Hmmmm... Nu har jag blivit rädd oxå..

N

Nehalennia

För jag vet inte hur jag ska göra i följande situation:

Unghäststoet på 2,5 är en flicka med stor integritet (irländska) och hon har alltid varit mycket misstänksam då man hanterar henne. Dock är hon lättlärd och gör stora framsteg. INTE MIN HÄST ska tilläggas då jag kanske skött saker annourlunda från början än vad som är bestämt nu. Jag respekterar ägarens vilja och sätt att arbeta med henne men nu är det så att det är jag som gör och ägaren som bestämmer.

Problemet: Den senaste vackan jag hämtat henne i hagen, det har varit tre gånger, så har hon varit ovillig att följa med. Hon har alltid haft svårt att gå bredvid mig vid haghämtning. Vet inte vart hon ska hålla sig jämte mig, går hellre från mig och på mig i stället för bredvid. Detta gör hon inte då man arbetar med henne då går hon "normalt".
Helt plötsligt drar hon och jag håller emot och rycker litet i grimmskaftet så hon känner att så ska man inte göra. Okej det här är inget. Det kan jag ta. Men sen vänder hon upp och SPARKAR mot mig. :eek: VAD GÖR JAG I DENNA SITUATION???? :confused: Jag har ingen erfarenhet av detta och vet inte hur jag ska hantera att en unghäst på 500 kg sparkar mot mig, därav har jag nu utvecklat en rädsla och då jag tänker på att vi ska jobba med henne i morgon får jag en klump i magen... :cry:

SNÄLLA HJÄLP!!! :crazy:

Sv: Hmmmm... Nu har jag blivit rädd oxå..

Aldrig släppa en unghäst på grimskaftslängd i från dig. Håll hästen i grimman med ena handen och grimskaftet i den andra .

Annars riskerar du att bli ordentligt sparkad..
Kan ge ett exempel från i fjol höst.

Jag ledde ut de stora hästarna och dottern skulle ta ut ungshettisen. Jag sade till att "Låt henne INTE gå ut i grimskaftets längd, då hon kan kicka.." Vad hände tror ni ?
Jo dottern låter ponnyn gå ut i hela grimskaftets längd och naturligtvis sparkar shettisen bakut och träffar dottern rätt i magen, med full kraft... Inte skönt alls...

Sedan dess håller dottern alltid en hand i grimman och har heller aldrig mer blivit kickad när hon leder busfröet..

Att försöka hålla hästen i grimman för att den inte skall komma åt att sparka är inte en god ide. Hästen saknar helt respekt för människan och så länge hästen gör det så är den farlig. Ta genast itu med uppfostran och se för sjutton till att hästen lär sig veta vad som gäller. Att det sedan är en unghäst gör att det är ännu mycket viktigare att ta itu med saken fortast möjligt. Så länge hästen är farlig och det inte är din häst så skulle jag vägra att ta i den. Jag har själv en 2,5 åring och han har varit en utmaning att uppfostra men nu efter ett gediget arbete så är han en fröjd att hantera.

Nu sparkar ju inte min ungponny längre och är en helcool tjej i all hantering.
Men om man har en unghäst, som sparkar när den gått ut i grimskaftslängd, så bör man ju inte släppa iväg hästen framför en eller hur ?? :cool:

Hur löser du problemet, själv om du har en unghäst, som vill skubba framför dig och sparkar efter dig?? (När du nu enligt egen utsago INTE håller hästen kort, så att den inte kan gå framför dig...)

Till och från hagen måste ju hästen på något vis...

Har du hästen på foder, eller varför måste du umgås med en häst som du helt klart tycker är obehglig?

Om det var min häst så skulle jag trä en kedja genom munnen på den vid intagning, snärta till i grimskaftet så hon känner att kedjan är på plats och nu är det allvar. Sen skulle jag råstrirra på hästen när jag leder den och verkligen läsa av den så jag kan korrigera den innan hon hittar på något. Handskar, hjälm och gärna väst påtages innan. Tyvärr tror jag inte att du kan hindra henne från att sno runt genom att hålla i grimman, de är för starka och för snabba. Sen kan man fundera på om detta egentligen är ditt problem, var finns ägaren i denna situation?

Tycker det verkar som att hon inte får "uppfostra" hästen hur som helst, då ägarna sätter P för det..

Visst är dom läskiga ibland...men kan du inte övervinna din rädsla, så lägg ner arbetet med den hästen...så länge du inte får handledning på plats. Borde vara lika angeläget för ägaren som för dig!
OM, du ändå känner att du kan bemästra din rädsla så låna några böcker om "Horsemanship"...eller ännu bättre, ta dit nån som kan handleda er.
Lycka till!

Så kan det ju vara, då skulle jag nog be ägaren "komma och ta in sitt hjärtegull alldeles själv :devil: "

Om hon inte gör så vid arbete så gör promenaden mellan stall och hage till "arbete". Dvs ta på träns eller vad det nu är som gör att ni arbetar. Med unghästar så är det ju sällan bara transportsträckor utan även en sådan sak måste övas och blir då "arbete".

Sedan som någon annan sa - på med hjälm och väst och använd handskar!

Nehalennia skrev:
Problemet: Den senaste vackan jag hämtat henne i hagen, det har varit tre gånger, så har hon varit ovillig att följa med. Hon har alltid haft svårt att gå bredvid mig vid haghämtning. Vet inte vart hon ska hålla sig jämte mig, går hellre från mig och på mig i stället för bredvid. Detta gör hon inte då man arbetar med henne då går hon "normalt".
Helt plötsligt drar hon och jag håller emot och rycker litet i grimmskaftet så hon känner att så ska man inte göra. Okej det här är inget. Det kan jag ta. Men sen vänder hon upp och SPARKAR mot mig. :eek: VAD GÖR JAG I DENNA SITUATION???? :confused: Jag har ingen erfarenhet av detta och vet inte hur jag ska hantera att en unghäst på 500 kg sparkar mot mig, därav har jag nu utvecklat en rädsla och då jag tänker på att vi ska jobba med henne i morgon får jag en klump i magen... :cry:

SNÄLLA HJÄLP!!! :crazy:

Oavsett situation så tillåter jag ALDRIG att en häst kickar åt mig, jag visar ALLTID att jag är missnöjd (ryter till och skräms på ngt sätt).

Och visst är hästar starka och snabba men med rätt teknik så är det lätt att hålla dem på mattan (om de nu inte tillåtits utveckla ngt sätt att ändå lyckas).

EFtersom jag råkat ut för liknande händelser så brukar jag inte låta hästen komma såpass före/ifrån mig att de kan spraka men hade jag hamnat i samma situation så hade jag direkt skrikit till på hästen och dragit åt mig grimskaftet så hästen får huvudet mot mig. Oftat bruakr jag hoppa lite upp å ned eller stampa i marken för att tydligt visa att nu blev jag arg :mad: Grimskaftet hade jag direkt släppt efter att ha dragit huvudet till mig och sedan hade jag gått vidare med hästen. Dvs jag blir skit arg direkt och sedan struntar jag totalt i händelsen och när jag går vidare med hästen berömmer jag. Detta eftersom jag vill ha effekten att hästen hajar till och tänker: Oj! Nu blev matte arg när jag gjorde så här! Men sen vill jag inte lägga mer vikt vid händelsen, den tillhör nu det förflutna (förhoppningsvis: "detta bör jag inte göra om igen" - förflutna ;)

Sedan vid andra tillfällen hade jag förebyggt upprepning av det dåliga beteendet genom att hålla mer koll på hästen - INTE genom att hålla i grimman (då blir hästen ännu starkare och hela ledningen blir bara som ngng sorts "hålla fast med tvång" upplevelse - inte alls kul). Jag hade dock hållt grimskaftet i två händer så du snabbt kan kort upp det om du behöver men framför allt så hade jag tydligt visat hästen var jag vill att den ska gå och var den inte ska gå mha kroppsspråket. Hästen får INTE springa före mig, knö på mig eller gå ovilligt.

Vill den springa före mig hejdar jag den genom att gå mot den öch höja upp höger handen mot ögat (förutsätter här ledning från vänster sida), hejdar den sig inte så blir jag riktigt grov i kroppsspråket - jag hoppar mer eller mindre på halsen/bogen på hästen och viftar på huvudet med handen. Häst väljer hästen antingen att 1: väja och springa vidare eller 2: att väja och hejda sig. Vid 1 så drar man åt sig grimskaftet och får på så sätt stopp på hästen (man drar i rätt ögonblick så hästen inte blir så stark att den inte går att hejda, dvs när den precis väjer undan men man märker att den inte tänker stanna, blir man för sen här så har hästen vänt sig för mkt från dig och drar iväg) och fortsätter sedan DIREKT att gå vidare och berömma! Vid 2 så går man antingen bara vidare och berömmer eller om hästen nitar, smakar fram och berömmer. EFter detta så är denna saken ur världen, dvs man berömer en gång sen är det annat jobb/fortsatt promenad till stallet som gäller, inget mer daltandes och gullandes/klagomål. Jag tror det är viktigt att man själv kan släppa det lilla "upproret" så fort man rättat till det så hästen verkligen förstår att det var ingen större grej än så här. Jag fick inte göra så punkt slut.

Känner du likväl att du kanske inte klarar av att hålla hästen lr liknande tycker jag det är ok (om du vet i vilket ögonblick du ska ryta till och göra ngt) om du använder kedja/spö eller dylikt, en väldigt precis hjälp kan ta bort hela problemet på en enda gång om du gör det rätt. Fel använt blir hästen bara vad vi kallar "dum" (dvs den skiter i oss eftersom vi e så kassa på att yttrycka oss), mer svårhanterlig och okänslig/rädd. Ett enkelt sätt är annars att sätta girmskfatet i den inre ringen på sidan av huvudet istället för under hakan, då får du mer kraft att vända tillbaka hästen (vid mer invanda ovanor tar jag hellre träns/kapson när hästen lärt sig att den på styrka kan ta sig loss).

Handskar så klart, alltid handskar om man inte vet vad man handskas med (eller vet vilka problem man har ;))

Hästen behöver aktiv ledarskapsträning och inte bara vid dom tillfällen då den "ber" om det. Eftersom inte den som hanterar hästen "talar om" för hästen hur den ska uppföra sig så försöker den själv hitta gränsen (om det finns nån ). Hoppas ingen blir skadad.

Jag själv hade haft med ett dressyr spö och så haft kedja eller repgrimma. På så vis har du mer bestämmelse rätt och kan med hjälp av spöet visa henne rätt och flytta åt sidan. Kan även använda det att visa att hon inte få sparka.

Tänk på att hon är tonåring och säkert trotsar lite och ser om hon får ta över.
Har själv en 2,5 åring MEn med bestämdhet kommer man långt.
Dom måste veta vem som är ledaren.

krambanan skrev:
Håll en hand i grimman så kan hon inte vända upp mot dig. :idea:

/Maria

Aldrig hålla en häst i grimman då hästen lätt kan slita sig och du kan fastna. därför finns det grimskaft.
/Maria

CrazyMia skrev:
Aldrig hålla en häst i grimman då hästen lätt kan slita sig och du kan fastna. därför finns det grimskaft.
/Maria

Grimma OCH grimskaft ?

En hand i grimman OCH en på grimskaftet ?

Tror det var menat så faktiskt...

Jag hålla med..

Och till dem andra,
ALDRIG hålla en häst i grimma.

1. då kan dem känna klaustrofobik och vill slita sig ifrån dig.
2. Du kan fastna.
3. Dem bits och kan sparka med fram ben också!
4. Du har absolut inga styrke/kontrol när du står så nära en häst (du kanske tror det, men om dem vill därifrån...bye-bye)
5. Om du kan inte kontrolera en häst 1-2 meter ifrån dig hur kan man tror att hålla i grimma skulle hjälpa dig?

Nehalennia: Om du kan inte prata med ägaren och säga att om du kan inte tränna henne dit sätt (hur den är) så kan hon själv ta hand om hästen. Du kan ta hjälp av en NH kurs med din egen häst så får du lite erfarenhet att hantera den andra.

Jo finns det råd att skriva till dig men jag skulle aldrig rekomendera det över bukes (med en s.k. farlig häst,utan att ser hästen själv). Det kan går väldigt lätt att fixa det. Med en repgrimma och en grimmskaft och faktis står 2-3 meter bort och lära henne att aldrig vända om baken mot dig. Men man måste veta vad man gör. Jag skulle aldrig råda att använda ett tränns att upfostra en ung eller gamel häst över huvud taget, det är lätt att skada munen och kan skapa andra problemer i framtiden.

Du behöver inte börja med NH, men kan ta lite trix från det ändå. Finns många trännare eller andra som har jobbat med NH som kanske kan hjälpa dig. Men först prata med ägaren och ser vad ni kan kommer överens med. Det ska inte vara ditt problem. Det är inte värt att ta en smäll för henne...

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet egentligen inte om detta är ett så gott råd när hästen springer framför dig och dessutom sparkar åt dig men jag har alltid lett min ungäst bakom mig. Han har under inga omständigheter fått komma upp vid sidan av mig och absolut inte framför. Jag ser detta som det absolut viktigaste av det jag gjort med min häst så här långt. Min tanke med det är att jag är ranghögst och jag ska gå först punkt slut. Han hade en period när han funderade på om det trots allt kunde gå att komma upp bredvid mig men då tog jag grimskaftet och vevade som en propeller. Det var då hans problem om han gick in i det och fick ett slag på nosen. Testet blev ganska kortvarigt kan jag säga. Han går inte om mig ens i hagen utan håller sig bakom och då har han varken grimma eller grimskaft.

En häst som gör så som den du beskriver har antingen totalt tappat respekten eller också är den rädd. Om det inte är din häst tycker jag att du allvarligt ska funder på om du ska utsätta dig för hästen igen. Det är en sak tycker jag om de är lite unghästigt slarviga det kanske man får tåla ibland men att vända sig om och slå mot dig där är gränsen verligen nådd.

Blandrastik skrev:
Har du hästen på foder, eller varför måste du umgås med en häst som du helt klart tycker är obehglig?

Om det var min häst så skulle jag trä en kedja genom munnen på den vid intagning, snärta till i grimskaftet så hon känner att kedjan är på plats och nu är det allvar. Sen skulle jag råstrirra på hästen när jag leder den och verkligen läsa av den så jag kan korrigera den innan hon hittar på något. Handskar, hjälm och gärna väst påtages innan. Tyvärr tror jag inte att du kan hindra henne från att sno runt genom att hålla i grimman, de är för starka och för snabba. Sen kan man fundera på om detta egentligen är ditt problem, var finns ägaren i denna situation?

Hoppla.. här är bäddat för problem med den taktiken.. :eek:
Överfall är bästa försvar ?? hur skulle du reagera om någon kom in med pistol i ditt rum och viftade ?? samarbetsvillig ??
Unghästar testar alltid och ofta.
Det gäller att vara lugn och konsekvent, använd träns eller stigbett för att hindra att hästen rusar iväg från ledare, MEN använd inte det som vapen ! och skräm inte hästen, ta hellre med en godis bit eller dyllikt som "avledning". En morot kan räcka långt..
sen behövs lite "ledar" träning där hästen lär sig vad som gäller. Finns mycket bra knep och böcker för sånt.
Hästen känner direkt om du är rädd och är du rädd kan hästen också bli rädd eller ta över.
Alla som har med hästen att göra bör samarbeta för bästa resultat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka