Hö 2 gånger om dagen

F

Febbe

Jag bor utomlands och i stallet där jag har mina hästar (560 kg/häst) fodrar dom bara hö 2 gånger om dagen och jag vägde det och det vägde bara ca 2-3 kg/gång. Och det är hösilage ca 70% Ts så det är ju inte mer än 1,5 kg - 2 kg. Sen fodrar dom kraft foder 3 gånger per dag. Herregud! Finns det folk som fodrar så. Inte konstigt att hästarna ser tunna och omusklade ut men detta är inget ovanligt i detta landet har jag förstått. Inte konstigt att kolik är vanligt här. Nu köper jag själv in extra grovfoder till mina hästar och bättrar på med lucern så att de får det grovfodret de behöver. Undras hur de andra hästarna kan leva på de ransonerna? I Sverige tror jag att vi fodrar bättre.

Sv: Hö 2 gånger om dagen

Låter ju som dom har väldigt lite kunskap om hur hästar fungerar och behöver! Fodra på du och försök sprid lite svenska "traditioner" till de andra!
Låter verkligen inte bra!

Men du väger väl upp din häst mat själv??
Om inte så ta och börja med det.

Att ge 2 ggr om dagen är ju inge fel om man har en hage där det är gräs i som hästarna kan sysselsätta sig om dagarna i hagen.Så då räcker ju 3 kilo på morgonen och när man kommer på dagen och rider kan amn ju ge efter ridning mat så får hästen 3 ggr om dagen:idea:
Sen sista givan ja men se till att ge så mkt hö så det räcker hela natten 8 kilo torde räcka=)

Tyvärr så går inte hästarna i någon större gräshage och bara den ene för den andre kan inte äta gräs. Inte något kvalitetsgräs heller för den delen, mest ogräs. Stallägaren ger dem hösilaget och det andra som jag vägt upp men sista höet fodras kl 16:30 och sista kraftfodret kl 18. Inget nattfoder här inte. De vill inte att man kommer och fodrar senare pga att de andra hästarna vill ju också ha då och det hade blivit ett jäkla liv i stallet. Det är tur att de står på halm så att de kan sysselsätta sig med något.

Halmen hjälper upp jättemycket. Tur för dem att den finns!

Dina hästar väger nästan 600 kilo var det betyder att dom behöver ha ca 7-7 1/2 kilo om dagen sen får man ta i beaktande att det är hösilage dom får det betyder att dom behöver ha ungefär 1 - 2 kg till vilket innebär mellan 8 - 9 kilo om dagen.

Jag känner igen igen problemet! 2ggr dag fodras det hö här oxå. Kraftfoder endast 1 gång på morgonen, jag har på pekat att det är alldeles för sällan att fodra men de tycker bara att jag dravlar..:mad: jag har en 3 timmar lunch rast som jag tillbringar i stallet när ingen är där vilket hjälper mig. Efter jag ridit ger jag en giva hö och kraftfoder+mineraler på så vis får hans lilla mage nåt att göra. Det är jätte annorlunda att ha häst utomlands (Italien iallafall) det är ägarna till stallet som vet bäst och de är inte vana vid att bli ifråga satta:crazy: .
Det är inte heller jätte lätt att byta till något bättre eftersom där vi står nu så har hästarna daglig utevistelse vilket är jätte ovanligt här, vet tom stall där hästarna inte får ströfoder överhuvudtaget för de bajsar så mycket av det...:eek: . Jag har ialla fall lyckats lösa det genom att fodra lunch själv, kanske kan du göra likadant?
Hoppas att det löser sig!
-Cecil

Tyvärr har jag redan blivit utslängd från ett stall för mina konstiga svenska idéer och det finns inte jättemånga stall att välja på. Här är det i alla fall ok att jag ökar på givan om jag själv köper in och betalar för det. Jag är väl uppe i ca 9 kg / häst per dag så det är ju ok nu. Blir ju dyrare förstås men det bryr jag mig inte om.

Ja men om du ger så pass mkt ensilage kl 16:30 så klarar sig ju hästen sig under natten och har hö hela natten.Du får ju ge hästen fri tillgång eller så mkt som den nu äter..Prova med 8 kilo finns det hö kvar på morgonen vet du ju att det räcker om inte öka mängden!

Eller som jag skulel gjort FLYTTA!

Men det här lâter ju bekant(har nyligen flyttat tillbaka till Sverige). Var bor du? Den vanliga rutinen pâ mânga stall är nog liknanade din....i "mitt" stall (tävlings,utbildnings stall hoppning) gavs kraftfoder kl 07.30 samt 17.00 och hö gavs vid 9 tiden. Och det var inga massor av hö. Nu var vâra hästar absolut inte magra och muskelfattiga, tvärtom och flera sâldes DYRT......men visst blir man fundersam. Efter som vi bara hade vâra "egna" var det ingen i stallet efter 17.00.

Gazzan, hästarna får totalt 9 kg foder per dag inklusive kraftfoder och morötter. Det är inte mängden hö dom får på kvällen. Om dom får sitt hö vid 16:30 så är det slut vid 17:00.

ganska vanligt tror jag dessvärre.

vilket land?

I USA när jag bodde där var det oftast morgon och kväll som gällde i de "vanligare" stallen. hittade ett stall där hästarna hade fri tillgång större delen av dagen, men det var turridnings hästar så de fattade väl att de behövde energi när de gick så mycket som de gjorde, nästan varannan timma...

alfalfa kuber fodrade en del med också (lucern i kub). inte mycket tugg där inte, snabbt igenom tuggat ett par kg....

I det stall i Holland som en av våra hingstar befinner sig fodrar dom bara hö 1 gång/dag samt kraftfoder 2 gånger/dag!!!!!
Detta är ett väldigt välrenomerat stall med fullt av godkända hingstar o världsstjärnor......

Kanske är det vi i Sverige som har fel för oss men det tror jag ju inte. Hästar behöver sysselsättning och foder som tar lång tid och äta. Är rädd att mina hästar ska bli "knäppa" av att ha för lite och göra. Jag fattar bara inte hur de andra hästarna (som inte har välinformerade svenska ägare) i dessa länder som inte har ägare som smugglar in extra foder klarar sig.

Känner igen den utlandsmodellen - lite hö, och hålla upp hästarnas hull genom sjukt stora kraftfodergivor :eek

De ställen där jag stod uppstallad på i utlandet hade dock bra foderrutiner (hö fodrades flera gånger per dag, sista givan 24.00, kraftfoder lika tätt). Däremot fodrades alla hästar på ögonmått och de små fick nästan lika mycket hö/havre som de stora...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar