska tävla. Inte annars nu för tiden.
Det fick han alltid förut även om vi bara åkte kortare bitar till träning osv vilket kanske är 2 mil eller nåt.

Ger aldrig hö i transporten längre efter en varning jag fick från galopptränare jag varit i kontakt med förut. De gav alltid hö i transporten förut, men när en häst fick transportsjuka pga detta slutade de genast med det. Hästen kunde ha dött! :eek:

Så nej, aldrig hö i transporten för min del. Jag vill ha min häst vid liv! ;)

Jag ger alltid hö i transporten, även under korta sträckor. Mina hästar vill ha den sysselsättningen det ger och dom har aldrig haft några som helst problem med det. Har kört hästar i snart 20 år och det har aldrig hänt något. Jag har då aldrig hört någon som fått transport sjuka av hö....Det beror snarare på dålig ventilation, långa resor utan rast och stress. Mina hästar blir inte stressade om dom får hö att plocka i. Att dom äter i en onaturlig ställning har väl ingen som helst betydelse. Många(dock inte jag)fodrar faktiskt sina hästar i föderhäck som sitter högt på väggen i boxen. Utan problem. När jag tränade travhästar gav jag inte hö, men det berodde på att jag inte ville att dom skulle vara proppmätta och stinna på tävlingen.
På frågan om att ge hö i transporten, så är det väl lite vad man själv eller hästen tycker. Blir hästen lugnare och mer avslappnad om den får hö. Ja då är det väl bättre den får det. Ingen vill att hästen ska känna sig orolig och stressad...

Tasoom

caballus skrev:
Hö dammar, och även om man ger hösilage så äter de i en onaturlig ställning och kan råka ut för foderstrupsförstoppning.

Mina äter ur hökapell. Blir exakt samma ätställning som ur krubba eller som när de äter hö i sina boxar (det går inte ha hö på golvet åt dem, de bara drar runt och trampar ner). Sen att lilldamen drar ut höet och äter från golvet i släpet är en annan historia.. (hon vill ha huvudet under bommen, jag är inte road)

Men, oavsett om ätställningen är naturlig eller ej, så vi talar om korta stunder, så det har knappast någon påverkan. För mig som åker minst 1½ timme såfort jag ska någonstans så kan det bli långa dagar utan mat annars. 1½ h dit och 1½ hem ger minst 3 h resa. Sen om man ska göra något, vilket man ju ofta ska. Det ger minst 5 h utan mat, och mina är vana att ha fri tillgång. Samtliga de jag har haft har dessutom varit betydligt lugnare med mat i transporten, det ger dem nåt mer än att stå och glo in i väggen att göra. (Hösilaget är ett ganska bra sätt att se hur de åker, de äter inte om de inte är avslappnade.)

Fast hemma har de förhoppningsvis "fri tillgång" på vatten, vilket kan vara svårt i en transport.

Jag ger aldrig hö i transporten men å andra sidan har vi åkt max 2-3 timmarsresor.

Jag kör ofta långa sträckor på 50-65 mil. En orolig lite stressad häst får hö/hösilage i ett hönät de första milen tills den blivit avslappnad. I ett hönät med riktigt små maskor, så hästen inte kan dra ut för stora tuggor åt gången.

Annars brukar jag bara hänga upp hösilaget när vi stannar och gör paus. Bjuder alltid vatten när vi stannar och innan vi åker iväg igen. Om de sen dricker är en annan femma, men hästen skall i varje fall bli bjuden och ha valet.

Tack så jätte mycket för alla svar.
Man får ju lite att tänka på.
Men jag hade iaf ett hönät med hösilage i och det gick hur bra som helst, hon åt men slängde inte i sig så det var skönt.
Kändes skönt att veta att hon hade något att pyssla med på resan.
:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
692
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur